2016-02-24 14:38

2016-02-24 14:38

Nu har årets bokrea startat

KARLSKOGA: Många ville fynda första dagen

Den årliga bokrean är en tradition som står stark. Det kan Lina Brunzell på Akademibokhandeln intyga efter gårdagens premiär för årets rea.
– Det var kö utanför dörren när vi öppnade klockan sju, säger hon.

För några år sedan fanns det farhågor om att de fysiska bokhandlarna var hotade av den allt mer ökande näthandeln. Många var rädda att bokhandlarna skulle gå samma möte till mötes som så många av landets skivbutiker.

– Men det är ingen fara längre. Marknaden har faktiskt ökat för fysiska bokhandlar, säger Lina Brunzell.

Hon pekar på bokhandlarnas många fördelar jämfört med nätets aktörer. Ett exempel är servicen.

– Kommer man hit får man hjälp. Man kan se och känna på böckerna. Det är svårt att få framför en datorskärm.

Specialpris

När bokrean startade på onsdagen var det många som passade på att komma till bokaffären för att göra just det - se och känna på böckerna. Givetvis var det många som handlade också.

– Den bok som har gått bäst är Arvet efter dig av Jojo Moyes. Den har det varit specialpris på första readagen, upplyser Lina Brunzell.

Annars var det storköparna som passade på att handla tidigt den första dagen, eftersom man då kunde köpa fyra böcker till priset av tre.

En av alla kunder som passade på att fynda på rean var Annie Svedrin.

– Jag har hittat lite böcker till barnbarnen, bland annat Super-Charlie av Camilla Läckberg. Och så har jag hittat en Bridget Jones-bok. Jag hade tittat i katalogen så jag visste vad jag skulle leta efter.

Att gå på bokrean är en gammal tradition för Annie Svedrin.

– Det var mysigt när de hade nattöppet. Då bjöd de på korv och dricka, minns hon.

Hon tycker att det var bra när man kunde förbeställa böcker som packades i kassar, som man sedan kunde hämta ut när rean startat. Men så är det inte längre.

– Det har vi fått sluta med. Vi har ingen yta att förvara kassarna på, så nu är det först till kvarn som gäller, säger Lina Brunzell.

Hon berättar att bokrean är en väldigt viktig pusselbit i bokhandelns ekonomi.

– Det är en av de största ”högtiderna”. Den är kort och intensiv. Det säljs som mest de första två veckorna, sedan dalar det.

För några år sedan fanns det farhågor om att de fysiska bokhandlarna var hotade av den allt mer ökande näthandeln. Många var rädda att bokhandlarna skulle gå samma möte till mötes som så många av landets skivbutiker.

– Men det är ingen fara längre. Marknaden har faktiskt ökat för fysiska bokhandlar, säger Lina Brunzell.

Hon pekar på bokhandlarnas många fördelar jämfört med nätets aktörer. Ett exempel är servicen.

– Kommer man hit får man hjälp. Man kan se och känna på böckerna. Det är svårt att få framför en datorskärm.

Specialpris

När bokrean startade på onsdagen var det många som passade på att komma till bokaffären för att göra just det - se och känna på böckerna. Givetvis var det många som handlade också.

– Den bok som har gått bäst är Arvet efter dig av Jojo Moyes. Den har det varit specialpris på första readagen, upplyser Lina Brunzell.

Annars var det storköparna som passade på att handla tidigt den första dagen, eftersom man då kunde köpa fyra böcker till priset av tre.

En av alla kunder som passade på att fynda på rean var Annie Svedrin.

– Jag har hittat lite böcker till barnbarnen, bland annat Super-Charlie av Camilla Läckberg. Och så har jag hittat en Bridget Jones-bok. Jag hade tittat i katalogen så jag visste vad jag skulle leta efter.

Att gå på bokrean är en gammal tradition för Annie Svedrin.

– Det var mysigt när de hade nattöppet. Då bjöd de på korv och dricka, minns hon.

Hon tycker att det var bra när man kunde förbeställa böcker som packades i kassar, som man sedan kunde hämta ut när rean startat. Men så är det inte längre.

– Det har vi fått sluta med. Vi har ingen yta att förvara kassarna på, så nu är det först till kvarn som gäller, säger Lina Brunzell.

Hon berättar att bokrean är en väldigt viktig pusselbit i bokhandelns ekonomi.

– Det är en av de största ”högtiderna”. Den är kort och intensiv. Det säljs som mest de första två veckorna, sedan dalar det.