2016-04-02 06:00

2016-04-02 06:00

Mikaela har inlett resan

HÄLSA: Med hjälp av målmedveten träning och ett kostprogram

Drar i gång. Motivationen och målet är att gå ner 15 kilo till midsommar.
– Varje pass är rena döden, men det är samtidigt kul att köra igenom kroppen under varje träningstillfälle, säger Mikaela Persson med ett leende.
FT hälsade på under ett av de första passen på Vital gym i Filipstad och kommer nu att följa hennes resa mot målet vid midsommarhelgen.

En gång i månaden fram till midsommar kommer FT:s läsare få följa med på Mikaela Perssons resa till ett hälsosammare liv genom målmedveten träning och ett kostprogram.

– Min motivation är att gå ner 15 kilo till midsommar. Och för att kunna nå det tog jag Niklas till hjälp, säger hon.

Niklas i det här fallet är Niklas Lindman, som driver Vital gym i Filipstad.

Han kommer att vara Mikaelas personlige tränare och hans uppgift blir att coacha och stötta henne i träningen, lägga upp träningsprogrammet och justera det efter vägen, samt lägga upp ett individanpassat kostprogram.

Under påskhelgen var första gången som Mikaela fick bekanta sig med planen för hennes träning och hon har sedan dess hunnit med flera träningspass.

– Under påskdagen gick vi igenom träningsprogrammet och körde igenom det, sen började jag med kosten i måndags, säger hon.

Att följa ett kostprogram är någonting som hon har erfarenhet av sedan tidigare.

– När jag följde mitt förra kostprogram kunde jag känna att det var lite ensidigt med mycket kyckling och broccoli, men nu tycker jag att det är mycket mer varierat. Än så länge är det bara frukosten jag får kämpa med, säger hon.

På vilket sätt får du kämpa?

– Jag kan tycka att den är lite tråkig. Jag tycker om att äta en riktigt god frukost med mycket att välja på. Så mitt största problem är att få i mig den frukost jag ska äta nu. Det går, men det tar bara lite tid.

Kondition inledningsvis

Frukosten är dock ett bekymmer hon känner att hon kan leva med. Det finns så mycket annat med upplägget som ger henne både glädje och en förbättrad hälsa.

– Nu i början är det mycket kondition som gäller, så att pulsen ska vara hög. Efter två veckor kommer jag att få ett nytt träningsprogram, säger hon.

Niklas Lindman fyller i:

– Tanken är att få ett nytt program var 14:e dag så att man får en känsla av förnyelse i träningen. Men fokus i början blir att hålla en varierande puls i träningen, den ska gå från medelhög till nästan max. Det ska vara som intervallträning, fast med inslag av styrka.

I praktiken innebär det att Mikaela kommer att få varva träning vid konditionsstationerna, som till exempel roddmaskinerna, till att göra många lätta repetitioner som till exempel benböj med skivstång.

Träningsupplägget är också anpassat efter Mikaelas liv. Hon är förälder, samtidigt som hon är egenföretagare då hon driver butiken Hjärterum i Filipstad. För hennes del kan det vara en utmaning i sig emellanåt att få dygnets alla timmar att räcka till.

– Det jag tycker är bra är att träningspassen är korta. Jag är här i 40 minuter och kör mina övningar, sen vet jag att jag är klar, säger hon.

Nu ser hon fram emot den fortsätta träningen – och hon är beredd på att det kan bli både framgångar och bakslag.

– Det ska bli spännande att se vid nästa invägning om jag har tappat någonting i vikt, skulle det bli så är det klart att jag kommer att bli mer motiverad, säger hon.

En gång i månaden fram till midsommar kommer FT:s läsare få följa med på Mikaela Perssons resa till ett hälsosammare liv genom målmedveten träning och ett kostprogram.

– Min motivation är att gå ner 15 kilo till midsommar. Och för att kunna nå det tog jag Niklas till hjälp, säger hon.

Niklas i det här fallet är Niklas Lindman, som driver Vital gym i Filipstad.

Han kommer att vara Mikaelas personlige tränare och hans uppgift blir att coacha och stötta henne i träningen, lägga upp träningsprogrammet och justera det efter vägen, samt lägga upp ett individanpassat kostprogram.

Under påskhelgen var första gången som Mikaela fick bekanta sig med planen för hennes träning och hon har sedan dess hunnit med flera träningspass.

– Under påskdagen gick vi igenom träningsprogrammet och körde igenom det, sen började jag med kosten i måndags, säger hon.

Att följa ett kostprogram är någonting som hon har erfarenhet av sedan tidigare.

– När jag följde mitt förra kostprogram kunde jag känna att det var lite ensidigt med mycket kyckling och broccoli, men nu tycker jag att det är mycket mer varierat. Än så länge är det bara frukosten jag får kämpa med, säger hon.

På vilket sätt får du kämpa?

– Jag kan tycka att den är lite tråkig. Jag tycker om att äta en riktigt god frukost med mycket att välja på. Så mitt största problem är att få i mig den frukost jag ska äta nu. Det går, men det tar bara lite tid.

Kondition inledningsvis

Frukosten är dock ett bekymmer hon känner att hon kan leva med. Det finns så mycket annat med upplägget som ger henne både glädje och en förbättrad hälsa.

– Nu i början är det mycket kondition som gäller, så att pulsen ska vara hög. Efter två veckor kommer jag att få ett nytt träningsprogram, säger hon.

Niklas Lindman fyller i:

– Tanken är att få ett nytt program var 14:e dag så att man får en känsla av förnyelse i träningen. Men fokus i början blir att hålla en varierande puls i träningen, den ska gå från medelhög till nästan max. Det ska vara som intervallträning, fast med inslag av styrka.

I praktiken innebär det att Mikaela kommer att få varva träning vid konditionsstationerna, som till exempel roddmaskinerna, till att göra många lätta repetitioner som till exempel benböj med skivstång.

Träningsupplägget är också anpassat efter Mikaelas liv. Hon är förälder, samtidigt som hon är egenföretagare då hon driver butiken Hjärterum i Filipstad. För hennes del kan det vara en utmaning i sig emellanåt att få dygnets alla timmar att räcka till.

– Det jag tycker är bra är att träningspassen är korta. Jag är här i 40 minuter och kör mina övningar, sen vet jag att jag är klar, säger hon.

Nu ser hon fram emot den fortsätta träningen – och hon är beredd på att det kan bli både framgångar och bakslag.

– Det ska bli spännande att se vid nästa invägning om jag har tappat någonting i vikt, skulle det bli så är det klart att jag kommer att bli mer motiverad, säger hon.