2015-11-02 17:23

2015-11-02 17:23

Marknadsför på fiskekryssning

DEGERFORS: Satsar vidare på Degerfors och Karlskoga som fiskedestination

I helgen sätts Degerfors och Karlskoga på landets fiskekarta. Det genom deltagande i Fiskekryssningen, som arrangeras för tredje året.

Fiskejournalen, Allt om flugfiske och Sportfiskarna arrangerar fredag och lördag Fiskekryssningen på Östersjön för tredje året. Ombord på Siljaline finns mellan 500 och 700 fiskeentusiaster och årets tema är fiskedestinationer.

Det är här Degerfors och Karlskoga sticker fram i sin fortsatta satsning på att vara fiskekommuner.

Mässa

– Vi har tagit fram två foldrar med kartor till där vi marknadsför de hundra fiskesjöar som finns i våra båda kommuner. Vi kommer ha lite grejor att sälja, lotteri samt goodiebags för att marknadsföra oss så gott det går som fiskedestination, säger Britt-Marie Room-Östberg, Visit Värmland.

Tillsammans med Eva Thunberg och Martina Björck, från Visit Värmland, och Torbjörn Carlsson från Storbjörken-Ölens fiskevårdsförening representerar hon Degerfors och Karlskoga på kryssningen.

De finns i en av de 26 mässmontrarna på båten.

Samtidigt pågår föreläsningar, tävlingar och kurser med mera. Martin Falklind, som gästade Degerfors i mars, finns på plats och berättar fiskehistorier tillsammans med en annan fiskeguru, Gunnar Westrin.

Marknadsföring

Arbetet med att marknadsföra kommunerna som fiskedestinationer fortgår. Nyligen hölls ett möte i Folkets hus med representanter från Visit Värmland, fiskevårdsföreningar i kommunerna samt politiker.

– Det att vi gjort är en inventering var finns det båtinläggningsplatser, båtar att hyra och annat för att göra det så enkelt som möjligt för folk som vill fiska. Vi tittar också på att göra ett gemensamt fiskekort för 14 dagar i alla sjöarna här, berättar Room-Östberg och tillägger:

– Vi har också planer på att starta en fiskeapp, om vi får pengar från ett fiskeprojekt vi har för avsikt att söka till. Vi har bra fiske här, det gäller att paketera och marknadsföra för att få ut det.

Fiskejournalen, Allt om flugfiske och Sportfiskarna arrangerar fredag och lördag Fiskekryssningen på Östersjön för tredje året. Ombord på Siljaline finns mellan 500 och 700 fiskeentusiaster och årets tema är fiskedestinationer.

Det är här Degerfors och Karlskoga sticker fram i sin fortsatta satsning på att vara fiskekommuner.

Mässa

– Vi har tagit fram två foldrar med kartor till där vi marknadsför de hundra fiskesjöar som finns i våra båda kommuner. Vi kommer ha lite grejor att sälja, lotteri samt goodiebags för att marknadsföra oss så gott det går som fiskedestination, säger Britt-Marie Room-Östberg, Visit Värmland.

Tillsammans med Eva Thunberg och Martina Björck, från Visit Värmland, och Torbjörn Carlsson från Storbjörken-Ölens fiskevårdsförening representerar hon Degerfors och Karlskoga på kryssningen.

De finns i en av de 26 mässmontrarna på båten.

Samtidigt pågår föreläsningar, tävlingar och kurser med mera. Martin Falklind, som gästade Degerfors i mars, finns på plats och berättar fiskehistorier tillsammans med en annan fiskeguru, Gunnar Westrin.

Marknadsföring

Arbetet med att marknadsföra kommunerna som fiskedestinationer fortgår. Nyligen hölls ett möte i Folkets hus med representanter från Visit Värmland, fiskevårdsföreningar i kommunerna samt politiker.

– Det att vi gjort är en inventering var finns det båtinläggningsplatser, båtar att hyra och annat för att göra det så enkelt som möjligt för folk som vill fiska. Vi tittar också på att göra ett gemensamt fiskekort för 14 dagar i alla sjöarna här, berättar Room-Östberg och tillägger:

– Vi har också planer på att starta en fiskeapp, om vi får pengar från ett fiskeprojekt vi har för avsikt att söka till. Vi har bra fiske här, det gäller att paketera och marknadsföra för att få ut det.