2016-04-08 06:00

2016-04-08 06:00

Upp till kunden att lösa

HAGFORS: Telefoni till bostaden en laglig rätt men ...

Fredrik Danielsson är inte den förste i landet som fått telefonen avstängd utan förvarning. Post- och telestyrelsen, PTS, har tidigare fått uppgifter om att konsumenter helt plötsligt står utan telefoni och säger att de inte blivit informerade i förväg, uppger David Holm vid PTS.

Den vanliga gången vid en avstängning av telefonin på grund av teknikbyte är att informationen ska gå ut tre månader i förväg i minst två omgångar till slutkunden.

Det är operatören som ska meddela sin kund men det finns inga formella krav på att operatören ska få en bekräftelse från kunden om att meddelandet verkligen gått fram.

Som privatperson kan man tycka att det vore på sin plats med ett krav på någon form av återkoppling från kunden innan avstängning. Speciellt med tanke på att det är en laglig rätt att som fastboende ha en fungerande telefonförbindelse.

Att helt plötsligt vara utan telefonförbindelse kan ju även få ödesdigra konsekvenser.

Upp till abonnenten

Extra märkligt blir det med tanke på att det inte är operatörens skyldighet att hitta en alternativ lösning. Det är upp till abonnenten att ta reda på vilka möjligheter som finns för att få fast telefoni till bostaden men det förutsätter att man som kund fått besked om avstängningen i god tid.

I Fredrik Danielssons fall var det Tele 2 som var leverantör av telefonitjänsten, via Skanovas ledning.

Inger Gunterberg på Teliasonera uppger att Skanova meddelade Tele 2 den 8:e december att man beslutat lägga ner ledningen 9 mars och att Tele 2 skulle informera sin kund om detta.

Enligt Malin Selander på Tele 2 har man skickat ut meddelandet två gånger; i december och i februari men Fredrik Danielsson säger sig inte ha fått någon förvarning om att telefonen skulle stängas av.

PTS som sista hjälp

Några dokument som styrker att Tele 2 skickat något till Fredrik kan man inte skicka till ”tredje part”, säger Malin Selander och konstaterar att ”ord står mot ord” i det här fallet.

– Telia ska efter samtal med PTS upprätta en operatörsneutral kundtjänst dit berörda abonnenter kan vända sig för att se vad det finns för alternativ för dem att få telefoni. I sista hand är det PTS som går in och upphandlar en lösning om det inte finns någon operatör på marknaden som kan erbjuda telefoni, säger David Holm.

Släckningen av det analoga nätet fortgår. För Värmlands del är inget inplanerat i år, däremot är det många abonnenter som berörs under första halvåret 2017.

Den vanliga gången vid en avstängning av telefonin på grund av teknikbyte är att informationen ska gå ut tre månader i förväg i minst två omgångar till slutkunden.

Det är operatören som ska meddela sin kund men det finns inga formella krav på att operatören ska få en bekräftelse från kunden om att meddelandet verkligen gått fram.

Som privatperson kan man tycka att det vore på sin plats med ett krav på någon form av återkoppling från kunden innan avstängning. Speciellt med tanke på att det är en laglig rätt att som fastboende ha en fungerande telefonförbindelse.

Att helt plötsligt vara utan telefonförbindelse kan ju även få ödesdigra konsekvenser.

Upp till abonnenten

Extra märkligt blir det med tanke på att det inte är operatörens skyldighet att hitta en alternativ lösning. Det är upp till abonnenten att ta reda på vilka möjligheter som finns för att få fast telefoni till bostaden men det förutsätter att man som kund fått besked om avstängningen i god tid.

I Fredrik Danielssons fall var det Tele 2 som var leverantör av telefonitjänsten, via Skanovas ledning.

Inger Gunterberg på Teliasonera uppger att Skanova meddelade Tele 2 den 8:e december att man beslutat lägga ner ledningen 9 mars och att Tele 2 skulle informera sin kund om detta.

Enligt Malin Selander på Tele 2 har man skickat ut meddelandet två gånger; i december och i februari men Fredrik Danielsson säger sig inte ha fått någon förvarning om att telefonen skulle stängas av.

PTS som sista hjälp

Några dokument som styrker att Tele 2 skickat något till Fredrik kan man inte skicka till ”tredje part”, säger Malin Selander och konstaterar att ”ord står mot ord” i det här fallet.

– Telia ska efter samtal med PTS upprätta en operatörsneutral kundtjänst dit berörda abonnenter kan vända sig för att se vad det finns för alternativ för dem att få telefoni. I sista hand är det PTS som går in och upphandlar en lösning om det inte finns någon operatör på marknaden som kan erbjuda telefoni, säger David Holm.

Släckningen av det analoga nätet fortgår. För Värmlands del är inget inplanerat i år, däremot är det många abonnenter som berörs under första halvåret 2017.

Här släcks telenätet

Följande orter berörs senast 170331:

I Karlstad kommun: Arnön, Gaperud, Getebol, Hedetången, Ången, Kappstadby, Lövhöjden, Rudsta, Segerstad, Snarstatorp, Södra Raum, Sutterhöjden, Torsked, Viberg och Värmlands Norum

I Kristinehamn: Agen, Björkebol, Bjurvik, Kärr, Medhamn, Sjöändan och Sunnestorp.

Säffle: Botilsäter, Högsätersby, Björsebyholm, Eskilsäter, Gaperhult, Gatviken, Ingersbyn, Ingrirud, Kärrholmen, Kila, Karud, Kålsäter, Långserud, Lövenborg, Millesvik, Rudsbyn, Skäggebyn, Södra Ny, Torserud, Vickersrud, Värmlands Nolby och Ölserud.

Åmål: Bjäkebol, Movik, Sandbol, Stora Kilane ochTydje.

För Sunne stängs ledningarna av senaste 170531 på följande orter: Bjälverud, Gettjärn, Gräsmark, Östra Ämtervik, Angersby, Bäckebron, Bössviken, Hälserud, Ivarsbjörke, Lövstaholm, Mallbacken, Ragvaldstjärn, Stöpafors, Tvällen, Visterud och Östanbjörke.

Källa: Telia