2016-08-09 20:10

2016-08-10 07:13

Telia har 520 felanmälningar för tillfället

HAGFORS: Frustrerande långa väntetider för kunder utan uppkoppling

En avgrävd kabel gjorde att ett helt villakvarter i Mjönäs blev utan telefon, tv och bredband. Det tog fyra veckor innan tekniker var på plats för att reparera kabelbrottet.

– Vi har provat allting. Ringt till Telia, ringt till Skanova som äger ledningen och ringt till Eltel som ska laga men det händer ingenting, sa Magnus Jansson på tisdagsförmiddagen när han ringde NWT från sin arbetsplats.

Då hade han och grannarna i kvarteret blivit allt mer frustrerade för var dag sedan kabeln grävdes av 6 juli.

– Det är ju både barnfamiljer och gammalt folk som är utan tele, tv bredband internet allting och ingen Netflix heller utan vi bara står och betalar, sa Magnus.

– Kabeln är avgrävd och ligger uppe på marken så den behöver de inte leta efter heller. När det var som varmast ute skyllde de på att de inte kunde laga på grund av åska!

Enligt Telias presschef Irene Krohn så är det en kombination av problem med väderleken med åska och mycket regn samt olyckor på deras kablar som gjort att man för närvarande har förlängda servicetider.

Har det varit så extremt väder i sommar?

– Om det blir många saker på en gång och det ofta är gamla kopparledningar med fel som kan vara komplicerade så kan det ta tid, säger Irene Krohn.

Det sägs att det är brist på tekniker då många fått sluta på senare tid.

– Vi har sedan länge inga egna tekniker utan anlitar entreprenörer som gör det här åt oss, säger Irene Krohn.

Hur kan ni acceptera att det tar så lång tid att åtgärda? Det finns de som fått vänta uppemot två månader.

– Teknikerna jobbar på för allt vad tygen håller och man tar in extrapersonal. Man jobbar både dag och natt för att försöka lösa de här problemen. Vi har 520 felanmälningar i Värmland just nu.

Hur löser ni det för alla som inte har någon koppling?

– Vi försöker hjälpa våra kunder att där det går koppla vidare till mobiltelefoner och så vidare. Men det är en olycklig situation att vi har förlängda servicetider just nu.

Men fortfarande får folk betala för tjänsten som de inte får.

– Vi kompenserar våra kunder, det är viktigt att man som kund hos oss hör av sig när det inte fungerar. Om man har en tjänst som inte fungerar så kompenserar vi.

Så de kommer får ekonomisk kompensation?

– Ja, om man har en tjänst som inte fungerar och gjort en felanmälan så kompenserar vi för den tid som tjänsten inte fungerat.

– Vi har provat allting. Ringt till Telia, ringt till Skanova som äger ledningen och ringt till Eltel som ska laga men det händer ingenting, sa Magnus Jansson på tisdagsförmiddagen när han ringde NWT från sin arbetsplats.

Då hade han och grannarna i kvarteret blivit allt mer frustrerade för var dag sedan kabeln grävdes av 6 juli.

– Det är ju både barnfamiljer och gammalt folk som är utan tele, tv bredband internet allting och ingen Netflix heller utan vi bara står och betalar, sa Magnus.

– Kabeln är avgrävd och ligger uppe på marken så den behöver de inte leta efter heller. När det var som varmast ute skyllde de på att de inte kunde laga på grund av åska!

Enligt Telias presschef Irene Krohn så är det en kombination av problem med väderleken med åska och mycket regn samt olyckor på deras kablar som gjort att man för närvarande har förlängda servicetider.

Har det varit så extremt väder i sommar?

– Om det blir många saker på en gång och det ofta är gamla kopparledningar med fel som kan vara komplicerade så kan det ta tid, säger Irene Krohn.

Det sägs att det är brist på tekniker då många fått sluta på senare tid.

– Vi har sedan länge inga egna tekniker utan anlitar entreprenörer som gör det här åt oss, säger Irene Krohn.

Hur kan ni acceptera att det tar så lång tid att åtgärda? Det finns de som fått vänta uppemot två månader.

– Teknikerna jobbar på för allt vad tygen håller och man tar in extrapersonal. Man jobbar både dag och natt för att försöka lösa de här problemen. Vi har 520 felanmälningar i Värmland just nu.

Hur löser ni det för alla som inte har någon koppling?

– Vi försöker hjälpa våra kunder att där det går koppla vidare till mobiltelefoner och så vidare. Men det är en olycklig situation att vi har förlängda servicetider just nu.

Men fortfarande får folk betala för tjänsten som de inte får.

– Vi kompenserar våra kunder, det är viktigt att man som kund hos oss hör av sig när det inte fungerar. Om man har en tjänst som inte fungerar så kompenserar vi.

Så de kommer får ekonomisk kompensation?

– Ja, om man har en tjänst som inte fungerar och gjort en felanmälan så kompenserar vi för den tid som tjänsten inte fungerat.