2016-09-09 06:00

2016-09-09 06:00

Flera hushåll blev utan telefon i månader

DEJE: Grävare och tekniker åkte ut när NWT hörde av sig

I nästan tre månader var hushållen utan fast telefon.
Först när NWT hörde av sig blev felet åtgärdat.
– Oacceptabelt, säger Arve Opperud i Västsjö norr om Deje.

Det var i somras som de fasta telefonerna slutade att fungera för ett antal hushåll norr om Deje.

Den första felanmälan gjordes den 20 juni. Sedan dess har det varit tyst i luren.

Arve Opperud som bor i Västsjö har själv inte varit drabbad, men har engagerat sig för en grannes räkning.

Trots många olika kontakter har han inte fått något klart besked om vad som orsakat felet eller när det skulle åtgärdas.

– Alla skyllde på alla. Ska man behandla landsbygden så här? Jag tycker att det är oförskämt, säger han.

– De som bor på landsbygden borde prioriteras, de är mycket mer beroende av att det här fungerar än dem som bor i stan.

De drabbade hushållen hann vara utan fast telefon i nästan tre månader. Först när NWT under onsdagen hörde av sig till Telia med frågor blev det fart. Redan samma dag skickades tekniker och grävare ut för att fixa kabelfelet.

Misstag

Nu erkänner man att det skett ett misstag.

– Dessvärre är det bara att konstatera att det har blivit en miss mellan oss, Skanova och vår entreprenör i den administrativa hanteringen i att få grävtillstånd från Trafikverket och återkoppla, säger Inger Gunterberg, pressansvarig hos Skanova.

Det borde ha gått snabbare?

– Ja, absolut. Det gör det i normala fall. Skanova har tre arbetsdagar på sig att åtgärda fel.

Är det en slump att felet åtgärdas samma dag som vi ringer?

– Informationen kom fram nu, och det gjorde att vi skickade ut tekniker omgående. Det kom upp på bordet här och vi såg att det hade varit en miss i kommunikationen. Då ville vi naturligtvis åtgärda det så snabbt som möjligt. Så här lång tid ska det absolut inte ta.

De sju kunder som varit drabbade kan nu få kompensation.

– Man tar kontakt med sin operatör. Telia exempelvis har en modell där vi tittar på hur många dagar man varit utan sina tjänster, sedan kompenseras man för den tiden.

Det var i somras som de fasta telefonerna slutade att fungera för ett antal hushåll norr om Deje.

Den första felanmälan gjordes den 20 juni. Sedan dess har det varit tyst i luren.

Arve Opperud som bor i Västsjö har själv inte varit drabbad, men har engagerat sig för en grannes räkning.

Trots många olika kontakter har han inte fått något klart besked om vad som orsakat felet eller när det skulle åtgärdas.

– Alla skyllde på alla. Ska man behandla landsbygden så här? Jag tycker att det är oförskämt, säger han.

– De som bor på landsbygden borde prioriteras, de är mycket mer beroende av att det här fungerar än dem som bor i stan.

De drabbade hushållen hann vara utan fast telefon i nästan tre månader. Först när NWT under onsdagen hörde av sig till Telia med frågor blev det fart. Redan samma dag skickades tekniker och grävare ut för att fixa kabelfelet.

Misstag

Nu erkänner man att det skett ett misstag.

– Dessvärre är det bara att konstatera att det har blivit en miss mellan oss, Skanova och vår entreprenör i den administrativa hanteringen i att få grävtillstånd från Trafikverket och återkoppla, säger Inger Gunterberg, pressansvarig hos Skanova.

Det borde ha gått snabbare?

– Ja, absolut. Det gör det i normala fall. Skanova har tre arbetsdagar på sig att åtgärda fel.

Är det en slump att felet åtgärdas samma dag som vi ringer?

– Informationen kom fram nu, och det gjorde att vi skickade ut tekniker omgående. Det kom upp på bordet här och vi såg att det hade varit en miss i kommunikationen. Då ville vi naturligtvis åtgärda det så snabbt som möjligt. Så här lång tid ska det absolut inte ta.

De sju kunder som varit drabbade kan nu få kompensation.

– Man tar kontakt med sin operatör. Telia exempelvis har en modell där vi tittar på hur många dagar man varit utan sina tjänster, sedan kompenseras man för den tiden.