2016-01-31 13:51

2016-01-31 14:27

Måleri och grafik av Einar Persson i Degernäs

KONST: Dan Lekberg har lånat in verk från flera samlingar

Dan Lekberg går runt i Degernäs herrgård och berättar om den utställning med bilder av Einar Persson som han satt samman. Men eftersom herrgården är stängd för renovering dröjer vernissagen till måndag 8 februari.

– Jag har lånat ihop målningar och grafik från fem, sex olika samlingar varav Karlskoga kommun har en, säger Dan Lekberg och berättar att utställningen omfattar ett 20-tal målningar och ett 30-tal grafiska blad.

– Det är måleri som är representativt för Einar Perssons olika perioder, konstaterar han och visar utställningens äldsta verk, målningen Tulpaner från 1944.

– Den har min svägerska haft och det är en bild som följt mig sedan jag föddes, tillägger Dan Lekberg som är ett år yngre än utställningens äldsta bild.

Merparten av de grafiska bladen hänger på den övre våningen och där har Lekberg tänkt sig en vägg med bilder från Spanien och en med Londonbilder. Det kan också bli en med bilder från resorna till Frankrike 1947 och 1949.

– Pont Neuf, säger Dan Lekberg och pekar på en torrnålsgravyr, är ett av hans tidigaste grafiska verk.

– Det var bara torrnål i början, sen blev det också etsningar och akvatint.

En tidig torrnål har titeln Modell på stol och är ett självporträtt som bygger på en teckning gjord till utställningen Unga Tecknare 1947.

– Resor betydde mycket för Einar Persson, fortsätter Dan Lekberg och nämner den halvårslånga vistelsen i Upminster, en timmes tågresa från centrala London, 1954 och resan till Mijas, en bergsby utanför Malaga i Spanien, 1957.

– Einar arbetade ständigt under tiden i London och uppskattade själv att han gjorde 200 plåtar under de sex månaderna, berättar Dan Lekberg och återger några ord av Einar Persson: ”För min del fascineras jag mer av den drypande svärtan i de engelska kolgruvedistrikten än den blommande koloriten i Frankrike.”

Ett tema var afrikanska masker som han såg på British Museum, ett annat vyer från stationer och hamnar i London.

Tre år senare blev det tre månader i Mijas och den resan gjorde Einar Persson tillsammans med Stig Olson, en yngre kollega som även han blev en framstående konstnär.

Värvas av Nils Hahne

Einar Persson föddes 14 december 1918 i Hagfors och avled 23 januari 2006 i Karlskoga i en ålder av 87 år. Han har berättat att han under skolåren hade stort A i teckning och stort C i musik men blev trots det lika bra musiker som konstnär. Einar Persson spelade saxofon i Hagforsorkestern Sonora men flyttade till Karlskoga 1939. Det var Nils Hahne som värvade honom eftersom Hahne behövde en saxofonist till Dixies orkester när den ordinarie ryckte in i lumpen.

Einar Persson ansågs vara urstyv på altsaxofon och klarinett men spelade också trombon, oboe och fagott. Han gör sin första spelning med Dixies på midsommaraftonen 1939 och ingår sedan i orkestern till 1944 då han började turnera med Gösta Bernhard och Casinorevyn. Samma år träffade han Helga Jordan som fem år senare blev hans fru och till hösten ska fylla 90 år.

Men konsten lockade och 1945 skriver han in sig på Skånska målarskolan där han går ett par terminer. Einar Persson studerade konst på dagarna och spelade på kvällarna. 1946 vinner han första pris i NKI-skolans teckningstävling Kan ni teckna en profil? och debuterade i januari 1947 med en utställning i Figges konsthall i Karlskoga. Samma år deltar han första gången i Unga Tecknare, en tävling han vinner 1949 och får ta emot pris av dåvarande kronprinsen, sedermera kung Gustaf VI Adolf, som också köpte en teckning av honom.

Det var i samband med den tävlingen som han träffade Ragnar Hoppe, intendent på Nationalmuseum, och det är Hoppe som får Einar Persson att börja med grafik och inledningsvis håller han sig till torrnålsgravyrer och linjeetsningar.

Slutade som musiker

Einar Persson slutade som musiker i skarven mellan 1950- och 1960-talen men släppte egentligen aldrig konsten, även om skaparkraften avtog en bit in på 1990-talet.

Dan Lekberg har beskrivit hans måleri med följande ord: ”Hans målningar blir mot 1950-talets slut alltmer expressiva, med tjockt pålagd färg och tydlig penselskrift. Måleriet var en sinnlig och kreativ angelägenhet där ibland de figurativa utgångspunkterna kunde försvinna i ett rum av färg.”

