2017-07-21 06:00

2017-07-21 06:00

Flygklubben protesterar

BRATTFORSHEDEN: Länsstyrelsen vill att flygfältet bara ska vara museum – protestlista igång

Brattforshedens flygklubb är på väg att mista sitt flygfält – länsstyrelsen vill att området där flygklubben huserar ska vara ett enhetligt kulturreservat utan moderna inslag.
Men klubben tänker inte lämna flygfältet utan strid. En namninsamling har satts i gång och listan med namn växer snabbt.

– Det är ju för bedrövligt, om detta inte skulle få leva vidare, säger Kristin Nyberg.

När vi ses en tisdagskväll är det mycket på gång på flygfältet. Hon och Kim Bergman är i färd med att dra ut Kristins YAK-52-plan ur hangaren. En Saab Safir är på väg att landa och snart kommer ytterligare ett par gäster flygande - bokstavligen.

– Vi har fly in-kvällar här varje tisdag i sommar, berättar Kristin.

– Nu drar jag i gång grillen! säger Kim Bergman, också han aktiv flygklubbsmedlem.

Mycket oro

Stämningen är glad, men under den fridsamma ytan bubblar oron inför framtiden.

Efter flera års diskussioner bestämde länsstyrelsen i våras i att flygklubben ska bort – i stället vill länsstyrelsen fortsätta satsningen på kulturreservatet. Tanken är att Brattforshedens flygfält ska se ut som det gjorde på 40-talet, när det anlades. I den ambitionen passar exempelvis inte moderna markeringar för landningsbanor – utrustning som å andra sidan är ett måste om man ska flyga.

Från flygklubbens sida framförs åsikten att båda verksamheterna borde få plats. Så har man ju haft det i många år redan – beslutet om kulturreservatet togs 2003. De tycker dessutom att klubben faktiskt bidragit mycket till att flygfältet kunnat leva kvar. Under andra världskriget användes det som krigsflygfält, men efter kriget avvecklade flygvapnet sin verksamhet här. Hade ingen velat flyga hade fältet knappast varit just ett fält.

”Hand i hand”

– Det aktiva flyget och det historiska går hand i hand. Här kan man gå till museet, men vill man kan man också se det aktiva. Vi träffar ofta besökare som kommer till oss för att se på flygplanen efter att dom varit och tittat på det historiska, säger Kristin.

Hon är van att berätta för besökare om sitt flygplan och delar gärna med sig av sin flygglädje.

Också flygklubben har för övrigt långa traditioner på Brattforsheden.

– Redan under tidigt 60-tal började privatflyget hålla till på fältet, men då var det mest segelflyg. Nu är det motorflyg, berättar Kim Bergman.

– Det är ju en lång epok som riskerar att gå i graven, säger Kristin Nyberg om länsstyrelsens ställningstagande.

Ambulansflyget övar

Flygklubben har 42 medlemmar, men fältet används inte bara av klubbens egna flygare.

– Jag är medlem i Konstflygförbundet och vi har haft träningsläger här och även SM-tävlingar förra året. Young pilots, en förening för flygintresserade ungdomar, har haft lägerverksamhet här – det är defintivt ett fält som används, säger Kristin Nyberg.

I uppropet som gått ut står det bland annat att fältet används av ”bland andra Frivilliga flygkåren FFK, Hemvärnet, Young Pilots, konstflygare, UL-flygare, gyrokoptrar, övrigt privatflyg men även ambulansflyget övar här ibland”.

Att fler än flygklubbens medlemmar berörs visas också av gensvaret för namninsamlingen.

Kristin Nyberg la ut en länk till den digitala namninsamlingen på måndagskvällen, via flygklubbens Facebooksida, och redan första dygnet samlade den över 400 namn. Dessutom finns en lista ute på flygklubben, på papper, som hade fått ett 80-tal namn när FT hälsade på.

– Det är väldigt positivt att så många redan skrivit på, säger Kristin.

Målet med listan är solklart:

– Vi vill försöka visa att det är fler som värnar om flygfältet.

Värdering pågår

Just nu pågår en värdering av klubbens anläggning, med hangarer och annat, men Kristin och hennes klubbkamrater har svårt att se vilken ersättning som skulle kunna rädda klubbens fortlevnad på något annat ställe.

– Egentligen är det en katastrof, säger Kristin om vad som sker om beslutet drivs igenom.

Att flytta en flygklubb är inte gjort i en handvändning.

– Någon nämnde Karlskoga, men det finns inga lediga hangarer där, och vi har sex flygplan här, så vart tar vi vägen, om det går igenom, säger Kim Bergman.

Karlstad airport har också nämnts, men de ansvariga i klubben befarar att man inte skulle ha råd vare sig med hyran där eller att bygga upp allt som behövs på nytt i exempelvis hangarväg.

Det finns också flygtekniska invändningar. Skulle klubben vara vid Karlstad airport, som är en kommersiell flygplats, skulle det kommersiella flyget alltid gå före. Den som övar flygakrobatik vill inte riskera att mitt i övningen få order att hålla sig undan från luftrummet i tio minuter, utan vill kunna göra sina övningar i fritt luftrum. Så har man det på Brattforsheden.

– Brattforsheden ligger fantastiskt fint. Det är inte speciellt mycket bebyggelse här och många boende runt om är positiva till verksamheten, säger Kristin Nyberg.

