2016-01-08 14:00

2016-01-08 14:00

Handlarna lär sig sociala medier

DEGERFORS: Nybörjarkurs vid två tillfällen

Handlarna i Degerfors ska nu få lära sig om sociala medier.

Det var på förfrågan från handlarna som Britt-Marie Room-Östberg, i handlarnas förening Vulkan Promotion, kollade om det fanns någon kurs i sociala medier att tillgå.

– Det passade så bra att Mattias Simonsson var här i ett annat ärende och för honom har jag varit på kurs förut, så jag pratade med honom och han föreslog att vi skulle göra en nybörjarkurs, berättar Room-Östberg.

Om Simonsson berättar hon att han har bakgrund som IT-lärare och i dag driver ett företag som arbetar med utbildning, verksamhetsutveckling, fotografering och webbproduktion.

Nybörjarkursen ska främst gå igenom facebook och instagram, vid två kurstillfällen, med deltagarna.

Room-Östberg tror att en gemensam facebooksida, som handlarna sköter själva, skulle göra det mer lättsökt på internet för personer som inte är från Degerfors eller känner till Vulkan Promotion.

– Det är fruktansvärt svårt för någon utifrån att förstå att man ska gå in på en sida som heter Vulkan Promotion för att nå handlarna i Degerfors, när andra heter Attraktiva Arvika, Omtänksamma Kristinehamn och så vidare, säger hon och nämner att de där även kan lägga ut erbjudanden.

På frågan om de tror sig nå lika många där som via annons i tidningen, som även kan inkludera webben, svarar hon:

– Det är olika målgrupper och det kan vara ett komplement till vanlig annonsering. Konkurrensen är tuff i dag.

Det var på förfrågan från handlarna som Britt-Marie Room-Östberg, i handlarnas förening Vulkan Promotion, kollade om det fanns någon kurs i sociala medier att tillgå.

– Det passade så bra att Mattias Simonsson var här i ett annat ärende och för honom har jag varit på kurs förut, så jag pratade med honom och han föreslog att vi skulle göra en nybörjarkurs, berättar Room-Östberg.

Om Simonsson berättar hon att han har bakgrund som IT-lärare och i dag driver ett företag som arbetar med utbildning, verksamhetsutveckling, fotografering och webbproduktion.

Nybörjarkursen ska främst gå igenom facebook och instagram, vid två kurstillfällen, med deltagarna.

Room-Östberg tror att en gemensam facebooksida, som handlarna sköter själva, skulle göra det mer lättsökt på internet för personer som inte är från Degerfors eller känner till Vulkan Promotion.

– Det är fruktansvärt svårt för någon utifrån att förstå att man ska gå in på en sida som heter Vulkan Promotion för att nå handlarna i Degerfors, när andra heter Attraktiva Arvika, Omtänksamma Kristinehamn och så vidare, säger hon och nämner att de där även kan lägga ut erbjudanden.

På frågan om de tror sig nå lika många där som via annons i tidningen, som även kan inkludera webben, svarar hon:

– Det är olika målgrupper och det kan vara ett komplement till vanlig annonsering. Konkurrensen är tuff i dag.