2016-04-06 06:00

2016-04-06 06:00

Hans lagliga rätt åsidosatt

HAGFORS: Fick telefonen avstängd utan förvarning och utan erbjudande om alternativ

Fredrik Danielsson är lindrigt sagt irriterad sedan hans fasta telefon togs bort utan förvarning.
– Det är den trygghet jag har om det skulle hända nåt, säger Fredrik som bor ute i skogen drygt en mil från Hagfors.

Att det krånglat med telefonen då och då är han van vid där han bor på Vålåsen. Det är en skogsfastighet som är sist på telefonlinjen, eller rättare sagt var sist på linjen fram till 9 mars.

– Det brukar krångla en fem-tio gånger om året och jag trodde det var ett sådant fel men fick besked om att ledningen var avstängd, säger Fredrik.

Eftersom han var kund hos Tele 2 vände han sig dit men de kunde inte hjälpa honom med hänvisning till att de bara säljer teletjänster. Och från Telias kundtjänst fick han beskedet att han inte var kund hos dem så de hänvisade till Tele 2.

Avtalsbrott

”Men det är ju er ledning och jag har ett avtal som ni brutit så då får ni komma med nåt annat”, sa Fredrik till Telias kundtjänst.

Vid det här laget hade han härsknat till och ville ha en faktureringsadress till Telia. När kundtjänstpersonalen undrade varför förklarade han att ”ni har ju utrustning på min mark, det är tre hundra meter luftledning och den har aldrig varit så ful som nu.”

– Det var reptilhjärnan som reagerade över att de var dumma mot mig så jag sa det lite för att vara jävlig, säger Fredrik.

Varför Telia stängde av ledningen utan förvarning har varken Fredrik eller NWT fått svar på. Så ska det i alla fall inte gå till enligt Post- och telestyrelsens hemsida där det framgår att ansvarigt bolag ska kontakta berörda innan ledningen stängs och ge information om olika alternativ.

Laglig rätt till telefoni

– Att det handlar om teknikutveckling har jag förståelse för och att det kan vara för dyrt med underhåll då ledningarna är gamla, från 50-talet, men då måste de erbjuda något annat. Jag har ingen mobiltäckning och då har Telia sagt att det inte kan erbjuda telefoni, säger Fredrik.

Som fastboende har man rätt till telefoni. Lagen är teknikneutral, vilket innebär att telefonitjänsten kan tillgodoses antingen genom ett fast eller ett trådlöst telenät. Fredrik har vänt sig till Post- och telestyrelsen som öppnat ett ärende i hans fall.

– Jag vet inte vad det blir men de har hjälpt tio andra med nya avtal. Det enda jag begär är att ha telefon i huset, säger Fredrik.

Att det krånglat med telefonen då och då är han van vid där han bor på Vålåsen. Det är en skogsfastighet som är sist på telefonlinjen, eller rättare sagt var sist på linjen fram till 9 mars.

– Det brukar krångla en fem-tio gånger om året och jag trodde det var ett sådant fel men fick besked om att ledningen var avstängd, säger Fredrik.

Eftersom han var kund hos Tele 2 vände han sig dit men de kunde inte hjälpa honom med hänvisning till att de bara säljer teletjänster. Och från Telias kundtjänst fick han beskedet att han inte var kund hos dem så de hänvisade till Tele 2.

Avtalsbrott

”Men det är ju er ledning och jag har ett avtal som ni brutit så då får ni komma med nåt annat”, sa Fredrik till Telias kundtjänst.

Vid det här laget hade han härsknat till och ville ha en faktureringsadress till Telia. När kundtjänstpersonalen undrade varför förklarade han att ”ni har ju utrustning på min mark, det är tre hundra meter luftledning och den har aldrig varit så ful som nu.”

– Det var reptilhjärnan som reagerade över att de var dumma mot mig så jag sa det lite för att vara jävlig, säger Fredrik.

Varför Telia stängde av ledningen utan förvarning har varken Fredrik eller NWT fått svar på. Så ska det i alla fall inte gå till enligt Post- och telestyrelsens hemsida där det framgår att ansvarigt bolag ska kontakta berörda innan ledningen stängs och ge information om olika alternativ.

Laglig rätt till telefoni

– Att det handlar om teknikutveckling har jag förståelse för och att det kan vara för dyrt med underhåll då ledningarna är gamla, från 50-talet, men då måste de erbjuda något annat. Jag har ingen mobiltäckning och då har Telia sagt att det inte kan erbjuda telefoni, säger Fredrik.

Som fastboende har man rätt till telefoni. Lagen är teknikneutral, vilket innebär att telefonitjänsten kan tillgodoses antingen genom ett fast eller ett trådlöst telenät. Fredrik har vänt sig till Post- och telestyrelsen som öppnat ett ärende i hans fall.

– Jag vet inte vad det blir men de har hjälpt tio andra med nya avtal. Det enda jag begär är att ha telefon i huset, säger Fredrik.