En passion

För henne, som är aktiv konstflygare, är stunderna på och över Brattforsheden mer än bara en hobby.

– Det är inte bara ett intresse. För mig är det en passion och en livsstil.

– Det är ju för bedrövligt, om detta inte skulle få leva vidare, säger Kristin Nyberg.

När vi ses en tisdagskväll är det mycket på gång på flygfältet. Hon och Kim Bergman är i färd med att dra ut Kristins YAK-52-plan ur hangaren. En Saab Safir är på väg att landa och snart kommer ytterligare ett par gäster flygande - bokstavligen.

– Vi har fly in-kvällar här varje tisdag i sommar, berättar Kristin.

– Nu drar jag i gång grillen! säger Kim Bergman, också han aktiv flygklubbsmedlem.

Mycket oro

Stämningen är glad, men under den fridsamma ytan bubblar oron inför framtiden.

Efter flera års diskussioner bestämde länsstyrelsen i våras i att flygklubben ska bort – i stället vill länsstyrelsen fortsätta satsningen på kulturreservatet. Tanken är att Brattforshedens flygfält ska se ut som det gjorde på 40-talet, när det anlades. I den ambitionen passar exempelvis inte moderna markeringar för landningsbanor – utrustning som å andra sidan är ett måste om man ska flyga.

Från flygklubbens sida framförs åsikten att båda verksamheterna borde få plats. Så har man ju haft det i många år redan – beslutet om kulturreservatet togs 2003. De tycker dessutom att klubben faktiskt bidragit mycket till att flygfältet kunnat leva kvar. Under andra världskriget användes det som krigsflygfält, men efter kriget avvecklade flygvapnet sin verksamhet här. Hade ingen velat flyga hade fältet knappast varit just ett fält.

”Hand i hand”

– Det aktiva flyget och det historiska går hand i hand. Här kan man gå till museet, men vill man kan man också se det aktiva. Vi träffar ofta besökare som kommer till oss för att se på flygplanen efter att dom varit och tittat på det historiska, säger Kristin.

Hon är van att berätta för besökare om sitt flygplan och delar gärna med sig av sin flygglädje.

Också flygklubben har för övrigt långa traditioner på Brattforsheden.

– Redan under tidigt 60-tal började privatflyget hålla till på fältet, men då var det mest segelflyg. Nu är det motorflyg, berättar Kim Bergman.

– Det är ju en lång epok som riskerar att gå i graven, säger Kristin Nyberg om länsstyrelsens ställningstagande.

Ambulansflyget övar

Flygklubben har 42 medlemmar, men fältet används inte bara av klubbens egna flygare.

– Jag är medlem i Konstflygförbundet och vi har haft träningsläger här och även SM-tävlingar förra året. Young pilots, en förening för flygintresserade ungdomar, har haft lägerverksamhet här – det är defintivt ett fält som används, säger Kristin Nyberg.

I uppropet som gått ut står det bland annat att fältet används av ”bland andra Frivilliga flygkåren FFK, Hemvärnet, Young Pilots, konstflygare, UL-flygare, gyrokoptrar, övrigt privatflyg men även ambulansflyget övar här ibland”.

Att fler än flygklubbens medlemmar berörs visas också av gensvaret för namninsamlingen.

Kristin Nyberg la ut en länk till den digitala namninsamlingen på måndagskvällen, via flygklubbens Facebooksida, och redan första dygnet samlade den över 400 namn. Dessutom finns en lista ute på flygklubben, på papper, som hade fått ett 80-tal namn när FT hälsade på.

– Det är väldigt positivt att så många redan skrivit på, säger Kristin.

Målet med listan är solklart:

– Vi vill försöka visa att det är fler som värnar om flygfältet.

Värdering pågår

Just nu pågår en värdering av klubbens anläggning, med hangarer och annat, men Kristin och hennes klubbkamrater har svårt att se vilken ersättning som skulle kunna rädda klubbens fortlevnad på något annat ställe.

– Egentligen är det en katastrof, säger Kristin om vad som sker om beslutet drivs igenom.

Att flytta en flygklubb är inte gjort i en handvändning.

– Någon nämnde Karlskoga, men det finns inga lediga hangarer där, och vi har sex flygplan här, så vart tar vi vägen, om det går igenom, säger Kim Bergman.

Karlstad airport har också nämnts, men de ansvariga i klubben befarar att man inte skulle ha råd vare sig med hyran där eller att bygga upp allt som behövs på nytt i exempelvis hangarväg.

Det finns också flygtekniska invändningar. Skulle klubben vara vid Karlstad airport, som är en kommersiell flygplats, skulle det kommersiella flyget alltid gå före. Den som övar flygakrobatik vill inte riskera att mitt i övningen få order att hålla sig undan från luftrummet i tio minuter, utan vill kunna göra sina övningar i fritt luftrum. Så har man det på Brattforsheden.

– Brattforsheden ligger fantastiskt fint. Det är inte speciellt mycket bebyggelse här och många boende runt om är positiva till verksamheten, säger Kristin Nyberg.

En passion

För henne, som är aktiv konstflygare, är stunderna på och över Brattforsheden mer än bara en hobby.

– Det är inte bara ett intresse. För mig är det en passion och en livsstil.