2016-03-10 06:00

2016-03-10 06:00

Lastbilar ska köra lagligt nu

DEGERFORS: Nya föreskrifter

Fortsättningsvis ska även tyngre lastbilar köra lagligt på vägarna på industriområdet Högbergstorp.

Ingen har väl egentligen reflekterat över att vägarna på industriområdet Högbergstorp sedan det byggdes endast haft bärighetsklass (BK) 2, vilket kommunala vägar har om inget annat föreskrivits.

Men nu har kommunstyrelsen beslutat att anta föreskrift om BK 1 på Truckvägen och Kranvägen.

– Vi har byggt vägarna efter bärighet 1 så de tål tung trafik, men för att det ska vara rätt måste vi ha föreskrift på det, säger kommunens trafikingenjör Jerry Goude.

Vad händer annars?

– Ingenting i praktiken. Polisen skulle i och för sig kunna ta en tung lastbil på en sån väg, svarar Goude.

Men nu ska alltså föreskriften bli densamma som sedan 2013 gäller på Industrigatan, Strömsnäsvägen och Industrivägen i Svartå. Vad gäller Strömsnäsvägen är det dock lite oklart, enligt Goude:

– Trafikverket har ifrågasatt det då Klippans vägsamfällighet är trafikhållare ända till korset, men det är fel eftersom kommunen sköter vägen ända fram till parkeringsplatsen vid Sveafallen, en bra bit nedanför Järnverket.

– Vi ska titta på hur vi ska göra för att där ska bli rätt. Som föreskriften är nu så gäller BK 1 fram till sista infarten till Järnverket. Men det är klart att om en lastbil som ska dit med grus för väghållningens skull så måste den få köra där även om det inte är bärighetsklass 1 längre söderut, säger Goude.

Ingen har väl egentligen reflekterat över att vägarna på industriområdet Högbergstorp sedan det byggdes endast haft bärighetsklass (BK) 2, vilket kommunala vägar har om inget annat föreskrivits.

Men nu har kommunstyrelsen beslutat att anta föreskrift om BK 1 på Truckvägen och Kranvägen.

– Vi har byggt vägarna efter bärighet 1 så de tål tung trafik, men för att det ska vara rätt måste vi ha föreskrift på det, säger kommunens trafikingenjör Jerry Goude.

Vad händer annars?

– Ingenting i praktiken. Polisen skulle i och för sig kunna ta en tung lastbil på en sån väg, svarar Goude.

Men nu ska alltså föreskriften bli densamma som sedan 2013 gäller på Industrigatan, Strömsnäsvägen och Industrivägen i Svartå. Vad gäller Strömsnäsvägen är det dock lite oklart, enligt Goude:

– Trafikverket har ifrågasatt det då Klippans vägsamfällighet är trafikhållare ända till korset, men det är fel eftersom kommunen sköter vägen ända fram till parkeringsplatsen vid Sveafallen, en bra bit nedanför Järnverket.

– Vi ska titta på hur vi ska göra för att där ska bli rätt. Som föreskriften är nu så gäller BK 1 fram till sista infarten till Järnverket. Men det är klart att om en lastbil som ska dit med grus för väghållningens skull så måste den få köra där även om det inte är bärighetsklass 1 längre söderut, säger Goude.