2015-12-05 06:00

2015-12-05 06:00

Fortsätter rusta vid järnvägsstationen

DEGERFORS: Kommunen har beviljats mer pengar ur Citybaneavtalet

Degerfors kommun har än en gång sökt och beviljats pengar ur den så kallade Citybanesatsningen för att fortsätta rusta järnvägsstationen och dess omgivning.

I första etappen förbättrades angöringen för såväl cykel- som bil- och busstrafik och det gjordes en uppfräschning av hela miljön vid stationen. Det kompletterades med åtgärder från Trafikverket, som nya belysningsarmaturer, väntkurer och grindar.

Till andra etappen sökte kommunen om 2 933 000 kronor. Länstrafiken beviljade nästan hela summan, nämligen 2,8 miljoner kronor.

– Det här är kanonbra, stationen är attraktiv i det här läget tack vare de första åtgärderna och det här kommer ytterligare öka attraktiviteten säger kommunstyrelsens ordförande Roland Halvarsson (v).

Den största delen kommer gå till att förbättra och dra nya cykelvägar till och från stationen. En ny cykelväg anläggs längs Stationsvägen och sammankopplas med cykelvägen som byggdes i första etappen på stationsområdet samt med cykelvägen vid Bruksskolan.

– Sen breddas cykelvägen på andra sidan ned till viadukten. Problemet är den skarpa kurvan för bilar som kommer från Svartå och svänger vänster, en del bilar törnar emot trottoarkanten där. Men där ska planteras buskar närmast så det kanske blir tydligare att de inte kan köra i där, säger Halvarsson och nämner att där även blir belysning och en kupolformad rondell.

Stationshuset rustas

Sen ska det till åtgärder på stationsbyggnaden, som rengöring av tegelfasad, målningsarbeten på fasaden och på väderskydd. Nytt falsat plåttak ska läggas och trappan vid entrén lagas, där ska bli ny inredning i vänthallen och tidlås på entrédörrarna

Så ska det cykelgarage om 32 platser som inte blev av i första etappen nu byggas med kompletterande port och stängsel. Det ska bli elektroniskt passersystem på den inhägnade bilparkeringen och dessutom laddplats för elbilar.

– Rätt många åtgärder alltså. Sen får vi se om det klarar sig inom beloppet vi fått, det är inte upphandlat än. Annars får man pruta eller ta bort något, det återstår att se. Det finns beräkningar på allt, så förhoppningsvis håller det, säger Halvarsson och fortsätter:

– Första etappen blev något dyrare för man fick fixa med avloppet från stationen och det får kommunen stå för. Det som efterfrågats mycket är lås till bilparkeringen, så många kommer bli nöjda med det. Sen kommer byggnaden rustas upp och kan förmodligen stå sig betydligt bättre i framtiden också och cykelvägarna gör det lättare att ta sig till och från stationen.

Men faktum kvarstår, det är färre tågstopp än förut.

– Ja det finns ingen samordning sen tågmarknaden avreglerades. Förut gick alltihop under SJ, stationer, spåren och alltihop, nu är det uppsplittrat. Men genom det här har vi från kommunen gjort vad vi kan för att göra stationsområdet attraktivt, så det är bara att hoppas att SJ, som ändrat beslut om tågtider förut gör det även i framtiden, säger Halvarsson.

Pengarna från Citybaneavtalet ska fördelas ut på kommuner som satsat ytterligare två år. Vad ska Degerfors söka pengar till härnäst?

– Möjligen att fixa till nya busshållsplatser när det till hösten ska satsas på nya sträckor i västra länsdelen. Trafikverket kan ge halva summan till hållplatser, vi skulle kunna söka pengar till resten, funderar Halvarsson.

I första etappen förbättrades angöringen för såväl cykel- som bil- och busstrafik och det gjordes en uppfräschning av hela miljön vid stationen. Det kompletterades med åtgärder från Trafikverket, som nya belysningsarmaturer, väntkurer och grindar.

Till andra etappen sökte kommunen om 2 933 000 kronor. Länstrafiken beviljade nästan hela summan, nämligen 2,8 miljoner kronor.

– Det här är kanonbra, stationen är attraktiv i det här läget tack vare de första åtgärderna och det här kommer ytterligare öka attraktiviteten säger kommunstyrelsens ordförande Roland Halvarsson (v).

Den största delen kommer gå till att förbättra och dra nya cykelvägar till och från stationen. En ny cykelväg anläggs längs Stationsvägen och sammankopplas med cykelvägen som byggdes i första etappen på stationsområdet samt med cykelvägen vid Bruksskolan.

– Sen breddas cykelvägen på andra sidan ned till viadukten. Problemet är den skarpa kurvan för bilar som kommer från Svartå och svänger vänster, en del bilar törnar emot trottoarkanten där. Men där ska planteras buskar närmast så det kanske blir tydligare att de inte kan köra i där, säger Halvarsson och nämner att där även blir belysning och en kupolformad rondell.

Stationshuset rustas

Sen ska det till åtgärder på stationsbyggnaden, som rengöring av tegelfasad, målningsarbeten på fasaden och på väderskydd. Nytt falsat plåttak ska läggas och trappan vid entrén lagas, där ska bli ny inredning i vänthallen och tidlås på entrédörrarna

Så ska det cykelgarage om 32 platser som inte blev av i första etappen nu byggas med kompletterande port och stängsel. Det ska bli elektroniskt passersystem på den inhägnade bilparkeringen och dessutom laddplats för elbilar.

– Rätt många åtgärder alltså. Sen får vi se om det klarar sig inom beloppet vi fått, det är inte upphandlat än. Annars får man pruta eller ta bort något, det återstår att se. Det finns beräkningar på allt, så förhoppningsvis håller det, säger Halvarsson och fortsätter:

– Första etappen blev något dyrare för man fick fixa med avloppet från stationen och det får kommunen stå för. Det som efterfrågats mycket är lås till bilparkeringen, så många kommer bli nöjda med det. Sen kommer byggnaden rustas upp och kan förmodligen stå sig betydligt bättre i framtiden också och cykelvägarna gör det lättare att ta sig till och från stationen.

Men faktum kvarstår, det är färre tågstopp än förut.

– Ja det finns ingen samordning sen tågmarknaden avreglerades. Förut gick alltihop under SJ, stationer, spåren och alltihop, nu är det uppsplittrat. Men genom det här har vi från kommunen gjort vad vi kan för att göra stationsområdet attraktivt, så det är bara att hoppas att SJ, som ändrat beslut om tågtider förut gör det även i framtiden, säger Halvarsson.

Pengarna från Citybaneavtalet ska fördelas ut på kommuner som satsat ytterligare två år. Vad ska Degerfors söka pengar till härnäst?

– Möjligen att fixa till nya busshållsplatser när det till hösten ska satsas på nya sträckor i västra länsdelen. Trafikverket kan ge halva summan till hållplatser, vi skulle kunna söka pengar till resten, funderar Halvarsson.