2015-12-02 17:44

2015-12-02 17:44

Så ska turismen öka

KARLSKOGA/DEGERFORS: Samarbete är nyckeln

Sedan ett halvår tillbaka pågår ett samarbete inom Karlskoga och Degerfors. Syftet är att samordna besöksnäringen så att fler vill besöka Möckelnregionen.

På måndagsförmiddagen träffades politiker, tjänstemän och representanter för besöksnäringen i Karlskoga och Degerfors. Totalt var det ett trettiotal personer som deltog. Ett av syftena är att alla inblandande ska jobba tillsammans och dra åt samma håll.

– Det är ett arbete som har pågått i ett halvår, säger Ewa Thunberg, turismutvecklare på Karlskoga Näringsliv & Turism.

Mötet på måndagen var det femte i ordningen. Vid de tidigare mötena har man pratat om olika teman och visioner att jobba mot.

– Det har gått jättebra! Besöksnäringen visar på stort engagemang, säger Ewa Thunberg.

– Det här ligger rätt i tiden. Det finns en stor vilja att samarbeta, säger Martina Björck, turismansvarig på Karlskoga Näringsliv & Turism.

Den som har hållit i det hela är Erik Asplund från konsultfirman Graffman, som jobbar mycket med utvecklingsprocesser som ska stärka konkurrenskraften för ett område, i det här fallet alltså Karlskoga och Degerfors.

Han menar att besöksnäringen är traktens skyltfönster utåt.

– Ingen väljer att bo på en plats där man inte ens kan tänka sig att tillbringa en söndagseftermiddag, säger han.

Samarbete inom turismnäringen är a och o, anser han.

– Det totala utbudet är ofta väldigt splittrat. Vi ska tala gott om varandra, ha förtroende för varandra och våga skicka gäster till varandra, säger han.

Värdskap ett nyckelord

Under de tidigare träffarna har deltagarna jobbat fram gemensamma visioner och målbilder. Ett nyckelord är värdskap.

– I Karlskoga och Degerfors ska man alltid känna sig välkommen. Vårt signum ska vara värdskap och gästfrihet, säger Erik Asplund.

Han tycker att samarbetet mellan parterna under de här sex månaderna har tagit stora steg framåt.

– I början var det lite trevande, men nu är det mer ett team som förstår vikten av att jobba ihop. Många har haft ett strategiskt tänkande för enbart den egna verksamheten. Nu har det utökats. Teamkänslan har vuxit, säger Erik Asplund.

Tanken är att mötena ska fortsätta framöver, även när Graffman inte finns kvar i bilden längre. Mellan fyra och sex möten per år har man tänkt att ha, för att hålla kontakterna och samarbetet vid liv.

Andra teman

En av politikerna som deltog i mötet var Tony Ring (M). Han tycker att evenemang som lockar besökare är viktigt och nämner motorsportveckan som exempel på ett evenemang som drar upp omsättningen för många näringsidkare i området.

– Jag skulle gärna se fler ”motorsportveckor” fast med andra teman, till exempel Boda Borg eller Alfred Nobels Björkborn, säger han.

På måndagsförmiddagen träffades politiker, tjänstemän och representanter för besöksnäringen i Karlskoga och Degerfors. Totalt var det ett trettiotal personer som deltog. Ett av syftena är att alla inblandande ska jobba tillsammans och dra åt samma håll.

– Det är ett arbete som har pågått i ett halvår, säger Ewa Thunberg, turismutvecklare på Karlskoga Näringsliv & Turism.

Mötet på måndagen var det femte i ordningen. Vid de tidigare mötena har man pratat om olika teman och visioner att jobba mot.

– Det har gått jättebra! Besöksnäringen visar på stort engagemang, säger Ewa Thunberg.

– Det här ligger rätt i tiden. Det finns en stor vilja att samarbeta, säger Martina Björck, turismansvarig på Karlskoga Näringsliv & Turism.

Den som har hållit i det hela är Erik Asplund från konsultfirman Graffman, som jobbar mycket med utvecklingsprocesser som ska stärka konkurrenskraften för ett område, i det här fallet alltså Karlskoga och Degerfors.

Han menar att besöksnäringen är traktens skyltfönster utåt.

– Ingen väljer att bo på en plats där man inte ens kan tänka sig att tillbringa en söndagseftermiddag, säger han.

Samarbete inom turismnäringen är a och o, anser han.

– Det totala utbudet är ofta väldigt splittrat. Vi ska tala gott om varandra, ha förtroende för varandra och våga skicka gäster till varandra, säger han.

Värdskap ett nyckelord

Under de tidigare träffarna har deltagarna jobbat fram gemensamma visioner och målbilder. Ett nyckelord är värdskap.

– I Karlskoga och Degerfors ska man alltid känna sig välkommen. Vårt signum ska vara värdskap och gästfrihet, säger Erik Asplund.

Han tycker att samarbetet mellan parterna under de här sex månaderna har tagit stora steg framåt.

– I början var det lite trevande, men nu är det mer ett team som förstår vikten av att jobba ihop. Många har haft ett strategiskt tänkande för enbart den egna verksamheten. Nu har det utökats. Teamkänslan har vuxit, säger Erik Asplund.

Tanken är att mötena ska fortsätta framöver, även när Graffman inte finns kvar i bilden längre. Mellan fyra och sex möten per år har man tänkt att ha, för att hålla kontakterna och samarbetet vid liv.

Andra teman

En av politikerna som deltog i mötet var Tony Ring (M). Han tycker att evenemang som lockar besökare är viktigt och nämner motorsportveckan som exempel på ett evenemang som drar upp omsättningen för många näringsidkare i området.

– Jag skulle gärna se fler ”motorsportveckor” fast med andra teman, till exempel Boda Borg eller Alfred Nobels Björkborn, säger han.