2015-11-28 06:00

2015-11-28 06:00

Balls-almanackan börjar säljas på skyltsöndagen

KARLSKOGA: Tord och Åsa Saxin fortsätter kampen mot prostata- och testikelcancer

Skyltsöndagen bjuder inte enbart på en gammaldags julmarknad, dans runt granen och presentation av luciakandidaterna. Dessutom lanserar Tord och Åsa Saxin den nya utgåvan av Balls 2016.

Det krävs stake för att besegra cancer eller It takes Balls to defeat cancer som det står på almanackan. Tord och Åsa Saxin vill dra sitt strå till stacken i den kampen och det sker genom att män sätter på sig tyllkjolar och plåtas i olika sammanhang. Den första Balls-almanackan presenterades i fjol och när det i våras var dags att summera försäljningen kunde Åsa och Tord Saxin skicka en check på 59 400 kronor till Cancerfonden.

– Det var bättre än förväntat men trots det hoppas vi nå ett ännu bättre resultat i år, säger Åsa Saxin.

Fjolårets almanacka visade män i rosa tyllkjol men i år uppträder männen iklädda en ljusblå kjol, skänkt av Susanne Ericson.

– En annan nyhet är temat. Alla bilder har något med motor att göra, säger Tord Saxin och lyfter fram ännu en skillnad jämfört med i fjol.

Allt är Made in Karlskoga. Alla modeller är män från Karlskoga, fotograferingen har skett runt om i stan och almanackan har även tryckts i Karlskoga.

– Rubbet är gjort i stan, konstaterar Tord Saxin och berättar att det tog sin tid att komma igång efter att första utgåvan lagts till handlingarna.

– Orken och kreativiteten tog slut, säger Åsa Saxin.

– Det var tungt att komma igång men efter att jag plåtat de två första i juni har det rullat på, inflikar Tord Saxin och avslöjar att de sista bilderna togs i slutet av oktober.

Syftet med Balls-projektet är att sätta fokus på cancerformer som drabbar män, som prostata- eller testikelcancer. Alltså en männens motsvarighet till Rosa bandet och kampen mot bröstcancer. Men när Saxins undersökte hur de skulle göra med pengarna fick de oklara besked, det hette bland annat att det inte gick att öronmärka pengar för en viss cancerform. I år har de letat fram Prostatacancerförbundet, som bland annat arrangerar mustaschkampen i november, och vet att det finns en fond mot prostatacancer.

– Dit kommer vi att skicka pengarna, säger Åsa och Tord Saxin och berättar att 400 almanackor tryckts. Priset är 200 kronor och almanackorna säljs på Ekmans på torget, Café Smakbiten och hos Saxins.

Det krävs stake för att besegra cancer eller It takes Balls to defeat cancer som det står på almanackan. Tord och Åsa Saxin vill dra sitt strå till stacken i den kampen och det sker genom att män sätter på sig tyllkjolar och plåtas i olika sammanhang. Den första Balls-almanackan presenterades i fjol och när det i våras var dags att summera försäljningen kunde Åsa och Tord Saxin skicka en check på 59 400 kronor till Cancerfonden.

– Det var bättre än förväntat men trots det hoppas vi nå ett ännu bättre resultat i år, säger Åsa Saxin.

Fjolårets almanacka visade män i rosa tyllkjol men i år uppträder männen iklädda en ljusblå kjol, skänkt av Susanne Ericson.

– En annan nyhet är temat. Alla bilder har något med motor att göra, säger Tord Saxin och lyfter fram ännu en skillnad jämfört med i fjol.

Allt är Made in Karlskoga. Alla modeller är män från Karlskoga, fotograferingen har skett runt om i stan och almanackan har även tryckts i Karlskoga.

– Rubbet är gjort i stan, konstaterar Tord Saxin och berättar att det tog sin tid att komma igång efter att första utgåvan lagts till handlingarna.

– Orken och kreativiteten tog slut, säger Åsa Saxin.

– Det var tungt att komma igång men efter att jag plåtat de två första i juni har det rullat på, inflikar Tord Saxin och avslöjar att de sista bilderna togs i slutet av oktober.

Syftet med Balls-projektet är att sätta fokus på cancerformer som drabbar män, som prostata- eller testikelcancer. Alltså en männens motsvarighet till Rosa bandet och kampen mot bröstcancer. Men när Saxins undersökte hur de skulle göra med pengarna fick de oklara besked, det hette bland annat att det inte gick att öronmärka pengar för en viss cancerform. I år har de letat fram Prostatacancerförbundet, som bland annat arrangerar mustaschkampen i november, och vet att det finns en fond mot prostatacancer.

– Dit kommer vi att skicka pengarna, säger Åsa och Tord Saxin och berättar att 400 almanackor tryckts. Priset är 200 kronor och almanackorna säljs på Ekmans på torget, Café Smakbiten och hos Saxins.