2016-01-22 06:00

2016-01-22 06:00

77 200 kr till Prostatacancerförbundet

KARLSKOGA: "Nu talar Ballsprojektet för sig själv"

Prostatacancerförbundet får inom kort 77 200 kronor från Balls i Karlskoga. ”Det har gått mycket lättare den här gången och vi är jättenöjda med resultatet” säger Åsa Saxin som driver Balls tillsammans med brodern Tord Saxin.

Men syskonen Saxin vill också lyfta fram alla som på olika sätt stöttat projektet. En av dem är Johan Granquist som i somras låg bakom Charleswood Pokerroad, en resa med veteranbilar som kombinerades med kort till en pokerhand, som inbringade 10 000 kronor.

– Vi ville stötta ett lokalt arrangemang och bestämde oss för Balls som passade alldeles utmärkt, säger Johan Granquist som även ställde upp som modell och pryder juli månad. Där kan man se Johan Granquist i den blå tyllkjolen på sin Crescent årsmodell 1963.

Syskonen Saxin lyfter även fram samarbetet med Industritryckeriet, där Mikael Larsson är delägare, som betydelsefullt för projektet.

– Vi sålde almanackor och t-shirtar för 67 200 kronor och med pengarna från Pokerroad blir det alltså 77 200 kronor som går till Prostatacancerförbundet, säger Tord Saxin.

Det är andra året som syskonen Saxin tar fram en almanacka på temat It takes Balls to defeat cancer. I fjol kunde de sätta in 59 400 kronor till Cancerfonden som uppgav att det inte gick att öronmärka pengar till forskning om cancerformer som drabbar män.

– Vi upptäckte sen att det finns en organisation som heter Prostatacancerförbundet som skänker pengar till forskning om prostata- och testikelcancer och som även jobbar med familjestöd och information så i fortsättningen går pengarna dit, säger Åsa Saxin.

För det blir en fortsättning.

Tord Saxin hade svårt att hitta inspiration efter första året som var tungarbetat och därför tog det tid innan han kom igång. Nu har syskonen Saxin hittat former som underlättar arbetet och med kapade kostnader och färre tryckta almanackor blev det mer pengar att ge bort. Första året trycktes 1000 almanackor och runt 350 såldes. 2016 års almanacka trycktes i 400 exemplar och är i princip slutsåld eftersom det enbart finns ett dussintal kvar.

– Nu talar projektet för sig själv och ingen är längre skeptisk, konstaterar Åsa Saxin och berättar att folk från andra städer tar kontakt och ber att få köpa en Ballsalmanacka. Ett exempel är en kvinna från Årsta i Stockholm som är en ny bekantskap för syskonen Saxin, ett annat en grabb från Lindesberg som undrade om det fortfarande fanns almanackor kvar.

– Jag är taggad och ska börja fota till 2017 års almanacka redan nästa vecka, säger Tord Saxin och berättar att han har ett nytt tema på gång. Men han ler bara hemlighetsfullt på frågan vilket tema som gäller.

– Jag har redan några modeller klara men det finns plats för fler, tillägger han och upplyser om att det är blå tyllkjol som gäller även den här gången.

Men syskonen Saxin vill också lyfta fram alla som på olika sätt stöttat projektet. En av dem är Johan Granquist som i somras låg bakom Charleswood Pokerroad, en resa med veteranbilar som kombinerades med kort till en pokerhand, som inbringade 10 000 kronor.

– Vi ville stötta ett lokalt arrangemang och bestämde oss för Balls som passade alldeles utmärkt, säger Johan Granquist som även ställde upp som modell och pryder juli månad. Där kan man se Johan Granquist i den blå tyllkjolen på sin Crescent årsmodell 1963.

Syskonen Saxin lyfter även fram samarbetet med Industritryckeriet, där Mikael Larsson är delägare, som betydelsefullt för projektet.

– Vi sålde almanackor och t-shirtar för 67 200 kronor och med pengarna från Pokerroad blir det alltså 77 200 kronor som går till Prostatacancerförbundet, säger Tord Saxin.

Det är andra året som syskonen Saxin tar fram en almanacka på temat It takes Balls to defeat cancer. I fjol kunde de sätta in 59 400 kronor till Cancerfonden som uppgav att det inte gick att öronmärka pengar till forskning om cancerformer som drabbar män.

– Vi upptäckte sen att det finns en organisation som heter Prostatacancerförbundet som skänker pengar till forskning om prostata- och testikelcancer och som även jobbar med familjestöd och information så i fortsättningen går pengarna dit, säger Åsa Saxin.

För det blir en fortsättning.

Tord Saxin hade svårt att hitta inspiration efter första året som var tungarbetat och därför tog det tid innan han kom igång. Nu har syskonen Saxin hittat former som underlättar arbetet och med kapade kostnader och färre tryckta almanackor blev det mer pengar att ge bort. Första året trycktes 1000 almanackor och runt 350 såldes. 2016 års almanacka trycktes i 400 exemplar och är i princip slutsåld eftersom det enbart finns ett dussintal kvar.

– Nu talar projektet för sig själv och ingen är längre skeptisk, konstaterar Åsa Saxin och berättar att folk från andra städer tar kontakt och ber att få köpa en Ballsalmanacka. Ett exempel är en kvinna från Årsta i Stockholm som är en ny bekantskap för syskonen Saxin, ett annat en grabb från Lindesberg som undrade om det fortfarande fanns almanackor kvar.

– Jag är taggad och ska börja fota till 2017 års almanacka redan nästa vecka, säger Tord Saxin och berättar att han har ett nytt tema på gång. Men han ler bara hemlighetsfullt på frågan vilket tema som gäller.

– Jag har redan några modeller klara men det finns plats för fler, tillägger han och upplyser om att det är blå tyllkjol som gäller även den här gången.