2016-02-01 06:00

2016-02-01 06:00

Det klagades det mest på

ÖREBRO LÄN: Begagnade bilar och dåliga hantverkare är de vanligaste konsumentklagomålen

Konsumentverkets sammanställning av klagomål för 2015 har nu släppts. Det som toppar klagolistan över missnöjda konsumenter i Örebro län är begagnade bilar och missnöje med hantverkare.

Hantverkare och begagnade bilar upprör konsumenterna mest i Sverige, och i Örebro län håller man med. Högt upp på listan i länet ligger också missnöje över hemelektronik och mobiltelefoni.

Gustav Sandgren, som är vägledare på Hallå konsument, menar att tydlighet är viktigt för att inte bli besviken när man köper en tjänst av någon.

– Många gånger bottnar klagomålen i dålig kommunikation. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om det går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas, säger han i ett pressmeddelande.

När det kommer till köp av en begagnad bil, är det viktigt att välja rätt säljare.

– Tänk på att i många fall är bilarna dåligt servade och reparerade. Välj en bilhandlare med gott rykte och helst någon ansluten till Motorbranschens riksförbund. Hos de handlarna finns det riktlinjer framarbetade av branschen och Konsumentverket. Skulle det bli fel på bilen efter köpet är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på en begagnad bil i upp till tre år, även om det saknas garantier, säger Alexandra Bergling, vägledare på Hallå konsument.

Hantverkare och begagnade bilar upprör konsumenterna mest i Sverige, och i Örebro län håller man med. Högt upp på listan i länet ligger också missnöje över hemelektronik och mobiltelefoni.

Gustav Sandgren, som är vägledare på Hallå konsument, menar att tydlighet är viktigt för att inte bli besviken när man köper en tjänst av någon.

– Många gånger bottnar klagomålen i dålig kommunikation. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om det går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas, säger han i ett pressmeddelande.

När det kommer till köp av en begagnad bil, är det viktigt att välja rätt säljare.

– Tänk på att i många fall är bilarna dåligt servade och reparerade. Välj en bilhandlare med gott rykte och helst någon ansluten till Motorbranschens riksförbund. Hos de handlarna finns det riktlinjer framarbetade av branschen och Konsumentverket. Skulle det bli fel på bilen efter köpet är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på en begagnad bil i upp till tre år, även om det saknas garantier, säger Alexandra Bergling, vägledare på Hallå konsument.