2016-09-20 06:00

2016-09-20 06:00

Lördagsgodis för flygälskare

HÄLLEFORS: Många besökare och flygplan gästade flygdagen

Det blev en lyckad flygdag vid Hällefors flygplats. Det kom många nyfikna besökare som ville få se allehanda flygmaskiner på marken och i luften.

Under lördagen gästades flygklubben bland annat av flera gyrokoptrar, en ultralätt flygmaskin från Borlänge, och så bjöd medlemmar i Brattfors flygklubb på avancerad flygning.

Det kom även en fin gammal Tiger Moth från Hagfors. Ägaren och piloten Jörgen Davidsson arbetar till vardags som flygkapten på stora passagerarflygplan.

– Det är en de Havilland Tiger Moth från år 1944. Den har otroligt dåliga prestanda och tappar farten fort . Man ser inte heller något när man ska landa utan man måste flyga lite snett för att se framåt, men när jag sätter ner den så måste jag flyga rakt och då får man använda sitt perifera seende, berättade Jörgen Davidsson.

Det finns cirka 400 Tiger Moth kvar i hela världen, varav ett tiotal i Sverige. Flygplanstypen har även använts i det svenska flygvapnet.

Ultralätt flygmaskin

Erik Ståhl, vice ordförande i Hällefors flygklubb, visade upp sin gyrokopter. Det är ett mellanting mellan en helikopter och ett vanligt flygplan.

– Det är en ultralätt flygmaskin, maxvikten är 450 kilo med besättning. Man brukar säga att en duktig pilot kan starta på en fotbollsplan och landa på en tennisbana, förklarade Erik Ståhl som har cirka 200 timmar i sin flygdagbok.

– Det är en frihetskänsla att sitta öppet och flyga. Jag kan flyga fyra timmar på en bränsletank och då kommer man cirka 55 mil.

Gyrokoptern har en fyrcylindrig Rotax-motor som levererar 100 hästkrafter.

– Det sitter dubbla tändsystem i den av säkerhetsskäl. Skulle jag få ett motorbortfall ändå så kan jag glidflyga cirka fyra gånger längre än den höjd jag befinner mig på, för att hitta någon plats att landa på.

Han och Mikael Vuourijärvi, ordförande i flygklubben, har också genomgått en utbildning hos polisen för att leta efter försvunna personer. Klubben har redan hjälpt till att hitta en försvunnen person och meningen är att de ska kunna bistå polisen framöver om någon person försvinner.

– Det är billigare att flyga gyrokopter än polisens helikopter. I både Europa och USA använder exempelvis polisen sig av gyrokopter. En polishelikopter kostar cirka 15 000 kronor i timmen att flyga och vi flyger för en tiondel av den kostnaden.

Nyligen har klubben sålt ett normalklassat flygplan och målet är nu att i stället köpa in ett ultralätt flygplan, eftersom de är billigare att flyga.

I dag har flygklubben ett tiotal aktiva medlemmar, samt flera stödmedlemmar.

– Men vi hoppas att vi blir fler medlemmar framöver, sa Erik Ståhl innan han gav sig upp i det fria lufthavet igen för att njuta av livet.

Han är onekligen en av de personer som har köpt vingar för pengarna...

Under lördagen gästades flygklubben bland annat av flera gyrokoptrar, en ultralätt flygmaskin från Borlänge, och så bjöd medlemmar i Brattfors flygklubb på avancerad flygning.

Det kom även en fin gammal Tiger Moth från Hagfors. Ägaren och piloten Jörgen Davidsson arbetar till vardags som flygkapten på stora passagerarflygplan.

– Det är en de Havilland Tiger Moth från år 1944. Den har otroligt dåliga prestanda och tappar farten fort . Man ser inte heller något när man ska landa utan man måste flyga lite snett för att se framåt, men när jag sätter ner den så måste jag flyga rakt och då får man använda sitt perifera seende, berättade Jörgen Davidsson.

Det finns cirka 400 Tiger Moth kvar i hela världen, varav ett tiotal i Sverige. Flygplanstypen har även använts i det svenska flygvapnet.

Ultralätt flygmaskin

Erik Ståhl, vice ordförande i Hällefors flygklubb, visade upp sin gyrokopter. Det är ett mellanting mellan en helikopter och ett vanligt flygplan.

– Det är en ultralätt flygmaskin, maxvikten är 450 kilo med besättning. Man brukar säga att en duktig pilot kan starta på en fotbollsplan och landa på en tennisbana, förklarade Erik Ståhl som har cirka 200 timmar i sin flygdagbok.

– Det är en frihetskänsla att sitta öppet och flyga. Jag kan flyga fyra timmar på en bränsletank och då kommer man cirka 55 mil.

Gyrokoptern har en fyrcylindrig Rotax-motor som levererar 100 hästkrafter.

– Det sitter dubbla tändsystem i den av säkerhetsskäl. Skulle jag få ett motorbortfall ändå så kan jag glidflyga cirka fyra gånger längre än den höjd jag befinner mig på, för att hitta någon plats att landa på.

Han och Mikael Vuourijärvi, ordförande i flygklubben, har också genomgått en utbildning hos polisen för att leta efter försvunna personer. Klubben har redan hjälpt till att hitta en försvunnen person och meningen är att de ska kunna bistå polisen framöver om någon person försvinner.

– Det är billigare att flyga gyrokopter än polisens helikopter. I både Europa och USA använder exempelvis polisen sig av gyrokopter. En polishelikopter kostar cirka 15 000 kronor i timmen att flyga och vi flyger för en tiondel av den kostnaden.

Nyligen har klubben sålt ett normalklassat flygplan och målet är nu att i stället köpa in ett ultralätt flygplan, eftersom de är billigare att flyga.

I dag har flygklubben ett tiotal aktiva medlemmar, samt flera stödmedlemmar.

– Men vi hoppas att vi blir fler medlemmar framöver, sa Erik Ståhl innan han gav sig upp i det fria lufthavet igen för att njuta av livet.

Han är onekligen en av de personer som har köpt vingar för pengarna...

Ultralätt flyg

Ultralätt flyg är billigare än normalklassat flyg, bland annat för att mycket av underhåll och reparationer kan göras inom klubben.

Kostnaden för ett flygcertifikat ligger på cirka 30 000 - 40 000 kronor.

Det finns flera undergrupper inom ultralätt flyg: roderstyrt, tyngdpunktstyrt och gyroplan (gyrokoptrar).

Källa: www.ksak.se