2016-04-29 16:28

2016-04-29 16:28

Grums sida blir läst

SOCIALA MEDIER: Kommunala Facebooksidor jämförda

Grums kommun ligger överst på svensktoppen i fråga om Facebooksidor som engagerar sina följare. Det visar en kartläggning av sociala medier som SKL, kommunernas och landstingens intresseorganisation, har genomfört.

När NWT mitt på dagen i torsdags besökte Grums kommuns Facebooksida låg ett litet bildreportage längst upp. Kommunalrådet Leif Haraldsson (S) har besökt paret Kenneth Gustafsson och Wilda Hagström på deras gård i Värmskog där de bedriver ekologisk mjölkproduktion.

48 personer hade gillat inlägget, två delade det vidare och tre deltog i en liten debatt med sina kommentar.

Därnäst kommer en länk till NWT:s reportage om Grums bad- och idrottshall som står i behov av upprustning. 21 personer gillar artikelns budskap, två säger att de är ledsna över det. Och så kan man följa en debatt mellan flera kommentatorer om behovet av upprustning och det vettiga i att en kommun anlitar konsulter.

Det tredje inlägget handlar också om ett politikerbesök, den här gången hos Kakaobönans butik med hudvårdsprodukter vid Karlbergskorset.

Det här så här det ser ut på Grums Facebooksida. Där blandas små inlägg från både politiker, tjänstemän och privatpersoner men också praktisk information typ en påminnelse om ett dialogmöte med polisen eller att matmässan pågår för fullt.

– Vårt mål har just varit att skapa engagemang och dialog, berättar kommunikationsstrateg Helena Bergström som ansvarar för sidan.

– Tidigare hade vi ett chatforum på kommunens hemsida. Men Facebook fungerar bättre eftersom man där inte kan vara lika anonym.

Bland det som har blivit mest populärt på Facebooksidan är bilder från kommunens Instagramflöde och där särskilt bilder från äldreboendena.

För något år sedan gjorde Uppdrag Granskning ett famöst besök i Grums kommun. De två program som sändes sammanfaller i tiden med ett ökat flöde på kommunens hemsida. Det blev fler inlägg och fler kommentarer.

– Vi fick väldigt många kommentarer från människor som ville sluta upp kring sin kommun, berättar Helena Bergström.

– Men det var inte därför inläggen blev fler. Det beror i stället på att kommunen inrättade en tillväxtenhet som jobbar mycket med näringsliv, boendefrågor och medborgardialog via sociala medier.

Statistiken visar att det är 2 536 personer som har gillat Grums kommuns Facebooksida. Tre av fem är kvinnor. Knappt hälften bor i Grums.

När NWT mitt på dagen i torsdags besökte Grums kommuns Facebooksida låg ett litet bildreportage längst upp. Kommunalrådet Leif Haraldsson (S) har besökt paret Kenneth Gustafsson och Wilda Hagström på deras gård i Värmskog där de bedriver ekologisk mjölkproduktion.

48 personer hade gillat inlägget, två delade det vidare och tre deltog i en liten debatt med sina kommentar.

Därnäst kommer en länk till NWT:s reportage om Grums bad- och idrottshall som står i behov av upprustning. 21 personer gillar artikelns budskap, två säger att de är ledsna över det. Och så kan man följa en debatt mellan flera kommentatorer om behovet av upprustning och det vettiga i att en kommun anlitar konsulter.

Det tredje inlägget handlar också om ett politikerbesök, den här gången hos Kakaobönans butik med hudvårdsprodukter vid Karlbergskorset.

Det här så här det ser ut på Grums Facebooksida. Där blandas små inlägg från både politiker, tjänstemän och privatpersoner men också praktisk information typ en påminnelse om ett dialogmöte med polisen eller att matmässan pågår för fullt.

– Vårt mål har just varit att skapa engagemang och dialog, berättar kommunikationsstrateg Helena Bergström som ansvarar för sidan.

– Tidigare hade vi ett chatforum på kommunens hemsida. Men Facebook fungerar bättre eftersom man där inte kan vara lika anonym.

Bland det som har blivit mest populärt på Facebooksidan är bilder från kommunens Instagramflöde och där särskilt bilder från äldreboendena.

För något år sedan gjorde Uppdrag Granskning ett famöst besök i Grums kommun. De två program som sändes sammanfaller i tiden med ett ökat flöde på kommunens hemsida. Det blev fler inlägg och fler kommentarer.

– Vi fick väldigt många kommentarer från människor som ville sluta upp kring sin kommun, berättar Helena Bergström.

– Men det var inte därför inläggen blev fler. Det beror i stället på att kommunen inrättade en tillväxtenhet som jobbar mycket med näringsliv, boendefrågor och medborgardialog via sociala medier.

Statistiken visar att det är 2 536 personer som har gillat Grums kommuns Facebooksida. Tre av fem är kvinnor. Knappt hälften bor i Grums.