2017-09-08 06:00

2017-09-08 09:37

Företagen väljer livet

FILIPSTAD: Digitalisera eller dö – dramatisk rubrik när företag fick föreläsning

Digitalisera eller dö – så dramatiskt löd rubriken på ett seminarium som hölls på Hennickehammar på torsdagsförmiddagen.

Föreläsare var Oskar Linderoth och Fredrik Lindholm, som båda är aktiva inom Compare och jobbar med digital utveckling.

Fredrik, som är knuten till näringslivskontoret i Filipstad, började med att uppmana de församlade till att tänka som Pippi Långstrump:

– Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!

Tar bort R:et

Men visst är det mycket nytt som kommer och som utmanar och oroar dagens företagare. De tekniska möjligheterna öppnar nya dörrar – men också för ny konkurrens, nya kostnader, nya krav på kunskap och nya förväntningar från konsumenterna.

Fredrik väljer dock att ta bort R:et ur revolutionen som många pratar om.

– Jag vill kalla det evolution i stället, för det är en naturlig utveckling, säger han.

Hur en redan befintlig företagare med en butik i en liten stad ska förhålla sig till alla nya möjligheter, kraven och konkurrensen är en annan fråga.

Fredrik gav framtidsspaningar och tyckte att också andra borde spana:

– Vad händer i min bransch, vad kommer att hända och vad skulle kunna hända? Och hur ska jag bygga mitt företag utifrån detta? Tänk stort, men börja litet, manade han också.

Värna kärnan

Mitt i allt ska man som företagare även värna kärnan – vad man faktiskt håller på med i företaget, vad som är viktigt – och då står förhoppningsvis kunden i centrum.

Oskar Linderoth rådde alla företagare att tänka ut vad de vill att just deras varumärke ska stå för. Med de nyckelorden med sig, är det lättare att välja väg, inte minst i vad man vill kommunicera ut i sin marknadsföring, exempelvis i sociala medier.

Moa Andersson, som nyss öppnade sin ”M - en skönhetssalong” på Vikgatan, tyckte att det var en givande förmiddag.

– Det är intressant och inspirerande att lyssna på, säger hon. Vi pratar om framtiden och hur det varit och jag tror absolut att jag ska kunna använda det i mina planer framöver.

Föreläsare var Oskar Linderoth och Fredrik Lindholm, som båda är aktiva inom Compare och jobbar med digital utveckling.

Fredrik, som är knuten till näringslivskontoret i Filipstad, började med att uppmana de församlade till att tänka som Pippi Långstrump:

– Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!

Tar bort R:et

Men visst är det mycket nytt som kommer och som utmanar och oroar dagens företagare. De tekniska möjligheterna öppnar nya dörrar – men också för ny konkurrens, nya kostnader, nya krav på kunskap och nya förväntningar från konsumenterna.

Fredrik väljer dock att ta bort R:et ur revolutionen som många pratar om.

– Jag vill kalla det evolution i stället, för det är en naturlig utveckling, säger han.

Hur en redan befintlig företagare med en butik i en liten stad ska förhålla sig till alla nya möjligheter, kraven och konkurrensen är en annan fråga.

Fredrik gav framtidsspaningar och tyckte att också andra borde spana:

– Vad händer i min bransch, vad kommer att hända och vad skulle kunna hända? Och hur ska jag bygga mitt företag utifrån detta? Tänk stort, men börja litet, manade han också.

Värna kärnan

Mitt i allt ska man som företagare även värna kärnan – vad man faktiskt håller på med i företaget, vad som är viktigt – och då står förhoppningsvis kunden i centrum.

Oskar Linderoth rådde alla företagare att tänka ut vad de vill att just deras varumärke ska stå för. Med de nyckelorden med sig, är det lättare att välja väg, inte minst i vad man vill kommunicera ut i sin marknadsföring, exempelvis i sociala medier.

Moa Andersson, som nyss öppnade sin ”M - en skönhetssalong” på Vikgatan, tyckte att det var en givande förmiddag.

– Det är intressant och inspirerande att lyssna på, säger hon. Vi pratar om framtiden och hur det varit och jag tror absolut att jag ska kunna använda det i mina planer framöver.