2016-01-11 14:17

2016-01-11 14:17

Kia Sorento – slitvargen som blivit familjebil

Tredje generationen av Kias stor-SUV Sorento är en mycket komfortabel, praktisk och välutrustad familjebil, som med tanke på den höga utrustningsnivån borde kunna konkurrera med den något större Volvo XC90. Priset för denna 7-sitsiga bil är i sammanhanget måttliga ”från 359 900 kronor”.

Veckans testbil har tillnamnet Business+, vilket anger den högsta utrustningsnivån och då har priset stigit till 444 900 kronor.

Då ska noteras att den verkligen är fullutrustad med allt – utom autobroms vilket självklart är ett minus när vi skriver år 2016. Enda tillvalet är då metallic-lack för 5 900 kronor.

Historien om Sorento går tillbaka till 2002, då fösta generationen lanserades. Då var det en riktigt oöm slitvarg, rambyggd och med lågväxel.

Stadsjeep med mjuka former

Andra generationen kom 209, med ett betydligt mer personbilslikt stuk – något som förstärktes i ansiktslyftningen 2012.

Förra året kom så tredje generationen, och nu är Sorento förvandlad till stadsjeep med runda mjuka former och fyrhjulsdrift och relativt hög markfrigång, 185 milimeter, som enda påminnelse om terrängegenskaper.

Sorento ser alltså ny ut, och den är ny när det gäller formgivning och mått.

Gamla motorn

Den är längre, bredare, lägre och med större hjulbas.

Men allt är inte nytt.

Motorn är den gamla välkända turbodieseln på 2,2 liter, den enda motor som finns tillgänglig i Sorento. Visst, den har vässats med tre hästkrafter till exakt 200, och vridmomentet är hela 441 Newtonmeter.

Lite väl törstig

Här skulle man kunna tänka sig en något modernare ”spis”, inte fullt lika törstig för nu uppges den dra 6,6 liter till vilket man säkert får lägga ”moms” och det är mycket.

Även om bilen väger nära två ton, borde förbrukningen kunna pressas.

Ändå ska sägas att motorn känns perfekt när det gäller gången, som är både mjuk och stark på en gång. Och samspelet med den 6-stegade automatlådan fungerar klanderfritt.

Klarade snöprovet galant

Även styrningen, som känns ovanligt direkt för en SUV, är stadig. Även om bilen känns mest ämnad för USA-marknaden med sin mjuka och bekväma gång blir den aldrig gungit utan tar sig fram tryggt och stadigt på alla de väglag den fick känna på under testveckan.

Söndagen efter jul fick den verkligen bekänna färg, när jag körde hem från Arlanda på sena eftermiddagen. Snöfallet började lätt vid Sigtuna, tog sedan allt mer fart och i höjd med Arboga var det fullt snökaos på vägen.

Jag anpassade givetvis fart och avstånd till rådande förhållanden, ändå var det påfallande hur tryggt det kändes. Inte en enda gång blinkade indikationen på antisladdsystemet eller antispinnsystemet. Inte heller ABS-bromsen.

Enkel fyrhjulsdrift

Ett högt betyg, inte minst med tanke på att det ”bara” sitter friktionsdäck på testbilen.

Fyrhjulsdriften är österrikiska Magnas Dynamax-system, med automatisk inkoppling av bakhjulen när det släpper på något av de drivande framhjulen. Enkelt och funktionellt.

Utseendemässigt har Sorento tydligt släktskap med lillebror Sportage, inte minst när det gäller frontlinjerna.

Manöverprov i Borlänge...

Även när det gäller köregenskaper är likheterna stora, för Sorento känns lika smidig att köra som Sportage. Samma höga sittställning, samma fina överblick och samma smidiga styrning och drivlina.

Ett prov som Sorento klarade galant var manövreringen på den trånga och extremt välfyllda parkeringen vid Kupolens köpcentrum i Borlänge...

Uppfräschad interiör

Interiören har fått en rejäl uppfräschning, och kvalitetskänslan har stigit någon grad. Tillväxten har resulterat i bättre utrymmen såväl i kupé som lastutrymme. Visserligen tar den bara 142 liter om alla sju sätena användas, men det är normalt för den här typen av bil.

