2016-01-21 06:00

2016-01-21 06:00

Ändra livsstil är det viktigaste

KARLSKOGA: Sköt om dig - bra för hälsan, vikten och miljön

Nytt år och nya löften.
Inte sällan handlar dessa om vikt och hälsa.
– Det viktigaste är att ändra livsstil. Och att ta det väldigt lugnt i början, säger Anders Hägerfors, läkare på Karolina vårdcentral.

Har du dåligt samvete efter julens mumsande och lata dagar i soffan?

I sådana fall är du inte ensam. Det är nu som många väljer att inleda året mer hälsosamt, både när det gäller kost eller motion.

Jättebra, men samtidigt är det lätt att gå i fällan.

– Många har stora ambitioner och går ut stentufft både när det gäller träning och kost. Tyvärr leder det inte sällan till att en stor del inte orkar hålla i så länge, man tröttnar och resultatet blir bara ett misslyckande och ännu mer dåligt samvete, säger läkare Anders Hägerfors.

Livsstil

I stället anser Anders Hägerfors att man ska det lugnt.

– Tänk, hur ska jag ta första steget till att ändra min livsstil? Jag är ju faktiskt värd att må bra, säger han.

Och fortsätter.

– Det behöver inte vara någon stor förändring, men den måste vara långsiktig.

Anders Hägerfors berättar som exempel att han haft patienter som beklagat sig för att man bara lyckats gå ner några kilo på ett år.

– Det förstår jag inte, jag tycker det är jättebra! Då har man lyckats ändra sin livsstil och verkligen tappat i vikt. Det är så man ska tänka. Med andra ord finns det inga genvägar. Släng alla piller och mirakelkurer i soptunnan!

– Och jojobantning, det vill säga att gå ner i vikt och sedan falla tillbaka igen gång efter gång, ja det är värst. För varje gång blir det allt svårare att hålla vikten och det är dåligt för självbilden.

Några enkla tips när det gäller maten?

– Satsa på Medelhavskost, som både är bra för hälsan, vikten och miljön. Den innehåller mycket fisk, skaldjur, frukt, grönsaker, rotfrukter och vegetabilisk olja. Däremot bara begränsat med kött. Välj också mat med långsamma kolhydrater, som det till exempel finns i fullkornsprodukter.

Det man ska vara försiktig med är socker.

– Socker är kanske den värsta boven. Hjärnan behöver visserligen socker när vi tänker, men höga toppar i blodet skadar vävnader. Man ska eftersträva en så jämn nivå som möjligt.

Farligt

Anders Hägerfors poängterar också vikten av att motionera.

– Men om man inte tränat tidigare ska man ta det varsamt. Att gå ut alltför hårt, som inte sällan män gör, är förkastligt. Till och med farligt.

– Börja istället gärna med promenader, helst 30 minuter varje dag och bygg sedan därifrån med lite intensivare träning.

– Och glöm inte att ta vara på vardagsmotionen. Ta trapporna istället för hissen och ställ skrivaren några rum bort, helst i källaren, skrattar han.

– Sådant räknas faktiskt också.

Styrketräning pushar han också för.

– Min kollega på Karolina vårdcentral, Lillemor Nyberg, har i sin forskning tydligt visat hur viktigt enkel styrketräning är för många äldre. Den typen av träning minskar fallrisken och kan ibland vara basen för att man över huvud taget ska kunna tillgodogöra sig träning.

Anders Hägerfors tycker också att det är otroligt viktigt att man hittar sin ”grej”.

– Att motionera ska aldrig kännas tråkigt, då är risken för att man slutar stor. Hitta i stället just din motionsform. Samma sak gäller maten. Kosten ska aldrig kännas som en belastning.

– I slutändan handlar det om livskvalité. Vi ska motionera och äta bra och nyttigt för att vi ska må bättre och kunna njuta av livet - länge. Därför måste man också kunna unna sig saker då och då utan att få dåligt samvete, något som faktiskt är jätteviktigt.

Att sköta om sin kropp med rätt kost och motion är dessutom bra för både plånboken och miljön, enligt Hägerfors.

– Att välja nyttiga råvaror som odlats fram utan konstigheter är självklart bra för miljön. Dessutom kostar de garanterat mindre än att äta till exempel dåliga halvfabrikat.

Rätt kost och motion är faktiskt också bra för utseendet.

– Som exempel kan jag nämna att om man motionerar regelbundet frigörs ämnen som faktiskt håller hyn fräschare. Ett annat exempel är att sår i ansiktet faktiskt läker i snitt två dagar fortare om man rör på sig.

