2016-01-15 06:00

2016-01-15 19:25

Barnens hemarbetsplats allt viktigare

HÄLSA: För mycket tid med laptop, smartphones och padda kan skada

Är din arbetsplats på jobbet bra?
Suveränt!
Men hur är det hemma?
– Här finns det mycket att göra, speciellt för barnen, säger Sandra Nordström, sjukgymnast och ergonom.

Sandra Nordström arbetar till vardags på Varnumhälsan företagshälsovård i Karlskoga, Degerfors och Kristinehamn. Med andra ord har hon stor erfarenhet av hur en bra och funktionell arbetsplats ska vara utformad.

Och här har det också skett stora framsteg de senaste åren. Många arbetsgivare inser vikten av att de anställda till exempel ska sitta rätt för att minimera risken för smärta i exempelvis nacke, axlar och rygg.

Men det finns en annan plats där riskerna i stället ökar - i hemmet.

– Vi lägger ner allt mer tid framför laptops, surfplattor och smartphones hemma. Det gäller inte minst barn och ungdomar. Men i bostaden lägger vi inte ner alls så mycket resurser på bra utrustning, säger Sandra Nordström, sjukgymnast och ergonom.

Bättring

Och här måste det ske en bättring, annars är det många som kommer att få fysiska problem i framtiden, menar hon vidare.

Den bärbara datorn tycker Sandra Nordström är en stor bov i sammanhanget. Inte minst i hemmet.

– Laptopen är faktiskt ett riktigt dåligt arbetsredskap, i varje fall om man använder den ofta. Det största problemet är att inställningsmöjligheterna är så begränsade. Det är jättesvårt att ställa in avståndet till skärm och tangentbord eftersom de hänger ihop. Bara det gör den till en ergonomisk mardröm. Att laptopen dessutom inte sällan används i knät i soffan, sängen eller på vardagsrumsbordet, gör det inte direkt bättre.

– Använd laptopen sparsamt, i varje fall ska den inte vara huvudarbetsredskapet varken på jobbet eller hemma.

Allt fler spenderar också en hel del tid framför den stationära datorn hemma.

– Det är i varje fall bättre än laptopen. Om man nu tar sig tid att ställa in arbetsplatsen ordentligt.

Sandra Nordström tycker att man ska lägga ner några extra kronor på en bra stol.

– Det sparar rygg, armar och nacke. Man ska sitta upprätt med stöd för svanken, armarna ska ha stöd och skärmens överkant, som ska placeras 50-70 centimeter från ansiktet, ska vara i ögonhöjd. Trådlös mus och tangentbord underlättar inställningarna.

Ergonomen anser att det är otroligt viktigt att man se över barnens ”arbetsplats”.

– Även om det säkert är omedvetet blir det inte sällan så att barnen får möblerna som blivit ”över”. Det värsta är när de får ärva en köksstol som inte går att ställa in på något sätt.

Belysning

Belysningen är en annan sak som det ofta slarvas med.

– Här ska det inte vara någon mysbelysning! Det viktigaste är att ha en bra allmänbelysning och kanske också en kompletterande punktbelysning. Dålig belysning, med för mycket kontrast, blir man trött av och koncentrationen försämras. Nya rön visar till och med att om synen ansträngs för mycket kan det ge nackbesvär, säger Sandra Nordström.

Och fortsätter:

– Men framför allt, lär barnen att det är viktigt att ta en paus ibland, helst med någon fysisk aktivitet.

Med timmar framför paddor, datorer och smartphones, är det stor risk för att kroppen till slut protesterar.

– Det är jobbigt att se hur barn måste söka hjälp för att de fått ont i nacken, smärta man fått av ett onaturligt framåtböjt huvud när de läser på telefonen eller paddan.

– Men vi har inte sett alla konsekvenser av det här än. Tyvärr tror jag att om några år kommer det här att vara ett jätteproblem.

