2015-12-01 21:38

2015-12-01 21:38

Figge Norling om livet som frilansare

KARLSKOGA: Fullsatt på Humanistiska i Solbringen

Jan Hammarstedt sitter i whiskybaren på en Finlandsbåt när Figge Norling går förbi. Vad gör du här frågar Hammarstedt och Figge Norling svarar att han ska undervisa besättningen i rollspel.

Men kan du inte komma till Karlskoga och prata om ditt liv som skådespelare och regissör för Humanistiska föreningen frågar Jan Hammarstedt och Figge Norling svarar att det kan jag väl.

– Så ordnar man föredragshållare, tillägger Hammarstedt och berömmer sin forne elev som alltid hade invändningar vilket visade att han tänker. Figge återgäldade berömmet genom att säga att det var lärare som Hammarstedt som gjorde det roligt att gå till skolan.

– För Hammarstedt var intresserad av oss, tillägger Figge Norling och drar parallellen till hur det är att vara skådespelare.

– Som skådespelare måste man vara intresserad av sin publik, konstaterar han och beskriver tillvaron som frilansande skådespelare, regissör, scenograf, föredragshållare, manusförfattare med mera.

Figge Norling berättar hur han tänker lägga upp sitt föredrag och hinner åtminstone med en del. Hammarstedt har förklarat vänligt men bestämt att han har en timme på sig, längre orkar inte medlemmarna lyssna. Figge Norling överskrider tiden och ingen protesterar, trots den väntande ostbuffén med tillhörande dryck.

Det var kort sagt en intressant och givande berättelse som bjöds de närvarande.

Figge Norling fyllde 50 i maj. Han är född i Lycksele och kom som 5-åring med familjen till Karlskoga.

– Jag har stormtrivts i Karlskoga hela min uppväxt, säger han och avslöjar att man i Lycksele försöker göra honom till stadens son när han kommer med Riksteatern.

– Men Karlskoga är mitt hjärta.

Figge Norling är den första utbildade skådespelaren som vuxit ur Lysets och dess föregångares mylla. Det började för Figges del med Rolf Birgersson och hans Cabareotek och fortsatte med inspiratörer som Peter Krantz, Eva Dällerud och Torbjörn Melin.

Han minns hur han genom sina kulturkonsumerande föräldrar såg teater i Örebro och nämner också Norénpjäsen Natten är dagens mor som gästade Karlskoga med Reine Brynolfsson och Kåre Mölder i två av rollerna.

– Det var en upplevelse.

Figge Norling ser en annons i en rikstidning. Teater Hydra söker en skådespelare så han åker till Stockholm samma dag som Olof Palme mördas, alltså 28 februari 1986.

– Jag fick inte rollen men lärde känna Annika Silkeberg och fick en roll i deras nästa uppsättning.

Då träffade han Leif Andrée och Ingela Olsson.

– Jag jobbade som vaktmästare och sålde telefaxapparater men bestämde mig att från och med i morgon ska jag kalla mig skådespelare. Det andra gjorde jag för att få ihop till hyran.

– I det beslutet ingick också att söka till Teaterhögskolan, tillägger han.

Och så rullar det på. Figge Norling berättar att han fick en racerstart med en roll i Apelsinmannen, efter tips av Rikard Wolff, han var med i Svart Lucia, en film som var känd av alla. Han berättar om mötet med Gösta och Marie-Louise Ekman på en gata och visar sin talang som röstskådespelare genom att återge hur Gösta Ekman lät i telefonsvararen.

Nu är han aktuell som scenograf på Teater Brunnsgatan 4. Pjäsen heter Mysteriet med rosenbuketten och är skriven av Manuel Puig som möjligen är mest känd för sin pjäs Spindelkvinnans kyss.

Premiär i morgon torsdag.

Men kan du inte komma till Karlskoga och prata om ditt liv som skådespelare och regissör för Humanistiska föreningen frågar Jan Hammarstedt och Figge Norling svarar att det kan jag väl.

– Så ordnar man föredragshållare, tillägger Hammarstedt och berömmer sin forne elev som alltid hade invändningar vilket visade att han tänker. Figge återgäldade berömmet genom att säga att det var lärare som Hammarstedt som gjorde det roligt att gå till skolan.

– För Hammarstedt var intresserad av oss, tillägger Figge Norling och drar parallellen till hur det är att vara skådespelare.

– Som skådespelare måste man vara intresserad av sin publik, konstaterar han och beskriver tillvaron som frilansande skådespelare, regissör, scenograf, föredragshållare, manusförfattare med mera.

Figge Norling berättar hur han tänker lägga upp sitt föredrag och hinner åtminstone med en del. Hammarstedt har förklarat vänligt men bestämt att han har en timme på sig, längre orkar inte medlemmarna lyssna. Figge Norling överskrider tiden och ingen protesterar, trots den väntande ostbuffén med tillhörande dryck.

Det var kort sagt en intressant och givande berättelse som bjöds de närvarande.

Figge Norling fyllde 50 i maj. Han är född i Lycksele och kom som 5-åring med familjen till Karlskoga.

– Jag har stormtrivts i Karlskoga hela min uppväxt, säger han och avslöjar att man i Lycksele försöker göra honom till stadens son när han kommer med Riksteatern.

– Men Karlskoga är mitt hjärta.

Figge Norling är den första utbildade skådespelaren som vuxit ur Lysets och dess föregångares mylla. Det började för Figges del med Rolf Birgersson och hans Cabareotek och fortsatte med inspiratörer som Peter Krantz, Eva Dällerud och Torbjörn Melin.

Han minns hur han genom sina kulturkonsumerande föräldrar såg teater i Örebro och nämner också Norénpjäsen Natten är dagens mor som gästade Karlskoga med Reine Brynolfsson och Kåre Mölder i två av rollerna.

– Det var en upplevelse.

Figge Norling ser en annons i en rikstidning. Teater Hydra söker en skådespelare så han åker till Stockholm samma dag som Olof Palme mördas, alltså 28 februari 1986.

– Jag fick inte rollen men lärde känna Annika Silkeberg och fick en roll i deras nästa uppsättning.

Då träffade han Leif Andrée och Ingela Olsson.

– Jag jobbade som vaktmästare och sålde telefaxapparater men bestämde mig att från och med i morgon ska jag kalla mig skådespelare. Det andra gjorde jag för att få ihop till hyran.

– I det beslutet ingick också att söka till Teaterhögskolan, tillägger han.

Och så rullar det på. Figge Norling berättar att han fick en racerstart med en roll i Apelsinmannen, efter tips av Rikard Wolff, han var med i Svart Lucia, en film som var känd av alla. Han berättar om mötet med Gösta och Marie-Louise Ekman på en gata och visar sin talang som röstskådespelare genom att återge hur Gösta Ekman lät i telefonsvararen.

Nu är han aktuell som scenograf på Teater Brunnsgatan 4. Pjäsen heter Mysteriet med rosenbuketten och är skriven av Manuel Puig som möjligen är mest känd för sin pjäs Spindelkvinnans kyss.

Premiär i morgon torsdag.