Med fem säten tar den 605 liter, och maximalt 1 662 liter med bara framstolarna i bruk.

Skjutbara stolar

De två stolarna längst bak ligger nerfällda i lastgolvet, och fälls upp mycket enkelt och smidigt genom att dra i en tåt. Nerfällningen är lika enkel. Visst är de låga, har kort sittdyna och är mest lämpade för barn.

Mellanradens stolar är skjutbara i längsled, så man kan anpassa utrymmet efter behov.

I standardutrustningen i toppversionen Business+ ingår bland mycket annat dödavinkelnvarning, filövervakningssystem, självparkeringssystem, ventilerade och eljusterbara framstolar, eljusterbaklucka med hansdfree-funktion, 8” navigation.

Veckans testbil har tillnamnet Business+, vilket anger den högsta utrustningsnivån och då har priset stigit till 444 900 kronor.

Då ska noteras att den verkligen är fullutrustad med allt – utom autobroms vilket självklart är ett minus när vi skriver år 2016. Enda tillvalet är då metallic-lack för 5 900 kronor.

Historien om Sorento går tillbaka till 2002, då fösta generationen lanserades. Då var det en riktigt oöm slitvarg, rambyggd och med lågväxel.

Stadsjeep med mjuka former

Andra generationen kom 209, med ett betydligt mer personbilslikt stuk – något som förstärktes i ansiktslyftningen 2012.

Förra året kom så tredje generationen, och nu är Sorento förvandlad till stadsjeep med runda mjuka former och fyrhjulsdrift och relativt hög markfrigång, 185 milimeter, som enda påminnelse om terrängegenskaper.

Sorento ser alltså ny ut, och den är ny när det gäller formgivning och mått.

Gamla motorn

Den är längre, bredare, lägre och med större hjulbas.

Men allt är inte nytt.

Motorn är den gamla välkända turbodieseln på 2,2 liter, den enda motor som finns tillgänglig i Sorento. Visst, den har vässats med tre hästkrafter till exakt 200, och vridmomentet är hela 441 Newtonmeter.

Lite väl törstig

Här skulle man kunna tänka sig en något modernare ”spis”, inte fullt lika törstig för nu uppges den dra 6,6 liter till vilket man säkert får lägga ”moms” och det är mycket.

Även om bilen väger nära två ton, borde förbrukningen kunna pressas.

Ändå ska sägas att motorn känns perfekt när det gäller gången, som är både mjuk och stark på en gång. Och samspelet med den 6-stegade automatlådan fungerar klanderfritt.

Klarade snöprovet galant

Även styrningen, som känns ovanligt direkt för en SUV, är stadig. Även om bilen känns mest ämnad för USA-marknaden med sin mjuka och bekväma gång blir den aldrig gungit utan tar sig fram tryggt och stadigt på alla de väglag den fick känna på under testveckan.

Söndagen efter jul fick den verkligen bekänna färg, när jag körde hem från Arlanda på sena eftermiddagen. Snöfallet började lätt vid Sigtuna, tog sedan allt mer fart och i höjd med Arboga var det fullt snökaos på vägen.

Jag anpassade givetvis fart och avstånd till rådande förhållanden, ändå var det påfallande hur tryggt det kändes. Inte en enda gång blinkade indikationen på antisladdsystemet eller antispinnsystemet. Inte heller ABS-bromsen.

Enkel fyrhjulsdrift

Ett högt betyg, inte minst med tanke på att det ”bara” sitter friktionsdäck på testbilen.

Fyrhjulsdriften är österrikiska Magnas Dynamax-system, med automatisk inkoppling av bakhjulen när det släpper på något av de drivande framhjulen. Enkelt och funktionellt.

Utseendemässigt har Sorento tydligt släktskap med lillebror Sportage, inte minst när det gäller frontlinjerna.

Manöverprov i Borlänge...

Även när det gäller köregenskaper är likheterna stora, för Sorento känns lika smidig att köra som Sportage. Samma höga sittställning, samma fina överblick och samma smidiga styrning och drivlina.

