2016-02-08 21:09

2016-02-09 19:18

"Vi sitter oss till döds"

KARLSKOGA: Kliv högt och må bra, var en öppen föreläsning på Folkets hus i måndags som arrangerades av Region Örebro län.

Mai-Lis Hellénius, överläkare och professor på Karolinska institutet släppte information som fick publiken att kippa efter andan när hon i går föreläste på Folkets hus.
– Att sitta är vår tids cigaretter.

Inledningsvis pratade Lillemor Nyberg, distriktsläkare på Karolina vårdcentral, om hennes konstruktion Klivhöjdslådan och testerna man kan göra där.

– Klivhöjdstestet är enkel och kan användas hemma och ett bra sätt att testa sin benmuskelstyrka.

Därefter kom Mai-Lis Hellénius upp på scenen. Hon började med att konstatera att svensken låg i topp när det gäller att motionera.

– Det är positivt. Men nya forskningsresultat berättar även att svensken är det folk som sitter mest. Svensken sitter 8,5 timmar per dag.

Hon radade upp siffra efter siffra som fick folk att vilja stå upp.

– En forskarstudie kunde konstatera att stillasittande orsakar var tionde fall av förtida död och att det är lika farligt att sitta still som att röka. Varje timme framför skärmen kan förkorta livet med 22 minuter. Det är lika mycket som ett paket cigaretter.

Hon berättar att rökandet har minskat mycket i Sverige. Användandet har sjunkit till 10 procent.

– Men den har ersatts av skärmsjukan. Att sitta framför skärmen på jobbet och sedan hem och sitta och titta på tv är minst lika farligt. En studie har visat att för mycket stillasittande ökar hjärt- och kärlsjukdomar, risken för cancer ökar och chansen att få diabetes ökade.

I studien har man delat in försökspersoner i två grupper. De som bara satt still och de som reste sig upp cirka 2-3 minuter varje halvtimme.

– Att resa sig gjorde mycket. Bensträckare minskade midjemåttet med 4 centimeter, blodfetterna minskade och blodtrycket sjönk i den gruppen.

En vecka består av 168 timmar. av dem är vi vakna 116 timmar.

– Att motionera två-tre timmar i veckan hjälper inte. Det är timmarna vi sitter som är de farliga. Av de 116 timmar som vi är vakna så sitter vi 56 timmar och vad är då tre timmar motion i veckan, frågar sig Mai-Lis Hellénius.

Inledningsvis pratade Lillemor Nyberg, distriktsläkare på Karolina vårdcentral, om hennes konstruktion Klivhöjdslådan och testerna man kan göra där.

– Klivhöjdstestet är enkel och kan användas hemma och ett bra sätt att testa sin benmuskelstyrka.

Därefter kom Mai-Lis Hellénius upp på scenen. Hon började med att konstatera att svensken låg i topp när det gäller att motionera.

– Det är positivt. Men nya forskningsresultat berättar även att svensken är det folk som sitter mest. Svensken sitter 8,5 timmar per dag.

Hon radade upp siffra efter siffra som fick folk att vilja stå upp.

– En forskarstudie kunde konstatera att stillasittande orsakar var tionde fall av förtida död och att det är lika farligt att sitta still som att röka. Varje timme framför skärmen kan förkorta livet med 22 minuter. Det är lika mycket som ett paket cigaretter.

Hon berättar att rökandet har minskat mycket i Sverige. Användandet har sjunkit till 10 procent.

– Men den har ersatts av skärmsjukan. Att sitta framför skärmen på jobbet och sedan hem och sitta och titta på tv är minst lika farligt. En studie har visat att för mycket stillasittande ökar hjärt- och kärlsjukdomar, risken för cancer ökar och chansen att få diabetes ökade.

I studien har man delat in försökspersoner i två grupper. De som bara satt still och de som reste sig upp cirka 2-3 minuter varje halvtimme.

– Att resa sig gjorde mycket. Bensträckare minskade midjemåttet med 4 centimeter, blodfetterna minskade och blodtrycket sjönk i den gruppen.

En vecka består av 168 timmar. av dem är vi vakna 116 timmar.

– Att motionera två-tre timmar i veckan hjälper inte. Det är timmarna vi sitter som är de farliga. Av de 116 timmar som vi är vakna så sitter vi 56 timmar och vad är då tre timmar motion i veckan, frågar sig Mai-Lis Hellénius.

  • Anders Persson