2015-12-04 06:00

2015-12-04 06:00

Omega blir vandrarhem

LILJEDAL: Lurch köpte båtbuss av konkursboet

Minns ni Omega, den något ranka båtbussen i Karlstad? Nu ligger hon i Liljedal, vid Lurch egen brygga, och ska byggas om till Värmlands första flytande vandrarhem.

Jan-Olof Larsson står det i folkbokföringen. Men det är nog inte så många som vet vem det är, inte ens om man säger att han kommer från Grums.

Säg Lurch i stället så vet alla. Det är han som driver ToLuRent på Industrigatan i Grums, ett av Mellansveriges största företag i husvagns- och husbilsbranschen.

Köpte Omega

Nu har Lurch ett nytt projekt på gång. Han har köpt den gamla båtbussen Omega av konkursboet och låtit bogsera henne till den egna bryggan i Liljedal. Där ska hon rustas upp och byggas om till vandrarhem.

– Jag tror att tyska turister kan vara intresserade av att övernatta i det vackra Liljedal, säger Lurch. Det är ju så många turister som kommer hit till den fina miljön och det finns redan en ställplats för husbilar här.

Omega behöver sin omvårdnad trots att hon rustades upp för bara några år sedan. Men hon har helt nya septiktankar.

Tolv bäddar

Tanken är att Omega ska få sex tvåbäddshytter på undre däck. På huvuddäck blir det umgängesytor med kök, matsal, toalett och dusch. Ett soldäck finns ju redan längst upp.

Lurch har redan kommit överens med Grums kommun om att få disponera en del av kommunens mark och vatten i Liljedal.

– Det ska bli en ny kaj bestående av granitblock från den gamla tågperrongen i Segmon, berättar Lurch. Mellan kajen och vägen sätter vi begagnad gatsten.

Utanför kajen blir det en flytande betongpir och längs den kommer Omega att ligga förtöjd.

Nästa steg för projektet, förutom Omegas ombyggnad, blir att söka tillstånd till vattenverksamhet och dessutom bygglov.

Wasavarning

Som vi skrev i artikelns början så är Omega något rank, det är litet av regalskeppet Wasavarning över henne. Och det har sin förklaring.

Omega byggdes i Gustavsfors i Dalsland 1961 under namnet Monica. Monica byggdes för att frakta kvarts från stenbrotten i Fröskog, också i Dalsland, till ferrolegeringsveket i Vargön.

Snäckemax

Monica måste då kunna ta sig upp genom Snäcke kanal med slussarna i Snäcke och Strömmen. Det är därför hon är så smal, bara fyra meter bred. Monica byggdes som Snäckemax enligt den tidens terminologi. Relingen låg på den tiden kanske inte mer än någon meter över vattenlinjen.

Monica lastade 110 ton kvarts och hann med ungefär 500 turer fram till 1971 då lastbilar tog över.

Öl och bröd

Monica såldes då först till Stockholm och sedan till Göteborgs norra skärgård där hon gick i trafik med öl och bröd under namnet Vega II.

1978 fick hon sitt nuvarande namn, Omega, och 1995 byggdes hon om till turbåt för trafik på Dalsland kanal med Mellerud som hemmahamn. Det var då hon blev litet rank och vindkänslig eftersom hon då blev både smal och hög.

– Men det blir inget problem här vid kajen i Liljedal, konstaterar Lurch.

Under åren 2011-2013 gick hon som båtbuss i Karlstad fram till dess att rederiet försattes i konkurs.

Jan-Olof Larsson står det i folkbokföringen. Men det är nog inte så många som vet vem det är, inte ens om man säger att han kommer från Grums.

Säg Lurch i stället så vet alla. Det är han som driver ToLuRent på Industrigatan i Grums, ett av Mellansveriges största företag i husvagns- och husbilsbranschen.

Köpte Omega

Nu har Lurch ett nytt projekt på gång. Han har köpt den gamla båtbussen Omega av konkursboet och låtit bogsera henne till den egna bryggan i Liljedal. Där ska hon rustas upp och byggas om till vandrarhem.

– Jag tror att tyska turister kan vara intresserade av att övernatta i det vackra Liljedal, säger Lurch. Det är ju så många turister som kommer hit till den fina miljön och det finns redan en ställplats för husbilar här.

Omega behöver sin omvårdnad trots att hon rustades upp för bara några år sedan. Men hon har helt nya septiktankar.

Tolv bäddar

Tanken är att Omega ska få sex tvåbäddshytter på undre däck. På huvuddäck blir det umgängesytor med kök, matsal, toalett och dusch. Ett soldäck finns ju redan längst upp.

Lurch har redan kommit överens med Grums kommun om att få disponera en del av kommunens mark och vatten i Liljedal.

– Det ska bli en ny kaj bestående av granitblock från den gamla tågperrongen i Segmon, berättar Lurch. Mellan kajen och vägen sätter vi begagnad gatsten.

Utanför kajen blir det en flytande betongpir och längs den kommer Omega att ligga förtöjd.

Nästa steg för projektet, förutom Omegas ombyggnad, blir att söka tillstånd till vattenverksamhet och dessutom bygglov.

Wasavarning

Som vi skrev i artikelns början så är Omega något rank, det är litet av regalskeppet Wasavarning över henne. Och det har sin förklaring.

Omega byggdes i Gustavsfors i Dalsland 1961 under namnet Monica. Monica byggdes för att frakta kvarts från stenbrotten i Fröskog, också i Dalsland, till ferrolegeringsveket i Vargön.

Snäckemax

Monica måste då kunna ta sig upp genom Snäcke kanal med slussarna i Snäcke och Strömmen. Det är därför hon är så smal, bara fyra meter bred. Monica byggdes som Snäckemax enligt den tidens terminologi. Relingen låg på den tiden kanske inte mer än någon meter över vattenlinjen.

Monica lastade 110 ton kvarts och hann med ungefär 500 turer fram till 1971 då lastbilar tog över.

Öl och bröd

Monica såldes då först till Stockholm och sedan till Göteborgs norra skärgård där hon gick i trafik med öl och bröd under namnet Vega II.

1978 fick hon sitt nuvarande namn, Omega, och 1995 byggdes hon om till turbåt för trafik på Dalsland kanal med Mellerud som hemmahamn. Det var då hon blev litet rank och vindkänslig eftersom hon då blev både smal och hög.

– Men det blir inget problem här vid kajen i Liljedal, konstaterar Lurch.

Under åren 2011-2013 gick hon som båtbuss i Karlstad fram till dess att rederiet försattes i konkurs.