2017-07-28 06:00

2017-07-28 06:00

Internationella konstnärer utforskar paradiset

LESJÖFORS: Internationell konstvecka vid museet

”Paradisets andra halva” är rubriken på konstfestivalen som arrangeras i och vid Lesjöfors museum under kommande vecka.
Då kommer ett tiotal internationella konstnärer till bruksorten för att skapa konst i en experimentell och öppen workshop.

Festivalen börjar på måndag, den 31 juli, och pågår till och med lördagen 5 augusti.

Det är andra året i rad som Lesjöfors föräras en internationell konstvecka.

– Vi tar vid där vi slutade förra året, säger Claire Roudenko-Bertin.

Hon är den franska konstprofessorn – verksam vid en nationell konsthögskola i Paris – som funnit ett paradis i Lesjöfors, tillsammans med sin man och konstkollega John Sundkvist.

Utforskar paradiset

Paradis, kan man fundera, är det verkligen så paradisiskt i Lesjöfors? Jo, kanske, trots utflyttning och vildvuxna gräsmattor vid en del övergivna hus vid genomfarten:

– Det började som något av ett skämt. När jag kallade vårt ställe här för paradiset, så skrattade alla, men efterhand blev det ändå så, det fylldes med betydelse, säger Claire Roudenko-Bertin.

Att konstworkshopen nu också får paradisanknytning har att göra med flera saker. En är just vad vi lägger i ordet paradis. Vi pratar om semesterparadis och andra paradis.

Men, skriver John Sundkvist i en text, ”kanske finns det sidor av begreppet som vi förbisett, kanske har paradiset en helt okänd sida, kanske ligger den till och med i Lesjöfors?”.

Nu ska dessa frågor utforskas, och det är många som hjälper till. Ett tiotal konstnärer kommer och de har sina ursprung i flera olika länder, även de som har anknytning till den franska konsthögskolan.

– Många av dem som går där kommer från andra länder och andra världsdelar, säger John Sundkvist.

Ett internationellt perspektiv är inget nytt för orten. Industrierna här var tidigt i gång med export ut över världen.

– Lesjöfors är en otroligt intressant plats som under så lång tid varit förbunden med världen utanför. Det är ingen isolerad bondby, säger John Sundkvist.

Den här gången handlar utbytet dock inte om industrier och stålprodukter, utan om konstnärsskap.

John konstaterar att många konstnärer har ett ensamt yrke, men här får de kontakt både med andra konstnärer och nyfikna besökare.

– Museet och landskapet här blir som en stor ateljé. Konstnärer kommer hit och arbetar som i en studio, men kollektivt och i en ny kontext. Vi ska även ha en öppen ateljé för besökarna som kommer, säger Claire.

Det går an att delta, både för fastboende och nyanlända.

En speciell sak med just den här festivalen är närheten till museet och dess samlingar. Lesjöfors museum har visserligen aldrig varit ett museum fyllt av glasmontrar och aja baja-skyltar, men konstnärerna kommer att få ännu mer frihet än de vanliga museibesökarna.

– Här får de jobba med de föremål som finns. I år ska vi arbeta lite med det som finns inne i museet. Det är nog lite revolutionerande för traditionellt museifolk att hantera sina föremål på det sättet – men det är kul! säger Larseric Vänerlöf.

– Vi arbetar inne i ett konstverk! säger Claire.

Veckan ska avslutas med en visning och fest på lördagen, men det blir inte en utställning av det traditionella slaget.

– Ibland behöver man arbeta utan krav på resultat. En konstprocess är inte som ett projekt där du vet vart du ska gå. Konstprocessen är mer komplicerad. Man vet aldrig om det kommer att fungera, säger Claire.

Flerårigt samarbete

Ett är säkert: det blir en fortsättning. Lesjöfors museum och konsthögskolan där Clarie är professor har skrivit under ett samarbetsavtal, som löper på två år.

I år pratar ni om ”andra halvan” – då måste väl första halvan varit förra året, blir det då nästa år tredje halvan?

