2015-12-03 15:33

2015-12-03 15:33

Bygger ny cykelbana

DEGERFORS/KARLSKOGA: Ska vara färdig till sista maj nästa år

Sedan ett par veckor tillbaka pågår vägarbeten på väg 243 mellan Karlskoga och Degerfors. Många har undrat vad som är på gång. Svaret är att det är den nya cykelvägen mellan kommunerna som sakta växer fram.

Cykelvägen mellan tätorterna byggs i Trafikverkets regi. När den är klar ska den knyta ihop de två kommunerna. Entreprenören Tranab har dock valt att ha startpunkten för arbetet en bit utanför Degerfors.

Det är ingen slump att cykelbanebygget påbörjats precis där vägbelysningen slutar. Arbetsledare Mikael Andersson berättar att man på sträckan som har vägbelysning måste bryta strömmen för att flytta på kablar och annat i samband med bygget av cykelbanan. Risken är att det blir tjäle i marken och då måste man avbryta arbetet. Har man då brutit strömmen är det risk att vägbelysningen förblir släckt hela vintern.

– Därför tar vi den sträckan till våren i stället, säger Mikael Andersson.

Hela vintern

Cykelbanan ska gå längs 243:an hela vägen bort till Karlskoga.

– Där finns det en cykelbana fram till Biltema. Den ska vi ”docka” emot, säger Mikael Andersson.

Arbetet med cykelbanan ska pågå hela vintern, men om det blir tjäle i marken får man ändra planerna eftersom det inte går att gräva då. Eftersom man redan arbetar under en ganska stor tidspress får man i så fall ta in fler maskiner när tjälen släpper för att ta igen förlorad tid.

Vägbanan breddas längs hela sträckan, men utrymmet för bilarna förblir oförändrat. Cykelbanan kommer att vara tre meter bred hela vägen. För att minska risken för kontakt mellan bilar och cyklar ska ett räcke skilja av cykeldelen från resten av vägen.

Bygget av cykelvägen är beställt av Trafikverket och arbetet ska vara klart till sista maj. Entreprenören har en budget på tolv miljoner kronor.

Ändrade hållplatser

– Räcken och asfalt är stora poster i budgeten, säger Mikael Andersson.

I samband med bygget av cykelvägen kommer busshållplatserna att förändras. Ett par platser försvinner, medan fyra andra handikappanpassas.

Allteftersom bygget av cykelbanan fortskrider kommer man att passera busshållplatser längs vägen. Hållplatserna flyttas då provisorisk till en punkt max hundra meter eller efter området där arbetet pågår.

– Vi försöker att lägga dem så nära den riktiga hållplatsen som möjligt, säger Mikael Andersson.

Cykelvägen mellan tätorterna byggs i Trafikverkets regi. När den är klar ska den knyta ihop de två kommunerna. Entreprenören Tranab har dock valt att ha startpunkten för arbetet en bit utanför Degerfors.

Det är ingen slump att cykelbanebygget påbörjats precis där vägbelysningen slutar. Arbetsledare Mikael Andersson berättar att man på sträckan som har vägbelysning måste bryta strömmen för att flytta på kablar och annat i samband med bygget av cykelbanan. Risken är att det blir tjäle i marken och då måste man avbryta arbetet. Har man då brutit strömmen är det risk att vägbelysningen förblir släckt hela vintern.

– Därför tar vi den sträckan till våren i stället, säger Mikael Andersson.

Hela vintern

Cykelbanan ska gå längs 243:an hela vägen bort till Karlskoga.

– Där finns det en cykelbana fram till Biltema. Den ska vi ”docka” emot, säger Mikael Andersson.

Arbetet med cykelbanan ska pågå hela vintern, men om det blir tjäle i marken får man ändra planerna eftersom det inte går att gräva då. Eftersom man redan arbetar under en ganska stor tidspress får man i så fall ta in fler maskiner när tjälen släpper för att ta igen förlorad tid.

Vägbanan breddas längs hela sträckan, men utrymmet för bilarna förblir oförändrat. Cykelbanan kommer att vara tre meter bred hela vägen. För att minska risken för kontakt mellan bilar och cyklar ska ett räcke skilja av cykeldelen från resten av vägen.

Bygget av cykelvägen är beställt av Trafikverket och arbetet ska vara klart till sista maj. Entreprenören har en budget på tolv miljoner kronor.

Ändrade hållplatser

– Räcken och asfalt är stora poster i budgeten, säger Mikael Andersson.

I samband med bygget av cykelvägen kommer busshållplatserna att förändras. Ett par platser försvinner, medan fyra andra handikappanpassas.

Allteftersom bygget av cykelbanan fortskrider kommer man att passera busshållplatser längs vägen. Hållplatserna flyttas då provisorisk till en punkt max hundra meter eller efter området där arbetet pågår.

– Vi försöker att lägga dem så nära den riktiga hållplatsen som möjligt, säger Mikael Andersson.