Ett prov som Sorento klarade galant var manövreringen på den trånga och extremt välfyllda parkeringen vid Kupolens köpcentrum i Borlänge...

Uppfräschad interiör

Interiören har fått en rejäl uppfräschning, och kvalitetskänslan har stigit någon grad. Tillväxten har resulterat i bättre utrymmen såväl i kupé som lastutrymme. Visserligen tar den bara 142 liter om alla sju sätena användas, men det är normalt för den här typen av bil.

Med fem säten tar den 605 liter, och maximalt 1 662 liter med bara framstolarna i bruk.

Skjutbara stolar

De två stolarna längst bak ligger nerfällda i lastgolvet, och fälls upp mycket enkelt och smidigt genom att dra i en tåt. Nerfällningen är lika enkel. Visst är de låga, har kort sittdyna och är mest lämpade för barn.

Mellanradens stolar är skjutbara i längsled, så man kan anpassa utrymmet efter behov.

I standardutrustningen i toppversionen Business+ ingår bland mycket annat dödavinkelnvarning, filövervakningssystem, självparkeringssystem, ventilerade och eljusterbara framstolar, eljusterbaklucka med hansdfree-funktion, 8” navigation.

Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Auto Business+

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd turbodiesel, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, start-stopp-system.

Cylindervolym: 2 199 kubikcentimeter.

Max.effekt: 147 kW (200 hk) vid 3 800 varv per minut.

Max.vridmoment: 441 Nm vid 1 750 – 2 750 varv per minut.

Kompression: 16,0:1.

Bränsle: diesel.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 6,6 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 70 liter.

CO2-utsläpp: 174 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: automatisk fyrhjulsdrift, 6-stegad automatlåda.

Styrning: elektrisk servo, kuggstång.

Hjulupphängning: fram McPherson, bak dubbla länkarmar med gasstötdämpare.

Däck: 235/55 R19.

Fälgar: lättmetall 19”.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning, ventilerade skivor fram, solida skivor bak, BAS panikbromssystem.

Säkerhet: trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser, ESC elektroniskt stabilitetsprogram, TCS antispinnsystem, Isofix barnstolsfästen bak, krockgardiner A-C-stolpe, krockkuddar fram förare och passagerare, sidokrockkkuddar fram.

Längd: 4 780 mm.

Bredd: 1 890 mm.

Höjd: 1 690 mm.

Axelavstånd: 2 780 mm.

Spårvidd: fram 1 640 mm, bak 1 650 mm.

Markfrigång: 185 mm.

Frigångsvinkel: fram 16,9 grader, bak 21,0 grader.

Sidolutningsvinkel: max. 18 grader.

Tjänstevikt: 1 953 kg.

Totalvikt: 2 620 kg.

Max.last: 667 kg.

Max.släpvagnsvikt: 2 000 kg.

Bagagevolym: 605 liter 5-sits, 142 liter 7-sits, med nedfällt baksäte 1 662 liter.

Toppfart: 200 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 9,6 sekunder.

Årsskatt: 4 544 kronor.

Pris: 444 900 kronor.

Övriga Sorento-modeller: 2.2 CRDi AWD Aut Komfort 7-sits 359 900 kronor: Komfort + 7-sits 409 900 kronor.

Garantier: 7 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 5 år lackgaranti.

Standardutrustning

bland annat:

Ytterbackspeglar elinfällbara och eluppvärmda.

Xenonljus med AFLS och automatisk höjdjustering.

Dimljus fram och bak.

Takreling.

Armstöd fram med förvaringslåda.

Eluppvärmd ratt ställbar i höjd och djupled.

Läderklädsel.

Elinställbar förar- och passagerarstol fram.

ACC 2-zons klimatanläggning.

Elektrisk parkeringsbroms.

Bluetooth.

Farthållare.

Drive mode select.

Parkeringssensorer fram och bak.

Självparkeringssystem.

Regnsensor.

Automatiskt avbländbar innerbackspegel.

Dödavinkelnvarning.

Filövervakningssystem.

Elmanövrerad baklucka med handsfree-funktion.

Navigation.

Panoramasoltak.

Tillval:

Metallic-lack 5 900 kronor.

Källa: Kias informationsmaterial.