2016-02-15 17:47

2016-02-15 17:47

Stor besvikelse hos sträckarrangören

SVENSKA RALLYT: Lesjöforssträckan ställdes in med kort varsel

Förberedelserna hade pågått sedan en och en halv månad tillbaka.
Men när rallyfesten skulle börja ställdes Lesjöforssträckan in på grund av att vägen var för spårig.
– På ren svenska känns det åt helvete, säger sträckchefen från Filipstads motorclub, Mats Lilja.

Under torsdagens rekognosering av Lesjöforssträckan var intrycket att de flesta förarna såg fram emot att få köra den under den sista dagen av Svenska rallyt, söndagen.

Men i fredags kväll kom beskedet från tävlingsledningen att Lesjöforssträckan skulle ställas in. Därmed uteblev rallyfesten vid publikplatserna i Brushöjden, Dalkarlssjön och Lesjöfors.

För arrangerande Filipstads motorclub innebar det en stor besvikelse. Sträckchefen Mats Lilja, vet dock inte riktigt var han ska rikta sin besvikelse.

– Allt känns bara väldigt tråkigt. Vi fick beskedet vid 20.30-tiden under fredagskvällen. Tanken från början var att både vår sträcka och Rämmensträckan skulle ställas in, men till slut handlade det bara om en av sträckorna och då tog de vår sträcka för att den var sämst, säger han.

Filipstads motorclub hade lagt ner mycket tid för att få Lesjöforssträckan i kördugligt skick, men förgäves.

– En och en halv månads jobb gick åt helvete. Under den sista veckan fram till rallyt var det dessutom jobb varje dag i skogen med till exempel bandning och skyltning, säger Mats Lilja.

För spårig väg

Tävlingsledningen, som testkörde Lesjöforssträckan i fredags, bedömde att den vägen för spårig för att kunna köra rally på den efter torsdagens rekognosering.

– Vi var ute med maskiner och rättade till sträckan efter rekognoseringen i torsdags. Men vägen var spårig före rekognoseringen, det var inte lätt att skrapa rätt den när det var fruset i backen, säger han.

Oklart med ekonomin

För Filipstads motorclub och dess samarbetsklubbar Kroppa IF, Lesjöfors skidklubbs alpina sektion och Lesjöfors skoterklubb är rallyt vanligtvis en god inkomstkälla, men i dagsläget är det oklart med ekonomin.

– Vi vet ingenting om hur det blir med det ekonomiska, vi har inte fått höra någonting om det. Det är bland annat sådant som vi får kolla upp nu, säger han.

Ni har ju lagt ner mycket jobb för att få sträckan klar, så visst borde ni få kompensation för det?

– Det kan man tycka, för det har varit hur mycket jobb som helst.

Under torsdagens rekognosering av Lesjöforssträckan var intrycket att de flesta förarna såg fram emot att få köra den under den sista dagen av Svenska rallyt, söndagen.

Men i fredags kväll kom beskedet från tävlingsledningen att Lesjöforssträckan skulle ställas in. Därmed uteblev rallyfesten vid publikplatserna i Brushöjden, Dalkarlssjön och Lesjöfors.

För arrangerande Filipstads motorclub innebar det en stor besvikelse. Sträckchefen Mats Lilja, vet dock inte riktigt var han ska rikta sin besvikelse.

– Allt känns bara väldigt tråkigt. Vi fick beskedet vid 20.30-tiden under fredagskvällen. Tanken från början var att både vår sträcka och Rämmensträckan skulle ställas in, men till slut handlade det bara om en av sträckorna och då tog de vår sträcka för att den var sämst, säger han.

Filipstads motorclub hade lagt ner mycket tid för att få Lesjöforssträckan i kördugligt skick, men förgäves.

– En och en halv månads jobb gick åt helvete. Under den sista veckan fram till rallyt var det dessutom jobb varje dag i skogen med till exempel bandning och skyltning, säger Mats Lilja.

För spårig väg

Tävlingsledningen, som testkörde Lesjöforssträckan i fredags, bedömde att den vägen för spårig för att kunna köra rally på den efter torsdagens rekognosering.

– Vi var ute med maskiner och rättade till sträckan efter rekognoseringen i torsdags. Men vägen var spårig före rekognoseringen, det var inte lätt att skrapa rätt den när det var fruset i backen, säger han.

Oklart med ekonomin

För Filipstads motorclub och dess samarbetsklubbar Kroppa IF, Lesjöfors skidklubbs alpina sektion och Lesjöfors skoterklubb är rallyt vanligtvis en god inkomstkälla, men i dagsläget är det oklart med ekonomin.

– Vi vet ingenting om hur det blir med det ekonomiska, vi har inte fått höra någonting om det. Det är bland annat sådant som vi får kolla upp nu, säger han.

Ni har ju lagt ner mycket jobb för att få sträckan klar, så visst borde ni få kompensation för det?

– Det kan man tycka, för det har varit hur mycket jobb som helst.