2015-12-02 06:00

2015-12-02 06:00

Olas livs är ortens bank

I Lesjöfors är det nästan fyra mil till närmaste bank som hanterar kontanter. Tur att de har Olas livs – ortens bank med egen uttagsautomat och allt.

Per-Ola Bergkvist driver – tillsammans med sin bror Anders – Ica Nära i Lesjöfors, eller Olas livs som den också heter.

Han är av dem som länsstyrelsen nu letar med ljus och lykta efter: betaltjänstombud. Länsstyrelsen försöker via upphandlingar få fler sådana på orter med långt till närmaste bank med kontanthantering. Intresset har dock varit lågt. Länsstyrelsen tror att orsakerna är det pågående mynt- och sedelutbytet som innebär merarbete, samt Finansinspektionens hårda krav på leverantörer och ombud

Per-Ola Bergkvist har varit med länge och är en van mottagare av kontanter från företag, föreningar och privatpersoner.

– Det är hårfrisörskor, pizzerior och liknande som kommer med dagskassorna, och föreningar som haft bingokvällar

Vad hade de gjort utan dig?

– Jag har ingen aning.

Han var en av handlarna som hängde på när regeringen i början av 2000-talet bestämde sig för att ge statligt stöd till dem som ställde upp som betaltjänstombud på orter som har långt till närmaste bank. Butik har han haft i Lesjöfors ända sedan 1973.

– Men då hette det Favör, säger han.

Butik med bankomat

I hans butik finns en uttagsautomat.

– Ja, vi har en lösning som var i princip unik, men nu kopieras det tydligen på andra ställen.

Automaten matas med 100- och 500-lapparna som kunderna betalar med i kassan. På så sätt pågår ett pengakretslopp med dubbel vinning: kunderna har en bankomat och butiken behöver inte anlita värdetransportföretag.

– Den stora vinsten för mig är att jag inte behöver anlita Loomis, det är jättedyrt.

20- och 50-lapparna blir han av med genom att be kunder som tar ut pengar i kassan att ta emot de mindre valörerna.

– Jag skickar nog inte iväg 20-lappar en gång i månaden ens.

De nya tvåhundringarna kommer dock att innebära svårigheter att få avsättning för kontanterna.

– Hade det funnits fler valörer i automaten hade det varit bra, säger Per-Ola Bergkvist.

39 kr per räkning

Att ta ut pengar kostar ingenting. Att sätta in pengar kostar 39 kronor, att betala en räkning likaså.

– Många tror att det är gratis, men jag kan ju inte göra det utan ersättning. På en bank är det ännu dyrare.

Automaten kostar honom 5 000 kronor i månaden, och han har behövt göra andra teknikinvesteringar. Pengahanteringen tar tid – det är ytterst noggranna redovisningar som krävs. Han behöver ha andra, dyrare försäkringar än sina kollegor i branschen. Å andra sidan har han intäkter från pengahanteringen och kostnadstäckning från länsstyrelsen, som upphandlat tjänsten.

Förutom att kontanthanteringen ger Lesjöforsborna en anledning att gå till just hans butik går hanteringen i sig med plus.

– Ja, jag skulle inte vilja vara utan den, säger han.

Per-Ola Bergkvist driver – tillsammans med sin bror Anders – Ica Nära i Lesjöfors, eller Olas livs som den också heter.

Han är av dem som länsstyrelsen nu letar med ljus och lykta efter: betaltjänstombud. Länsstyrelsen försöker via upphandlingar få fler sådana på orter med långt till närmaste bank med kontanthantering. Intresset har dock varit lågt. Länsstyrelsen tror att orsakerna är det pågående mynt- och sedelutbytet som innebär merarbete, samt Finansinspektionens hårda krav på leverantörer och ombud

Per-Ola Bergkvist har varit med länge och är en van mottagare av kontanter från företag, föreningar och privatpersoner.

– Det är hårfrisörskor, pizzerior och liknande som kommer med dagskassorna, och föreningar som haft bingokvällar

Vad hade de gjort utan dig?

– Jag har ingen aning.

Han var en av handlarna som hängde på när regeringen i början av 2000-talet bestämde sig för att ge statligt stöd till dem som ställde upp som betaltjänstombud på orter som har långt till närmaste bank. Butik har han haft i Lesjöfors ända sedan 1973.

– Men då hette det Favör, säger han.

Butik med bankomat

I hans butik finns en uttagsautomat.

– Ja, vi har en lösning som var i princip unik, men nu kopieras det tydligen på andra ställen.

Automaten matas med 100- och 500-lapparna som kunderna betalar med i kassan. På så sätt pågår ett pengakretslopp med dubbel vinning: kunderna har en bankomat och butiken behöver inte anlita värdetransportföretag.

– Den stora vinsten för mig är att jag inte behöver anlita Loomis, det är jättedyrt.

20- och 50-lapparna blir han av med genom att be kunder som tar ut pengar i kassan att ta emot de mindre valörerna.

– Jag skickar nog inte iväg 20-lappar en gång i månaden ens.

De nya tvåhundringarna kommer dock att innebära svårigheter att få avsättning för kontanterna.

– Hade det funnits fler valörer i automaten hade det varit bra, säger Per-Ola Bergkvist.

39 kr per räkning

Att ta ut pengar kostar ingenting. Att sätta in pengar kostar 39 kronor, att betala en räkning likaså.

– Många tror att det är gratis, men jag kan ju inte göra det utan ersättning. På en bank är det ännu dyrare.

Automaten kostar honom 5 000 kronor i månaden, och han har behövt göra andra teknikinvesteringar. Pengahanteringen tar tid – det är ytterst noggranna redovisningar som krävs. Han behöver ha andra, dyrare försäkringar än sina kollegor i branschen. Å andra sidan har han intäkter från pengahanteringen och kostnadstäckning från länsstyrelsen, som upphandlat tjänsten.

Förutom att kontanthanteringen ger Lesjöforsborna en anledning att gå till just hans butik går hanteringen i sig med plus.

– Ja, jag skulle inte vilja vara utan den, säger han.