2016-04-29 17:44

2016-04-29 17:44

Läsandets konst blev en installation

HAGFORS: Festlig avslutning på läsprojekt

Med pappersfjärilar har de yngre eleverna i Älvstranden bildningscentrum skapat ett konstverk i skolan. På fredagen var det dags för en festlig invigning av ”läsfjärilarna”, som även var ett avslut på årets läsprojekt.

I sex veckor har de inspirerats att läsa, antingen på egen hand eller fått en bok uppläst av någon annan. För varje läst bok har barnen knutit en pappersfjäril och knutit fast på trappräcken eller fått hjälp med att skapa ”flygande” fjärilar genom olika upphängningar.

Installationerna är alltså det synbara resultatet av läsprojektet. Det viktigaste är ändå att läsglädjen stimuleras, förklarar projektledaren Ylva J Säfström.

För att det inte bara ska bli ”tyst” läsning har man även bett eleverna välja ut svåra ord man stött på, pratat om de olika karaktärerna som ingår och annat som fördjupar läsupplevelsen.

– Vi ser också att barnen läser med faktaböcker än tidigare, säger Säfström.

I sex veckor har de inspirerats att läsa, antingen på egen hand eller fått en bok uppläst av någon annan. För varje läst bok har barnen knutit en pappersfjäril och knutit fast på trappräcken eller fått hjälp med att skapa ”flygande” fjärilar genom olika upphängningar.

Installationerna är alltså det synbara resultatet av läsprojektet. Det viktigaste är ändå att läsglädjen stimuleras, förklarar projektledaren Ylva J Säfström.

För att det inte bara ska bli ”tyst” läsning har man även bett eleverna välja ut svåra ord man stött på, pratat om de olika karaktärerna som ingår och annat som fördjupar läsupplevelsen.

– Vi ser också att barnen läser med faktaböcker än tidigare, säger Säfström.