Och om grafikern Einar Persson säger han så här:

– Jag menar att han är en av sin generations främsta grafiker.

– Jag har lånat ihop målningar och grafik från fem, sex olika samlingar varav Karlskoga kommun har en, säger Dan Lekberg och berättar att utställningen omfattar ett 20-tal målningar och ett 30-tal grafiska blad.

– Det är måleri som är representativt för Einar Perssons olika perioder, konstaterar han och visar utställningens äldsta verk, målningen Tulpaner från 1944.

– Den har min svägerska haft och det är en bild som följt mig sedan jag föddes, tillägger Dan Lekberg som är ett år yngre än utställningens äldsta bild.

Merparten av de grafiska bladen hänger på den övre våningen och där har Lekberg tänkt sig en vägg med bilder från Spanien och en med Londonbilder. Det kan också bli en med bilder från resorna till Frankrike 1947 och 1949.

– Pont Neuf, säger Dan Lekberg och pekar på en torrnålsgravyr, är ett av hans tidigaste grafiska verk.

– Det var bara torrnål i början, sen blev det också etsningar och akvatint.

En tidig torrnål har titeln Modell på stol och är ett självporträtt som bygger på en teckning gjord till utställningen Unga Tecknare 1947.

– Resor betydde mycket för Einar Persson, fortsätter Dan Lekberg och nämner den halvårslånga vistelsen i Upminster, en timmes tågresa från centrala London, 1954 och resan till Mijas, en bergsby utanför Malaga i Spanien, 1957.

– Einar arbetade ständigt under tiden i London och uppskattade själv att han gjorde 200 plåtar under de sex månaderna, berättar Dan Lekberg och återger några ord av Einar Persson: ”För min del fascineras jag mer av den drypande svärtan i de engelska kolgruvedistrikten än den blommande koloriten i Frankrike.”

Ett tema var afrikanska masker som han såg på British Museum, ett annat vyer från stationer och hamnar i London.

Tre år senare blev det tre månader i Mijas och den resan gjorde Einar Persson tillsammans med Stig Olson, en yngre kollega som även han blev en framstående konstnär.

Värvas av Nils Hahne

Einar Persson föddes 14 december 1918 i Hagfors och avled 23 januari 2006 i Karlskoga i en ålder av 87 år. Han har berättat att han under skolåren hade stort A i teckning och stort C i musik men blev trots det lika bra musiker som konstnär. Einar Persson spelade saxofon i Hagforsorkestern Sonora men flyttade till Karlskoga 1939. Det var Nils Hahne som värvade honom eftersom Hahne behövde en saxofonist till Dixies orkester när den ordinarie ryckte in i lumpen.

Einar Persson ansågs vara urstyv på altsaxofon och klarinett men spelade också trombon, oboe och fagott. Han gör sin första spelning med Dixies på midsommaraftonen 1939 och ingår sedan i orkestern till 1944 då han började turnera med Gösta Bernhard och Casinorevyn. Samma år träffade han Helga Jordan som fem år senare blev hans fru och till hösten ska fylla 90 år.

Men konsten lockade och 1945 skriver han in sig på Skånska målarskolan där han går ett par terminer. Einar Persson studerade konst på dagarna och spelade på kvällarna. 1946 vinner han första pris i NKI-skolans teckningstävling Kan ni teckna en profil? och debuterade i januari 1947 med en utställning i Figges konsthall i Karlskoga. Samma år deltar han första gången i Unga Tecknare, en tävling han vinner 1949 och får ta emot pris av dåvarande kronprinsen, sedermera kung Gustaf VI Adolf, som också köpte en teckning av honom.

Det var i samband med den tävlingen som han träffade Ragnar Hoppe, intendent på Nationalmuseum, och det är Hoppe som får Einar Persson att börja med grafik och inledningsvis håller han sig till torrnålsgravyrer och linjeetsningar.

Slutade som musiker

Einar Persson slutade som musiker i skarven mellan 1950- och 1960-talen men släppte egentligen aldrig konsten, även om skaparkraften avtog en bit in på 1990-talet.

Dan Lekberg har beskrivit hans måleri med följande ord: ”Hans målningar blir mot 1950-talets slut alltmer expressiva, med tjockt pålagd färg och tydlig penselskrift. Måleriet var en sinnlig och kreativ angelägenhet där ibland de figurativa utgångspunkterna kunde försvinna i ett rum av färg.”

Och om grafikern Einar Persson säger han så här:

– Jag menar att han är en av sin generations främsta grafiker.