2015-12-17 15:43

2015-12-17 15:43

Dags för förstelärare

DEGERFORS: Efter många turer och frågeställningar

Efter många turer blir nu karriärtjänster av i Degerfors skolor. Sista ansökningsdag till tjänsterna är 10 januari och redan 1 februari ska det dra i gång.

Degerfors är sena med att införa karriärtjänster i skolan, reformen som infördes för 2,5 år sedan, vilket kommer sig av att man hade många frågeställningar kring upplägget av det hela.

En referensgrupp bildades i Degerfors och nu har man kommit dit att man inrättar tretton förstelärartjänster och går ut med internannons, så att de lärare man har kan söka tjänst.

Kriterier

Fyra kriterier gäller och det är att man är legitimerad lärare och kan redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom skolväsendet. Vidare att man visat särskilt god förmåga att förbättra elevers studieresultat och har starkt intresse för att utveckla undervisningen samt att man även i övrigt av huvudmannen bedöms särskilt kvalificerad.

Rektorer föreslår vilka som är lämpliga medan förvaltningschefen förordar vilka som utses och det handlar om ett år till att börja med, inga tillsvidaretjänster. Förordnandet begränsas 1-4 år, där man börjar med ett år.

Även kommunfullmäktige har tidigare beslutat att tjänsterna endast finns så länge man får statsbidrag för det.

– Det kan vara till fördel för den anställde också, som kanske inte tycker att det passade. Då går man tillbaka till den tjänst och lön man hade tidigare, berättar tf förvaltningschef Cay Flydén.

Lönepåslaget är 5 000 kronor i månaden och täcks av statsbidrag.

Inte ämneskopplat

– Det är inte kopplat till ett ämne, mer än om rektorerna anser att det behövs mer i ett specifikt ämne. Men de bästa lärarna ska undervisa, så genom det här ska de inte sänka arbetstiden på undervisning, säger kultur- och utbildningsnämndens ordförande Peter Pedersen (v).

– En lärare som är duktig i spanska ska kunna lära en engelsklärare att undervisa rätt, det handlar om metoder och yrkesskicklighet, säger Pedersen vidare.

I uppdraget ingår just att coacha andra lärare och att skapa pedagogiska diskussioner. Det man hoppas på är att förstelärarna ska bidra till bättre resultat hos elever och skolor och att fler blir godkända i alla ämnen.

Det var enighet kring beslutet att nu inrätta tjänsterna.

Degerfors är sena med att införa karriärtjänster i skolan, reformen som infördes för 2,5 år sedan, vilket kommer sig av att man hade många frågeställningar kring upplägget av det hela.

En referensgrupp bildades i Degerfors och nu har man kommit dit att man inrättar tretton förstelärartjänster och går ut med internannons, så att de lärare man har kan söka tjänst.

Kriterier

Fyra kriterier gäller och det är att man är legitimerad lärare och kan redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom skolväsendet. Vidare att man visat särskilt god förmåga att förbättra elevers studieresultat och har starkt intresse för att utveckla undervisningen samt att man även i övrigt av huvudmannen bedöms särskilt kvalificerad.

Rektorer föreslår vilka som är lämpliga medan förvaltningschefen förordar vilka som utses och det handlar om ett år till att börja med, inga tillsvidaretjänster. Förordnandet begränsas 1-4 år, där man börjar med ett år.

Även kommunfullmäktige har tidigare beslutat att tjänsterna endast finns så länge man får statsbidrag för det.

– Det kan vara till fördel för den anställde också, som kanske inte tycker att det passade. Då går man tillbaka till den tjänst och lön man hade tidigare, berättar tf förvaltningschef Cay Flydén.

Lönepåslaget är 5 000 kronor i månaden och täcks av statsbidrag.

Inte ämneskopplat

– Det är inte kopplat till ett ämne, mer än om rektorerna anser att det behövs mer i ett specifikt ämne. Men de bästa lärarna ska undervisa, så genom det här ska de inte sänka arbetstiden på undervisning, säger kultur- och utbildningsnämndens ordförande Peter Pedersen (v).

– En lärare som är duktig i spanska ska kunna lära en engelsklärare att undervisa rätt, det handlar om metoder och yrkesskicklighet, säger Pedersen vidare.

I uppdraget ingår just att coacha andra lärare och att skapa pedagogiska diskussioner. Det man hoppas på är att förstelärarna ska bidra till bättre resultat hos elever och skolor och att fler blir godkända i alla ämnen.

Det var enighet kring beslutet att nu inrätta tjänsterna.