2017-06-16 06:00

2017-06-16 06:00

Ferlin tillbaka i Klara

STOCKHOLM: Statyn återinvigd efter fyra år i förrådet

Nu är Stockholms-Ferlin tillbaka – på tisdagen var det återinvigning av huvudstadens egen Ferlinstaty.
– Stockholmarna har verkligen saknat honom, säger Linda Cronebäck, biträdande projektledare.

Statyn har flyttats lite fram och tillbaka medan ett stort gatujobb pågått i området.

– Vi har hållit på med tätskiktsrenovering där sedan 2013. Han var tillbaka en kort stund men har varit borta nästan hela tiden sedan 2013, säger Linda Cronebäck.

Har han varit saknad av stockholmarna, eller är det bara värmlänningar på besök som frågar efter honom?

– Stockholmarna har verkligen saknat honom och jag har fått flera frågor om var han tagit vägen.

Ja, det är ju en bra fråga – var någonstans var Ferlin under tiden han inte var på plats?

– Han var på stadsmuseet. Han fick vila i museets lokaler, i en lagerlokal, berättar Linda Cronebäck.

Hon är biträdande projektledare för det stora renoveringsprojektet och var också en av deltagarna när statyn återinvigdes på tisdagsförmiddagen. Då hade han ganska nyss kommit åter ut i gatumiljön.

– Han kom på plats i förra veckan. Han har också en bänk som hör till, och den kom i slutet på förra veckan, säger Linda Cronebäck.

Rädd om Nils

Att statyn fick maka på sig under arbetet berodde helt enkelt på att de ansvariga var rädda om honom. Nu är han tillbaka till utgångspunkten, den lilla plätt mellan Klarabergsgatan och Klara kyrka som faktiskt har namnet Nils Ferlins torg.

Själva invigningen innehöll diktläsning, tal och musik med trubadurer. Nils Ferlin-Sällskapets ordförande Tor Englund var på plats, liksom Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén. Lite duggregn föll över evenemanget men stämningen var god.

Statyn i Stockholm har skapats av samma konstnär som den i Filipstad: KG Bejemark. Stockholmsstatyn kom till 1982, medan Filipstad fick sin välkända Ferlinsoffa redan 1975.

En annan Nils

Inte så långt Ferlin vid Klara kyrka står för övrigt en annan staty med Filipstadsanknytning. Utanför Stockholms centralstation står statyn av Nils Ericson, Långbanssonen som blev järnvägens starke man i samband med att järnvägsnätet byggdes över landet.

Statyn har flyttats lite fram och tillbaka medan ett stort gatujobb pågått i området.

– Vi har hållit på med tätskiktsrenovering där sedan 2013. Han var tillbaka en kort stund men har varit borta nästan hela tiden sedan 2013, säger Linda Cronebäck.

Har han varit saknad av stockholmarna, eller är det bara värmlänningar på besök som frågar efter honom?

– Stockholmarna har verkligen saknat honom och jag har fått flera frågor om var han tagit vägen.

Ja, det är ju en bra fråga – var någonstans var Ferlin under tiden han inte var på plats?

– Han var på stadsmuseet. Han fick vila i museets lokaler, i en lagerlokal, berättar Linda Cronebäck.

Hon är biträdande projektledare för det stora renoveringsprojektet och var också en av deltagarna när statyn återinvigdes på tisdagsförmiddagen. Då hade han ganska nyss kommit åter ut i gatumiljön.

– Han kom på plats i förra veckan. Han har också en bänk som hör till, och den kom i slutet på förra veckan, säger Linda Cronebäck.

Rädd om Nils

Att statyn fick maka på sig under arbetet berodde helt enkelt på att de ansvariga var rädda om honom. Nu är han tillbaka till utgångspunkten, den lilla plätt mellan Klarabergsgatan och Klara kyrka som faktiskt har namnet Nils Ferlins torg.

Själva invigningen innehöll diktläsning, tal och musik med trubadurer. Nils Ferlin-Sällskapets ordförande Tor Englund var på plats, liksom Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén. Lite duggregn föll över evenemanget men stämningen var god.

Statyn i Stockholm har skapats av samma konstnär som den i Filipstad: KG Bejemark. Stockholmsstatyn kom till 1982, medan Filipstad fick sin välkända Ferlinsoffa redan 1975.

En annan Nils

Inte så långt Ferlin vid Klara kyrka står för övrigt en annan staty med Filipstadsanknytning. Utanför Stockholms centralstation står statyn av Nils Ericson, Långbanssonen som blev järnvägens starke man i samband med att järnvägsnätet byggdes över landet.