2016-03-10 16:00

2016-03-10 16:00

"Sista minuten avgör"

NÄRINGSLIV: Johan Bollman föreläste på B2B-mässan i Folkets hus

Johan Bollman inledde sin föreläsning på B2B-mässan med påståendet att dagens science fiction är morgondagens verklighet och gav några lättfattliga exempel på vad han menade.

Den första GPS-en, som presenterades 1981, vägde 25 kilo och kostade 1,1 miljon. I dag väger chipet nästan ingenting och priset ligger under 45 kronor. Ett annat exempel handlar om digitala kameror. Den första från 1976 vägde två kilo och kostade 90 000 kronor medan en digital kamera 2016 väger 0,015 kilo och kostar 90 kronor.

– Den digitala kameran har blivit en miljard gånger bättre på 40 år, konstaterar Johan Bollman och kommer in på det som kännetecknar informationsteknologin.

– Den utvecklas exponentiellt medan vi människor tänker linjärt och det är en ofantlig skillnad mellan exponentiellt och linjärt tänkande, fortsätter Bollman och tar fram en burk som under en timme ska fyllas med bakterier. När är burken halvfull frågar Bollman publiken som hummar lätt till svar.

– Burken är halvfull efter 59 minuter. Det händer alltså lika mycket på de första 59 minuterna som på den sista och då förstår man vad som händer om man missar digitaliseringen.

Johan Bollman och Alexander Watz äger och grundade Intelligent Marketing, som från starten 2006 var en mediabyrå men som Bollman nu beskriver som ett teknikbolag.

– Det är entreprenörernas tid, säger Johan Bollman och påstår att det aldrig varit så gynnsamt att vara entreprenör som i dag. Han förutspår att 40 procent av det han kallar F500-företagen, alltså de största företagen, har försvunnit om tio år. Storföretagen, i alla fall vissa, jämställs med dinosaurierna som inte heller kunde anpassa sig till den nya tiden och dog ut.

– Små pirayor käkar på de stora företagen och det ger fantastiska möjligheter. Det som tidigare var få förunnat är nu allmänt möjligt, tillägger Bollman och nämner artister som slår igenom på Youtube utan att behöva ha stora skivbolag i ryggen.

Johan Bollman tar upp crowdfunding som en möjlighet för den idérike att slippa stå med mössan i hand inne på något bankkontor och skojar om vilken kamrer som skulle satsat pengar på en arg fågel - Angry Bird - som skrek och levde rövare. Han avslutar med tre råd: Tänk stort - starta smått och tar Kamprad och Facebook som exempel.

– Se möjligheterna. Aldrig har tiden från idé till att man driver ett miljardföretag varit kortare. Det tredje är att tro på det omöjliga och det rådet är viktigast av allt. Tänk på glasburken. Vad händer om du missar sista minuten?

Med den frågan hängande i luften var det dags för en bensträckare.

Den första GPS-en, som presenterades 1981, vägde 25 kilo och kostade 1,1 miljon. I dag väger chipet nästan ingenting och priset ligger under 45 kronor. Ett annat exempel handlar om digitala kameror. Den första från 1976 vägde två kilo och kostade 90 000 kronor medan en digital kamera 2016 väger 0,015 kilo och kostar 90 kronor.

– Den digitala kameran har blivit en miljard gånger bättre på 40 år, konstaterar Johan Bollman och kommer in på det som kännetecknar informationsteknologin.

– Den utvecklas exponentiellt medan vi människor tänker linjärt och det är en ofantlig skillnad mellan exponentiellt och linjärt tänkande, fortsätter Bollman och tar fram en burk som under en timme ska fyllas med bakterier. När är burken halvfull frågar Bollman publiken som hummar lätt till svar.

– Burken är halvfull efter 59 minuter. Det händer alltså lika mycket på de första 59 minuterna som på den sista och då förstår man vad som händer om man missar digitaliseringen.

Johan Bollman och Alexander Watz äger och grundade Intelligent Marketing, som från starten 2006 var en mediabyrå men som Bollman nu beskriver som ett teknikbolag.

– Det är entreprenörernas tid, säger Johan Bollman och påstår att det aldrig varit så gynnsamt att vara entreprenör som i dag. Han förutspår att 40 procent av det han kallar F500-företagen, alltså de största företagen, har försvunnit om tio år. Storföretagen, i alla fall vissa, jämställs med dinosaurierna som inte heller kunde anpassa sig till den nya tiden och dog ut.

– Små pirayor käkar på de stora företagen och det ger fantastiska möjligheter. Det som tidigare var få förunnat är nu allmänt möjligt, tillägger Bollman och nämner artister som slår igenom på Youtube utan att behöva ha stora skivbolag i ryggen.

Johan Bollman tar upp crowdfunding som en möjlighet för den idérike att slippa stå med mössan i hand inne på något bankkontor och skojar om vilken kamrer som skulle satsat pengar på en arg fågel - Angry Bird - som skrek och levde rövare. Han avslutar med tre råd: Tänk stort - starta smått och tar Kamprad och Facebook som exempel.

– Se möjligheterna. Aldrig har tiden från idé till att man driver ett miljardföretag varit kortare. Det tredje är att tro på det omöjliga och det rådet är viktigast av allt. Tänk på glasburken. Vad händer om du missar sista minuten?

Med den frågan hängande i luften var det dags för en bensträckare.