Men än finns tid att agera.

– Det viktigaste är att informera om riskerna och vad man kan göra för att minimera dessa. Och det måste ske på arbetsplatser, i skolan och inte minst - hemma.

Sandra Nordström arbetar till vardags på Varnumhälsan företagshälsovård i Karlskoga, Degerfors och Kristinehamn. Med andra ord har hon stor erfarenhet av hur en bra och funktionell arbetsplats ska vara utformad.

Och här har det också skett stora framsteg de senaste åren. Många arbetsgivare inser vikten av att de anställda till exempel ska sitta rätt för att minimera risken för smärta i exempelvis nacke, axlar och rygg.

Men det finns en annan plats där riskerna i stället ökar - i hemmet.

– Vi lägger ner allt mer tid framför laptops, surfplattor och smartphones hemma. Det gäller inte minst barn och ungdomar. Men i bostaden lägger vi inte ner alls så mycket resurser på bra utrustning, säger Sandra Nordström, sjukgymnast och ergonom.

Bättring

Och här måste det ske en bättring, annars är det många som kommer att få fysiska problem i framtiden, menar hon vidare.

Den bärbara datorn tycker Sandra Nordström är en stor bov i sammanhanget. Inte minst i hemmet.

– Laptopen är faktiskt ett riktigt dåligt arbetsredskap, i varje fall om man använder den ofta. Det största problemet är att inställningsmöjligheterna är så begränsade. Det är jättesvårt att ställa in avståndet till skärm och tangentbord eftersom de hänger ihop. Bara det gör den till en ergonomisk mardröm. Att laptopen dessutom inte sällan används i knät i soffan, sängen eller på vardagsrumsbordet, gör det inte direkt bättre.

– Använd laptopen sparsamt, i varje fall ska den inte vara huvudarbetsredskapet varken på jobbet eller hemma.

Allt fler spenderar också en hel del tid framför den stationära datorn hemma.

– Det är i varje fall bättre än laptopen. Om man nu tar sig tid att ställa in arbetsplatsen ordentligt.

Sandra Nordström tycker att man ska lägga ner några extra kronor på en bra stol.

– Det sparar rygg, armar och nacke. Man ska sitta upprätt med stöd för svanken, armarna ska ha stöd och skärmens överkant, som ska placeras 50-70 centimeter från ansiktet, ska vara i ögonhöjd. Trådlös mus och tangentbord underlättar inställningarna.

Ergonomen anser att det är otroligt viktigt att man se över barnens ”arbetsplats”.

– Även om det säkert är omedvetet blir det inte sällan så att barnen får möblerna som blivit ”över”. Det värsta är när de får ärva en köksstol som inte går att ställa in på något sätt.

Belysning

Belysningen är en annan sak som det ofta slarvas med.

– Här ska det inte vara någon mysbelysning! Det viktigaste är att ha en bra allmänbelysning och kanske också en kompletterande punktbelysning. Dålig belysning, med för mycket kontrast, blir man trött av och koncentrationen försämras. Nya rön visar till och med att om synen ansträngs för mycket kan det ge nackbesvär, säger Sandra Nordström.

Och fortsätter:

– Men framför allt, lär barnen att det är viktigt att ta en paus ibland, helst med någon fysisk aktivitet.

Med timmar framför paddor, datorer och smartphones, är det stor risk för att kroppen till slut protesterar.

– Det är jobbigt att se hur barn måste söka hjälp för att de fått ont i nacken, smärta man fått av ett onaturligt framåtböjt huvud när de läser på telefonen eller paddan.

– Men vi har inte sett alla konsekvenser av det här än. Tyvärr tror jag att om några år kommer det här att vara ett jätteproblem.

Men än finns tid att agera.

– Det viktigaste är att informera om riskerna och vad man kan göra för att minimera dessa. Och det måste ske på arbetsplatser, i skolan och inte minst - hemma.