2015-11-05 06:00

2015-11-05 06:00

Efterlyser tydligare besked om biogasen

KARLSKOGA: Kemabs vd välkomnar förslag att kommunen bara ska köpa biogasbilar

Karlskoga kommun behöver vara mer drivande i användningen av biogas, tycker Kemabs vd Jens Isemo. Men alla håller inte med, samhällsbyggnadsnämnden tycker att det är fel att låsa sig till ett visst bränsle.

I maj föreslog centerpartisten Inga-Lill Andersson i en motion att alla nya fordon som köps in av kommunen och de kommunägda bolagen ska vara biogasdrivna. Andersson anser att det skulle visa att Karlskoga kommun menar allvar med att minska koldioxidutsläppen.

Bland de som lämnat remissvar inför behandlingen i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige finns Biogasbolaget i Mellansverige AB som Karlskoga kommun äger genom Karlskoga energi och miljö, Kemab, tillsammans med Örebro och Kumla kommuner.

– Det offentliga har en viktig roll i att gå före i användningen av biogas. Där har Örebro och Kumla varit väldigt tydliga och jag skulle önska att vår kommun var snabbare på att ställa om, säger Jens Isemo.

Örebro och Kumla

Isemo konstaterar i sitt remissvar att politikerna i Örebro och Kumla har tagit aktiva beslut att köpa biogasfordon och där ifrågasätter man nu varför Karlskoga ännu inte gjort det samma.

– Örebro och Kumla har en tydlig klimatinriktning men det har inte Karlskoga på samma sätt och därför tycker jag den här motionen är väldigt bra. Kommunen har investerat stora pengar i biogasen och här måste politikerna sätta ned foten, säger Isemo.

Isemo berättar att det har funnits en viss osäkerhet kring biogasen. Dels handlar det om förmånsvärden, men också om att skattefriheten varit ifrågasatt på EU-nivå.

– Men som det ser ut nu så blir det en 5-årig förlängning av skattefriheten, säger Isemo.

Fick inte bussarna

Den här osäkerheten har lett till att den regionala marknaden för biogasen har stannat av. Inte minst sedan Länstrafiken i våras genomförde en ny upphandling av busstrafiken i västra länsdelen utan att ställa biogas som krav.

– Det var väldigt olyckligt, jag tycker att busstrafiken ska drivas med biogas. Vi erbjöd oss att leverera gas och dra en ledning till Storängen men tyvärr valde de inte det alternativet, säger Isemo.

I stället säljs i dag den biogas som Biogasbolaget producerar i Mosserud till Stockholm.

Isemo påminner också om att det finns ett större perspektiv på frågan. Om biogasen inte går att sälja faller också systemet att separera och samla in matavfall från hushållen. Då måste det avfallet hanteras på något annat sätt.

Håller inte med

Samhällsbyggnadsnämnden som också lämnat svar på motionen anser däremot inte att kommunen ska ta beslut om att bara köpa in biogasbilar. Det skulle hindra kommunen att köpa in fordon som körs på fossilfria drivmedel med lägre miljöpåverkan än biogasen.

– Beslutet är taget i den andan att vi hela tiden ska bli lite bättre och då kan vi inte binda oss vid ett enda bränsle, säger samhällsbyggnadsnämndens vice ordförande Tobias Isaksson (V).

Samhällsbyggnadsnämnden var dock inte enig och Centerpartiets ledamot Hans Karlsson reserverade sig mot beslutet.

I dag är endast tre av kommunens cirka 170 bilar biogasdrivna men fler är enligt uppgift på väg att beställas. Avståndet till tankstationen i Mosserud anses vara ett hinder för en övergång till biogas.

I maj föreslog centerpartisten Inga-Lill Andersson i en motion att alla nya fordon som köps in av kommunen och de kommunägda bolagen ska vara biogasdrivna. Andersson anser att det skulle visa att Karlskoga kommun menar allvar med att minska koldioxidutsläppen.

Bland de som lämnat remissvar inför behandlingen i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige finns Biogasbolaget i Mellansverige AB som Karlskoga kommun äger genom Karlskoga energi och miljö, Kemab, tillsammans med Örebro och Kumla kommuner.

– Det offentliga har en viktig roll i att gå före i användningen av biogas. Där har Örebro och Kumla varit väldigt tydliga och jag skulle önska att vår kommun var snabbare på att ställa om, säger Jens Isemo.

Örebro och Kumla

Isemo konstaterar i sitt remissvar att politikerna i Örebro och Kumla har tagit aktiva beslut att köpa biogasfordon och där ifrågasätter man nu varför Karlskoga ännu inte gjort det samma.

– Örebro och Kumla har en tydlig klimatinriktning men det har inte Karlskoga på samma sätt och därför tycker jag den här motionen är väldigt bra. Kommunen har investerat stora pengar i biogasen och här måste politikerna sätta ned foten, säger Isemo.

Isemo berättar att det har funnits en viss osäkerhet kring biogasen. Dels handlar det om förmånsvärden, men också om att skattefriheten varit ifrågasatt på EU-nivå.

– Men som det ser ut nu så blir det en 5-årig förlängning av skattefriheten, säger Isemo.

Fick inte bussarna

Den här osäkerheten har lett till att den regionala marknaden för biogasen har stannat av. Inte minst sedan Länstrafiken i våras genomförde en ny upphandling av busstrafiken i västra länsdelen utan att ställa biogas som krav.

– Det var väldigt olyckligt, jag tycker att busstrafiken ska drivas med biogas. Vi erbjöd oss att leverera gas och dra en ledning till Storängen men tyvärr valde de inte det alternativet, säger Isemo.

I stället säljs i dag den biogas som Biogasbolaget producerar i Mosserud till Stockholm.

Isemo påminner också om att det finns ett större perspektiv på frågan. Om biogasen inte går att sälja faller också systemet att separera och samla in matavfall från hushållen. Då måste det avfallet hanteras på något annat sätt.

Håller inte med

Samhällsbyggnadsnämnden som också lämnat svar på motionen anser däremot inte att kommunen ska ta beslut om att bara köpa in biogasbilar. Det skulle hindra kommunen att köpa in fordon som körs på fossilfria drivmedel med lägre miljöpåverkan än biogasen.

– Beslutet är taget i den andan att vi hela tiden ska bli lite bättre och då kan vi inte binda oss vid ett enda bränsle, säger samhällsbyggnadsnämndens vice ordförande Tobias Isaksson (V).

Samhällsbyggnadsnämnden var dock inte enig och Centerpartiets ledamot Hans Karlsson reserverade sig mot beslutet.

I dag är endast tre av kommunens cirka 170 bilar biogasdrivna men fler är enligt uppgift på väg att beställas. Avståndet till tankstationen i Mosserud anses vara ett hinder för en övergång till biogas.