– Det skulle ju ge en intressant geometri i och för sig! säger Larseric Vänerlöf och ler.

– Vi får se vad som kommer ut här nu och vad det kan bli för något!

Festivalen börjar på måndag, den 31 juli, och pågår till och med lördagen 5 augusti.

Det är andra året i rad som Lesjöfors föräras en internationell konstvecka.

– Vi tar vid där vi slutade förra året, säger Claire Roudenko-Bertin.

Hon är den franska konstprofessorn – verksam vid en nationell konsthögskola i Paris – som funnit ett paradis i Lesjöfors, tillsammans med sin man och konstkollega John Sundkvist.

Utforskar paradiset

Paradis, kan man fundera, är det verkligen så paradisiskt i Lesjöfors? Jo, kanske, trots utflyttning och vildvuxna gräsmattor vid en del övergivna hus vid genomfarten:

– Det började som något av ett skämt. När jag kallade vårt ställe här för paradiset, så skrattade alla, men efterhand blev det ändå så, det fylldes med betydelse, säger Claire Roudenko-Bertin.

Att konstworkshopen nu också får paradisanknytning har att göra med flera saker. En är just vad vi lägger i ordet paradis. Vi pratar om semesterparadis och andra paradis.

Men, skriver John Sundkvist i en text, ”kanske finns det sidor av begreppet som vi förbisett, kanske har paradiset en helt okänd sida, kanske ligger den till och med i Lesjöfors?”.

Nu ska dessa frågor utforskas, och det är många som hjälper till. Ett tiotal konstnärer kommer och de har sina ursprung i flera olika länder, även de som har anknytning till den franska konsthögskolan.

– Många av dem som går där kommer från andra länder och andra världsdelar, säger John Sundkvist.

Ett internationellt perspektiv är inget nytt för orten. Industrierna här var tidigt i gång med export ut över världen.

– Lesjöfors är en otroligt intressant plats som under så lång tid varit förbunden med världen utanför. Det är ingen isolerad bondby, säger John Sundkvist.

Den här gången handlar utbytet dock inte om industrier och stålprodukter, utan om konstnärsskap.

John konstaterar att många konstnärer har ett ensamt yrke, men här får de kontakt både med andra konstnärer och nyfikna besökare.

– Museet och landskapet här blir som en stor ateljé. Konstnärer kommer hit och arbetar som i en studio, men kollektivt och i en ny kontext. Vi ska även ha en öppen ateljé för besökarna som kommer, säger Claire.

Det går an att delta, både för fastboende och nyanlända.

En speciell sak med just den här festivalen är närheten till museet och dess samlingar. Lesjöfors museum har visserligen aldrig varit ett museum fyllt av glasmontrar och aja baja-skyltar, men konstnärerna kommer att få ännu mer frihet än de vanliga museibesökarna.

– Här får de jobba med de föremål som finns. I år ska vi arbeta lite med det som finns inne i museet. Det är nog lite revolutionerande för traditionellt museifolk att hantera sina föremål på det sättet – men det är kul! säger Larseric Vänerlöf.

– Vi arbetar inne i ett konstverk! säger Claire.

Veckan ska avslutas med en visning och fest på lördagen, men det blir inte en utställning av det traditionella slaget.

– Ibland behöver man arbeta utan krav på resultat. En konstprocess är inte som ett projekt där du vet vart du ska gå. Konstprocessen är mer komplicerad. Man vet aldrig om det kommer att fungera, säger Claire.

Flerårigt samarbete

Ett är säkert: det blir en fortsättning. Lesjöfors museum och konsthögskolan där Clarie är professor har skrivit under ett samarbetsavtal, som löper på två år.

I år pratar ni om ”andra halvan” – då måste väl första halvan varit förra året, blir det då nästa år tredje halvan?

– Det skulle ju ge en intressant geometri i och för sig! säger Larseric Vänerlöf och ler.

– Vi får se vad som kommer ut här nu och vad det kan bli för något!