2016-04-02 06:00

2016-04-02 06:00

De små skolorna har stora fördelar

SKOLUTREDNINGEN: Hur kommer barnen att må?

Storskola i Filipstad eller skola på hemmaplan? Jag är varken expert eller konsult, utan har ”bara” mer än 25 års erfarenhet som musiklärare i olika skolor. Först arbetade jag en kort period i Kiruna musikskola, sedan tio år på Gotland. Sista musiklärarperioden var jag i Hagfors och Munkfors.

Jag reste alltså runt inom kommunerna och lärde barnen spela fiol, trumpet och andra instrument.

Lappland, Gotland, Värmland – vitt skilda områden med olika kulturer, men ett hade de gemensamt; det var i de små skolorna utanför huvudorterna, som man alltid kände sig välkommen, där det alltid var lätt att göra ett bra jobb, i Abisko lilla fjällskola, på Fårö, i Ransäter och i Sunnemo för att nämna några exempel.

Från de stora centralskolorna i Kiruna och Visby minns jag bara bullrande korridorer och suckar från stressade lärare när man försiktigt knackade på klassrumsdörren och påminde om att Kalle hade sin gitarrlektionstid.

I de små skolorna kunde lärarna lätt kasta om lektionerna, så att det gick att sätta ihop en liten orkester, det var i de små skolorna, som lärarna hade full koll på samtliga elever, det var i de små skolorna som barnen hälsade glatt på en, även om de inte var ens elever. Man såg att de mådde bra.

En stilla undran: Om barnen i Lesjöfors varje dag ska forslas till en stor skola i Filipstad, kommer de att må bra då?

Bosse Landberg

Storskola i Filipstad eller skola på hemmaplan? Jag är varken expert eller konsult, utan har ”bara” mer än 25 års erfarenhet som musiklärare i olika skolor. Först arbetade jag en kort period i Kiruna musikskola, sedan tio år på Gotland. Sista musiklärarperioden var jag i Hagfors och Munkfors.

Jag reste alltså runt inom kommunerna och lärde barnen spela fiol, trumpet och andra instrument.

Lappland, Gotland, Värmland – vitt skilda områden med olika kulturer, men ett hade de gemensamt; det var i de små skolorna utanför huvudorterna, som man alltid kände sig välkommen, där det alltid var lätt att göra ett bra jobb, i Abisko lilla fjällskola, på Fårö, i Ransäter och i Sunnemo för att nämna några exempel.

Från de stora centralskolorna i Kiruna och Visby minns jag bara bullrande korridorer och suckar från stressade lärare när man försiktigt knackade på klassrumsdörren och påminde om att Kalle hade sin gitarrlektionstid.

I de små skolorna kunde lärarna lätt kasta om lektionerna, så att det gick att sätta ihop en liten orkester, det var i de små skolorna, som lärarna hade full koll på samtliga elever, det var i de små skolorna som barnen hälsade glatt på en, även om de inte var ens elever. Man såg att de mådde bra.

En stilla undran: Om barnen i Lesjöfors varje dag ska forslas till en stor skola i Filipstad, kommer de att må bra då?

Bosse Landberg

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.