– Med andra ord, släng krämerna och börja motionera så blir du vackrare, menar läkare Hägerfors.

Har du dåligt samvete efter julens mumsande och lata dagar i soffan?

I sådana fall är du inte ensam. Det är nu som många väljer att inleda året mer hälsosamt, både när det gäller kost eller motion.

Jättebra, men samtidigt är det lätt att gå i fällan.

– Många har stora ambitioner och går ut stentufft både när det gäller träning och kost. Tyvärr leder det inte sällan till att en stor del inte orkar hålla i så länge, man tröttnar och resultatet blir bara ett misslyckande och ännu mer dåligt samvete, säger läkare Anders Hägerfors.

Livsstil

I stället anser Anders Hägerfors att man ska det lugnt.

– Tänk, hur ska jag ta första steget till att ändra min livsstil? Jag är ju faktiskt värd att må bra, säger han.

Och fortsätter.

– Det behöver inte vara någon stor förändring, men den måste vara långsiktig.

Anders Hägerfors berättar som exempel att han haft patienter som beklagat sig för att man bara lyckats gå ner några kilo på ett år.

– Det förstår jag inte, jag tycker det är jättebra! Då har man lyckats ändra sin livsstil och verkligen tappat i vikt. Det är så man ska tänka. Med andra ord finns det inga genvägar. Släng alla piller och mirakelkurer i soptunnan!

– Och jojobantning, det vill säga att gå ner i vikt och sedan falla tillbaka igen gång efter gång, ja det är värst. För varje gång blir det allt svårare att hålla vikten och det är dåligt för självbilden.

Några enkla tips när det gäller maten?

– Satsa på Medelhavskost, som både är bra för hälsan, vikten och miljön. Den innehåller mycket fisk, skaldjur, frukt, grönsaker, rotfrukter och vegetabilisk olja. Däremot bara begränsat med kött. Välj också mat med långsamma kolhydrater, som det till exempel finns i fullkornsprodukter.

Det man ska vara försiktig med är socker.

– Socker är kanske den värsta boven. Hjärnan behöver visserligen socker när vi tänker, men höga toppar i blodet skadar vävnader. Man ska eftersträva en så jämn nivå som möjligt.

Farligt

Anders Hägerfors poängterar också vikten av att motionera.

– Men om man inte tränat tidigare ska man ta det varsamt. Att gå ut alltför hårt, som inte sällan män gör, är förkastligt. Till och med farligt.

– Börja istället gärna med promenader, helst 30 minuter varje dag och bygg sedan därifrån med lite intensivare träning.

– Och glöm inte att ta vara på vardagsmotionen. Ta trapporna istället för hissen och ställ skrivaren några rum bort, helst i källaren, skrattar han.

– Sådant räknas faktiskt också.

Styrketräning pushar han också för.

– Min kollega på Karolina vårdcentral, Lillemor Nyberg, har i sin forskning tydligt visat hur viktigt enkel styrketräning är för många äldre. Den typen av träning minskar fallrisken och kan ibland vara basen för att man över huvud taget ska kunna tillgodogöra sig träning.

Anders Hägerfors tycker också att det är otroligt viktigt att man hittar sin ”grej”.

– Att motionera ska aldrig kännas tråkigt, då är risken för att man slutar stor. Hitta i stället just din motionsform. Samma sak gäller maten. Kosten ska aldrig kännas som en belastning.

– I slutändan handlar det om livskvalité. Vi ska motionera och äta bra och nyttigt för att vi ska må bättre och kunna njuta av livet - länge. Därför måste man också kunna unna sig saker då och då utan att få dåligt samvete, något som faktiskt är jätteviktigt.

Att sköta om sin kropp med rätt kost och motion är dessutom bra för både plånboken och miljön, enligt Hägerfors.

– Att välja nyttiga råvaror som odlats fram utan konstigheter är självklart bra för miljön. Dessutom kostar de garanterat mindre än att äta till exempel dåliga halvfabrikat.

Rätt kost och motion är faktiskt också bra för utseendet.

– Som exempel kan jag nämna att om man motionerar regelbundet frigörs ämnen som faktiskt håller hyn fräschare. Ett annat exempel är att sår i ansiktet faktiskt läker i snitt två dagar fortare om man rör på sig.

– Med andra ord, släng krämerna och börja motionera så blir du vackrare, menar läkare Hägerfors.