2016-03-04 14:19

2016-03-04 15:19

Glöden har väckts igen

HÄLLEFORS: Dags att börja använda de nyvunna verktygen för att bygga ett bättre företagsklimat

Entusiasm, tron på förändring och stolthet över hembygden – tre ingredienser som satte god smak på Företagsföreningens tredje och sista temakväll.
Uppdraget – att få kommunens företagsklimat på rätt kurs igen, har fått en nyväckt glöd.

Invanda mönster kan vara svåra att bryta. Hällefors kommun gör ändå ett helhjärtat försök att förändra och förbättra det rådande företagsklimatet.

Arbetet började så snart det stod klart att kommunen hamnat på jumboplats i Svenskt näringslivs företagsrankning.

Efter årsskiftet har företagare, kommuntjänstemän och politiker bjudits in till tre olika träffar med olika teman – ämnen som avhandlats har varit försäljning och värdskap, kommunikation och samarbete. Sista mötet som hölls på Folkets hus under onsdagen, rörde marknadsföring och positionering.

– Det är nu det verkliga arbetet börjar, konstaterar Linda Gustafsson, Insight by you, vars roll har varit att engagera och inspirera under mötestillfällena.

Magda van Almenkerk, ordförande för Företagsföreningen i Hällefors, håller med. Nu har verktygen delats ut – det har blivit dags att sätta dem i bruk.

– Jag är verkligen så glad! Vi har fått till bra diskussioner, folk är verkligen entusiastiska! säger hon.

Starka tillsammans

Under tiden som passerat har en allt större insikt börjat slå rot hos alla deltagare – kommunrepresentanter som företagare, berättar Magda. Ögongruset som förhindrat klarsyntheten har med andra ord gnuggats bort, vilket lett till det självklara:

– Vi måste vara starka tillsammans. Vi måste lära känna varandra och lyfta varandra. På ett sätt är den här sista kvällen ett avslut, men samtidigt är det också början på resten.

Varma relationer

En stor byggsten i den grund som byggts upp under vinterns träffar är de ovärderliga band företagarna knutit med varandra. Steg ett blir således nu menar Magda, att hålla relationerna fortsatt varma.

– Vi måste ha en direkt och omedelbar återkoppling, det får inte dröja flera månader innan vi träffas och har tillexempel en after work.

Under knyta-ihop-säcken-kvällen, lades som nämnt fokus på marknadsföring och positionering.

Linda talade om vikten av att bygga och jobba för att ens varumärke speglas så som man själv vill att det ska avspeglas.

– Hällefors kommun är ett varumärke. Då kan man fråga sig, vad står kommunen för i dag? Man måste hitta sin egna rätta väg, våga tro och se det långsiktigt för att bli ett bra varumärke.

”Vänligast i Sverige?”

Som exempel pratade Linda om andra svenska kommuner och hur de marknadsför sig. Hofors slogan är till exempel ”Vänligast i Sverige” medan ”Europas grönaste stad” påstår sig Växjö vara.

– Det är viktigt att leva upp till det löfte man ger, så – vilken väg väljer vi?

 

Invanda mönster kan vara svåra att bryta. Hällefors kommun gör ändå ett helhjärtat försök att förändra och förbättra det rådande företagsklimatet.

Arbetet började så snart det stod klart att kommunen hamnat på jumboplats i Svenskt näringslivs företagsrankning.

Efter årsskiftet har företagare, kommuntjänstemän och politiker bjudits in till tre olika träffar med olika teman – ämnen som avhandlats har varit försäljning och värdskap, kommunikation och samarbete. Sista mötet som hölls på Folkets hus under onsdagen, rörde marknadsföring och positionering.

– Det är nu det verkliga arbetet börjar, konstaterar Linda Gustafsson, Insight by you, vars roll har varit att engagera och inspirera under mötestillfällena.

Magda van Almenkerk, ordförande för Företagsföreningen i Hällefors, håller med. Nu har verktygen delats ut – det har blivit dags att sätta dem i bruk.

– Jag är verkligen så glad! Vi har fått till bra diskussioner, folk är verkligen entusiastiska! säger hon.

Starka tillsammans

Under tiden som passerat har en allt större insikt börjat slå rot hos alla deltagare – kommunrepresentanter som företagare, berättar Magda. Ögongruset som förhindrat klarsyntheten har med andra ord gnuggats bort, vilket lett till det självklara:

– Vi måste vara starka tillsammans. Vi måste lära känna varandra och lyfta varandra. På ett sätt är den här sista kvällen ett avslut, men samtidigt är det också början på resten.

Varma relationer

En stor byggsten i den grund som byggts upp under vinterns träffar är de ovärderliga band företagarna knutit med varandra. Steg ett blir således nu menar Magda, att hålla relationerna fortsatt varma.

– Vi måste ha en direkt och omedelbar återkoppling, det får inte dröja flera månader innan vi träffas och har tillexempel en after work.

Under knyta-ihop-säcken-kvällen, lades som nämnt fokus på marknadsföring och positionering.

Linda talade om vikten av att bygga och jobba för att ens varumärke speglas så som man själv vill att det ska avspeglas.

– Hällefors kommun är ett varumärke. Då kan man fråga sig, vad står kommunen för i dag? Man måste hitta sin egna rätta väg, våga tro och se det långsiktigt för att bli ett bra varumärke.

”Vänligast i Sverige?”

Som exempel pratade Linda om andra svenska kommuner och hur de marknadsför sig. Hofors slogan är till exempel ”Vänligast i Sverige” medan ”Europas grönaste stad” påstår sig Växjö vara.

– Det är viktigt att leva upp till det löfte man ger, så – vilken väg väljer vi?