2016-01-28 21:27

2016-01-28 21:28

Karlskoga ska bli bäst på att bemöta människor

KARLSKOGA: Kalle Selander, utvecklingschef i kommunen, pratar om vägen till framgång

Bemötandet. Karlskoga har vind i seglen och det märks i allting hävdar Kalle Selander, kommunens utvecklingschef sedan ett halvår tillbaka. ”År 2021 är vi 33 000 eller möjligen 34 000 invånare” tillägger han.

Kalle Selander var inbjuden av Moderaterna som med torsdagens föreläsning inledde en serie temamöten öppna för alla. Kalle Selander fick, uppgav han, fria händer att under en timmes tid prata om sånt som kan bli plus för Karlskoga.

– Jag har inte alltid jobbat som utvecklingschef, säger Kalle Selander när han presenterar sig själv och berättar om sin bakgrund som bland annat innehåller titeln teaterdirektör för ComediCompagniet, egen företagare och konsult i 15-16 år och landsbygdsstrateg. Men han har också forskat i kommunikationsvetenskap och riktat in sig på detta med bemötanden som ett sätt att öka lönsamhet och trivsel.

– Vi kan bli bäst på bemötanden - om vi bestämmer oss för det, säger Kalle Selander.

– Inte bäst i Mellansverige utan bäst bland alla kommuner i hela världen, tillägger han och ställer själv frågan hur det ska gå till. Ett svar är samsyn mellan skolor, näringsliv, organisationer.

Ingen kontroll

Kalle Selander slår fast att vi inte kan kontrollera vem som blir USA:s president, vi kan heller inte kontrollera om de är BIK eller Mora som vinner hockeymatchen eller hur aktiekurserna utvecklas, även om många försöker.

– Men en sak kan vi påverka till 100 procent och det är sättet som vi behandlar andra människor på. Bemötandet. Där har vi själva makten, säger Kalle Selander.

– Folk är vänliga här. Det är trevligt i Örebro men här är människorna vänligare.

Gott humör

Och så berättar han om den utbildning han hade med personal från ett antal Ica Maxi-butiker som ledde till att omsättningen ökade med fem, sex procent genom att personalen var tillmötesgående mot kunderna och mötte dem med leenden och gott humör.

– Det finns inga sensationer längre. Det folk inte upplevt live har de upplevt via datorn. Men vi ska ge dem som besöker Karlskoga en vardagssensation som de aldrig tröttnar på.

– Vi ska se till att människor som besöker oss blir sedda, att vi bryr oss om dem. Vi ska se till att vi har skrattande service i Karlskoga och jag tycker faktiskt att vi ska betala folk med gott humör högre lön, säger Kalle Selander.

– Man kanske inte behöver skratta och steppa men man ska i alla fall ha glimten i ögat, tillägger han.

Kalle Selander var inbjuden av Moderaterna som med torsdagens föreläsning inledde en serie temamöten öppna för alla. Kalle Selander fick, uppgav han, fria händer att under en timmes tid prata om sånt som kan bli plus för Karlskoga.

– Jag har inte alltid jobbat som utvecklingschef, säger Kalle Selander när han presenterar sig själv och berättar om sin bakgrund som bland annat innehåller titeln teaterdirektör för ComediCompagniet, egen företagare och konsult i 15-16 år och landsbygdsstrateg. Men han har också forskat i kommunikationsvetenskap och riktat in sig på detta med bemötanden som ett sätt att öka lönsamhet och trivsel.

– Vi kan bli bäst på bemötanden - om vi bestämmer oss för det, säger Kalle Selander.

– Inte bäst i Mellansverige utan bäst bland alla kommuner i hela världen, tillägger han och ställer själv frågan hur det ska gå till. Ett svar är samsyn mellan skolor, näringsliv, organisationer.

Ingen kontroll

Kalle Selander slår fast att vi inte kan kontrollera vem som blir USA:s president, vi kan heller inte kontrollera om de är BIK eller Mora som vinner hockeymatchen eller hur aktiekurserna utvecklas, även om många försöker.

– Men en sak kan vi påverka till 100 procent och det är sättet som vi behandlar andra människor på. Bemötandet. Där har vi själva makten, säger Kalle Selander.

– Folk är vänliga här. Det är trevligt i Örebro men här är människorna vänligare.

Gott humör

Och så berättar han om den utbildning han hade med personal från ett antal Ica Maxi-butiker som ledde till att omsättningen ökade med fem, sex procent genom att personalen var tillmötesgående mot kunderna och mötte dem med leenden och gott humör.

– Det finns inga sensationer längre. Det folk inte upplevt live har de upplevt via datorn. Men vi ska ge dem som besöker Karlskoga en vardagssensation som de aldrig tröttnar på.

– Vi ska se till att människor som besöker oss blir sedda, att vi bryr oss om dem. Vi ska se till att vi har skrattande service i Karlskoga och jag tycker faktiskt att vi ska betala folk med gott humör högre lön, säger Kalle Selander.

– Man kanske inte behöver skratta och steppa men man ska i alla fall ha glimten i ögat, tillägger han.