2016-01-12 18:13

2016-01-12 18:13

Fler turer till Örebro

DEGERFORS: Förslag om ökad tågtrafik

Värmlandstrafik vill bygga ut tågtrafiken i Värmlands län.
Om förslaget genomförs som planerat blir en av effekterna fler tågstopp i Degerfors.

Värmlandstrafiks förslag innebär bland annat en utökning av antalet turer Karlstad-Örebro via Degerfors och Kristinehamn.

– I dag är det tre dubbelturer som går vidare till Örebro. Om förslaget går igenom blir det åtta per dag, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull.

Det är en ganska kraftig ökning, men enligt Lars Bull är den nödvändig.

– Det är den frekvens på trafiken som behövs för att kunna konkurrera med bilen, konstaterar han.

Förutom tätare turer mellan Karlstad och Örebro via Degerfors och Kristinehamn innebär förslaget bland annat att den regionala direkttrafiken mellan Karlstad och Oslo startas igen efter att ha legat nere i några år. I dag vänder Värmlandstrafiks tåg i Kongsvinger.

– Tanken är att norska NSB som kör timmestrafik till Kongsvinger förlänger vartannat tåg, totalt åtta stycken per dag, till Karlstad.

Stark närhet

– Vår nya trafik till Oslo innebär att vi får en stark närhet till staden och dess arbetsmarknad och samma sak när det gäller Örebro, säger Mikael Dahlqvist (S), ordförande i Värmlandstrafik.

– Det kräver två tåg för dem, men frigör samtidigt lika många för vår del och gör att vi kan bygga ut trafiken mellan Karlstad och Örebro till åtta dagliga dubbelturer. Och trots att trafiken totalt sett i länet växer blir den samtidigt effektivare och det gör att vi kan gå från dagens 14 tåg till elva. Vi får en helt annan robusthet i vår trafik och kan öka underhållet, konstaterar Bull.

Kostar 30 miljoner

Förslaget kostar 30 miljoner kronor per år netto för Värmlandstrafiks ägare landstinget och kommunerna och de ska säga ja eller nej till förslaget på regionfullmäktige i april.

Gör man det kan trafiken börja rulla när tidtabellerna ändras i december.

– Ett jättepositivt förslag som innebär att Arvika blir en del av Oslos arbetsmarknadsregion, säger Arvikas kommunalråd Peter Söderström (S).

– Bättre kommunikationer ger bättre pendlingsmöjligheter både till och från Torsby, säger kollegan Ann-Katrin Järåsen (S).

– I grunden är detta mycket positivt, men samtidigt är det stora kostnader, säger Peter Kullgren (KD), kommunalråd i Karlstad.

– Vi ska värdera deras förslag och pröva det mot andra viktiga uppgifter vi har, säger landstingsrådet Fredrik Larsson (M).

Värmlandstrafiks förslag innebär bland annat en utökning av antalet turer Karlstad-Örebro via Degerfors och Kristinehamn.

– I dag är det tre dubbelturer som går vidare till Örebro. Om förslaget går igenom blir det åtta per dag, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull.

Det är en ganska kraftig ökning, men enligt Lars Bull är den nödvändig.

– Det är den frekvens på trafiken som behövs för att kunna konkurrera med bilen, konstaterar han.

Förutom tätare turer mellan Karlstad och Örebro via Degerfors och Kristinehamn innebär förslaget bland annat att den regionala direkttrafiken mellan Karlstad och Oslo startas igen efter att ha legat nere i några år. I dag vänder Värmlandstrafiks tåg i Kongsvinger.

– Tanken är att norska NSB som kör timmestrafik till Kongsvinger förlänger vartannat tåg, totalt åtta stycken per dag, till Karlstad.

Stark närhet

– Vår nya trafik till Oslo innebär att vi får en stark närhet till staden och dess arbetsmarknad och samma sak när det gäller Örebro, säger Mikael Dahlqvist (S), ordförande i Värmlandstrafik.

– Det kräver två tåg för dem, men frigör samtidigt lika många för vår del och gör att vi kan bygga ut trafiken mellan Karlstad och Örebro till åtta dagliga dubbelturer. Och trots att trafiken totalt sett i länet växer blir den samtidigt effektivare och det gör att vi kan gå från dagens 14 tåg till elva. Vi får en helt annan robusthet i vår trafik och kan öka underhållet, konstaterar Bull.

Kostar 30 miljoner

Förslaget kostar 30 miljoner kronor per år netto för Värmlandstrafiks ägare landstinget och kommunerna och de ska säga ja eller nej till förslaget på regionfullmäktige i april.

Gör man det kan trafiken börja rulla när tidtabellerna ändras i december.

– Ett jättepositivt förslag som innebär att Arvika blir en del av Oslos arbetsmarknadsregion, säger Arvikas kommunalråd Peter Söderström (S).

– Bättre kommunikationer ger bättre pendlingsmöjligheter både till och från Torsby, säger kollegan Ann-Katrin Järåsen (S).

– I grunden är detta mycket positivt, men samtidigt är det stora kostnader, säger Peter Kullgren (KD), kommunalråd i Karlstad.

– Vi ska värdera deras förslag och pröva det mot andra viktiga uppgifter vi har, säger landstingsrådet Fredrik Larsson (M).