2016-01-14 06:00

2016-01-14 06:00

Presentkortsförsäljningen har ökat

KARLSKOGA/DEGERFORS: "De flesta hade bättre julhandel 2015 än 2014"

Det blev en bättre julhandel i Karlskoga 2015 är året innan och bland annat ökade försäljningen av Marknadsplats Karlskoga presentkort med en halv miljon kronor. I Degerfors finns både nöjda och mindre nöjda handlare.

Centrumutvecklare Patric Borg på Marknadsplats Karlskoga tycker sig märka en positiv trend när det gäller besök utifrån i affärerna i Karlskoga.

Kommer fler

– Det är fler besökare som nu åker till Karlskoga för att handla, säger Patric Borg. Det är folk från Örebro, Kristinehamn och andra orter omkring. Det är inte någon speciell butik som lockar, utan de som kommer tycker att vi har ett bra och brett utbud.

Vuxit kraftigt

I Karlskoga finns Skolgärdet, centrum samt Storängen som vuxit kraftigt de senaste två åren.

– Storängen har vuxit på slitet och det är positivt, säger Patric Borg. I Karlskoga har lyckat med att jobba tillsammans och det är det som gör att vi blivit attraktiva för kunder som kommer utifrån.

57 medlemmar

– På Marknadsplats Karlskoga har vi 57 medlemmar varav 44 är handlare som har möte varje månad där vi planerar framåt, säger Patric Borg. Vi planerar för våra event och jobbar tillsammans. När det gäller Marknadsplats Karlskogas presentkort har vi haft en omsättning på 250 000 kronor. 2015 blev ett kanonår när det gäller den delen. Då fick vi en ökning på drygt en halv miljon kronor.

Ökade mycket

Patric Borg har en teori om varför presentkortsförsäljningen ökade från 250 000 kronor till 770 000 kronor på ett år.

– Jag tror att många företag valde att köpa presentkort för att ge sina anställda i julklapp, säger Patric Borg. Det känns som positivt nu i Karlskoga och vi har drivna handlare som jobbar tillsammans för att det ska vara positivt.

Blandat

Britt-Marie Room Östberg jobbar med Vulkan Promotion där handlarna i Degerfors är medlemmar.

– Julhandeln i Degerfors har varit blandad och det vet jag sedan jag pratat med några av handlarna, säger Britt-Marie Room Östberg. Jag har pratat med bland annat Sko-Hjalmar som säger sig vara nöjd med julhandeln. Andra är mindre nöjda och då är det klädaffärerna som haft det tufft.

Sanering

– Även Storetto och Presentbutiken har haft det jobbigt då de haft begränsat utrymme och just nu har de stängt, säger Britt-Marie Room Östberg. Degerforsbyggen håller på med en asbestsanering nu och det kommer att ta några veckor innan det är klart. Nu har vi inte haft något handlarmöte efter jul, utan ska ha det i början på februari. Vi jobbar hårt för att få Degerforsborna att handla hemma och det kommer vi att fortsätta med.

Centrumutvecklare Patric Borg på Marknadsplats Karlskoga tycker sig märka en positiv trend när det gäller besök utifrån i affärerna i Karlskoga.

Kommer fler

– Det är fler besökare som nu åker till Karlskoga för att handla, säger Patric Borg. Det är folk från Örebro, Kristinehamn och andra orter omkring. Det är inte någon speciell butik som lockar, utan de som kommer tycker att vi har ett bra och brett utbud.

Vuxit kraftigt

I Karlskoga finns Skolgärdet, centrum samt Storängen som vuxit kraftigt de senaste två åren.

– Storängen har vuxit på slitet och det är positivt, säger Patric Borg. I Karlskoga har lyckat med att jobba tillsammans och det är det som gör att vi blivit attraktiva för kunder som kommer utifrån.

57 medlemmar

– På Marknadsplats Karlskoga har vi 57 medlemmar varav 44 är handlare som har möte varje månad där vi planerar framåt, säger Patric Borg. Vi planerar för våra event och jobbar tillsammans. När det gäller Marknadsplats Karlskogas presentkort har vi haft en omsättning på 250 000 kronor. 2015 blev ett kanonår när det gäller den delen. Då fick vi en ökning på drygt en halv miljon kronor.

Ökade mycket

Patric Borg har en teori om varför presentkortsförsäljningen ökade från 250 000 kronor till 770 000 kronor på ett år.

– Jag tror att många företag valde att köpa presentkort för att ge sina anställda i julklapp, säger Patric Borg. Det känns som positivt nu i Karlskoga och vi har drivna handlare som jobbar tillsammans för att det ska vara positivt.

Blandat

Britt-Marie Room Östberg jobbar med Vulkan Promotion där handlarna i Degerfors är medlemmar.

– Julhandeln i Degerfors har varit blandad och det vet jag sedan jag pratat med några av handlarna, säger Britt-Marie Room Östberg. Jag har pratat med bland annat Sko-Hjalmar som säger sig vara nöjd med julhandeln. Andra är mindre nöjda och då är det klädaffärerna som haft det tufft.

Sanering

– Även Storetto och Presentbutiken har haft det jobbigt då de haft begränsat utrymme och just nu har de stängt, säger Britt-Marie Room Östberg. Degerforsbyggen håller på med en asbestsanering nu och det kommer att ta några veckor innan det är klart. Nu har vi inte haft något handlarmöte efter jul, utan ska ha det i början på februari. Vi jobbar hårt för att få Degerforsborna att handla hemma och det kommer vi att fortsätta med.