2015-09-12 06:00

2015-09-12 06:00

Så blir jag kvitt yttersta fienden

TRÄNA & MÅ BRA KRÖNIKA: Olov Öström

Trögt med träningen på höstkanten?
I så fall är du i gott sällskap.
Om jag nu är det.

Sommaren med många ljusa dygnstimmar och ledig tid är det väldigt enkelt att träna. Det finns inget så motiverande som att träna en varm och go sommardag. Musklerna trivs och hjärnan likaså.

Annat är det när höstmörkret sätter in. Hösten är en vedervärdig årstid. Det mesta går åt fel håll.

Det becksvarta mörkret är min yttersta fiende.


Det blir allt svårare att motivera sig för träning när dagarna blir kortare för att så småningom övergå till någon form av konstant halvmörker när det ska vara ljust.

Det är då det gäller att bita i, inte försöka dra täcket över sig och gå i ide till det ljusnar.

Vad att göra?

Eftersom jag gillar att träna utomhus så får ljuset framkallas på artificiell väg.


Skaffa dig en rejäl pannlampa och sätt på huvudknoppen.

Det ska inte vara någon 25-öresvariant utan du ska kosta på dig så att tillvaron lyser upp ordentligt.

Ljusflödet mäts i lumen. Varje pannlampa som gör anspråk på att hålla något så när kvalitet har en deklaration som talar om hur starkt dess ljus är.

Nöj dig inte med en som lyser mindre än 200-300 lumen. Själv har jag en som når upp i 900. Funderar på att uppgradera mig ytterligare.

Med en bra lampa blir löpturen eller cykelfärden mycket roligare.


Dessutom ger pannlampan
dig väsentligt mycket större möjligheter att variera träningsrundorna i mörkret.

Du måste inte alltid använda det gamla vanliga elljusspåret eller den inkrökta cykelvägen.

Det fina i kråksången är också att när man tar sig fram med pannlampa blir känslan att det går så mycket fortare än vad det egentligen gör.

Lite självbedrägeri skadar inte. För vem vill inte ha feeling av hög fart under träningspasset utan att det ens är jobbigt.

Så, lys upp höstmörkret med en bra pannlampa som träningskompis.

Sommaren med många ljusa dygnstimmar och ledig tid är det väldigt enkelt att träna. Det finns inget så motiverande som att träna en varm och go sommardag. Musklerna trivs och hjärnan likaså.

Annat är det när höstmörkret sätter in. Hösten är en vedervärdig årstid. Det mesta går åt fel håll.

Det becksvarta mörkret är min yttersta fiende.


Det blir allt svårare att motivera sig för träning när dagarna blir kortare för att så småningom övergå till någon form av konstant halvmörker när det ska vara ljust.

Det är då det gäller att bita i, inte försöka dra täcket över sig och gå i ide till det ljusnar.

Vad att göra?

Eftersom jag gillar att träna utomhus så får ljuset framkallas på artificiell väg.


Skaffa dig en rejäl pannlampa och sätt på huvudknoppen.

Det ska inte vara någon 25-öresvariant utan du ska kosta på dig så att tillvaron lyser upp ordentligt.

Ljusflödet mäts i lumen. Varje pannlampa som gör anspråk på att hålla något så när kvalitet har en deklaration som talar om hur starkt dess ljus är.

Nöj dig inte med en som lyser mindre än 200-300 lumen. Själv har jag en som når upp i 900. Funderar på att uppgradera mig ytterligare.

Med en bra lampa blir löpturen eller cykelfärden mycket roligare.


Dessutom ger pannlampan
dig väsentligt mycket större möjligheter att variera träningsrundorna i mörkret.

Du måste inte alltid använda det gamla vanliga elljusspåret eller den inkrökta cykelvägen.

Det fina i kråksången är också att när man tar sig fram med pannlampa blir känslan att det går så mycket fortare än vad det egentligen gör.

Lite självbedrägeri skadar inte. För vem vill inte ha feeling av hög fart under träningspasset utan att det ens är jobbigt.

Så, lys upp höstmörkret med en bra pannlampa som träningskompis.