2017-05-19 06:00

2017-05-19 06:00

Otrygghet i centrum

FILIPSTAD: Polisen lyssnar på företagarna i stan

Flera företagare i centrala Filipstad har en otrygg situation – det förekommer problem med såväl omfattande snatterier som hotfulla personer.
Polisen och handlarna har nu en dialog i gång och polisen Stefan Frid uppmanar alla som drabbas att polisanmäla.

Stefan Frid jobbar som polis i yttre tjänst, med Filipstad som utgångsort. Han är alltså väl insatt i läget i centrum och möter många av företagarna i stan i sin vardag.

– Jag har förståelse för att man ibland upplever en otrygghet i centrum, det har jag absolut, säger han.

I början av veckan var han och en kollega med på ett möte på temat ”trygghet” och ”obehagliga möten i jobbet”. Där diskuterades situationen och han ser den frustration som många känner.

– Det har ju varit en del problematik under den sista perioden. De upplever frustration ibland och det måste vi naturligtvis ta på största allvar, säger han.

Och vad är det för problem man talar mest om nu?

– Det är snatterier som tar mycket tid och energi för handlarna.

Det händer också att företagarna måste konfronteras med påverkade personer. Några av dem som FT pratat med har antingen sett eller själva varit med om hotfulla situationer.

– Så ska det inte vara naturligtvis, det är inte ok och det tar vi också på största allvar, säger Stefan Frid.

Polisen har haft möten förut med lokala företag, bland annat ett som FT var med på i mars i år. Dialogen mellan företag och polis är viktig och ska fortsätta, framhåller Stefan Frid.

– Det här mötet var ytterligare ett steg i att fånga in vad handlarna upplever som problem och att ha en dialog med dem. Vi har sagt att vi ska följa upp det här under hösten också.

”Irriterande”

Några företagare FT pratar med säger att situationen blivit värre de senaste månaderna. Om de är otrygga eller inte varierar dock.

– Jag känner mig inte otrygg – jag är mer förbannad, säger en. Det är så irriterande att det ska få ske sånt här utan att polisen gör något.

Många arbetar ensamma eller har anställda som är ensamma i butiken och då är det inte så lätt, eller ens att rekommendera, att ingripa.

En butik FT är i kontakt med har fått låsa in varor av en speciell kategori, men har fortfarande problem med att det stjäls andra varor.

Vad tar dom då?

– Allt!

Inte alla brott och incidenter kommer dock till polisens kännedom. Allt polisanmäls inte.

– Det gör vi inte, för man känner att det är ingen idé, säger en luttrad butiksägare.

– Och det kan vara svårt också, när man är ensam i butiken och står där med en person framför sig och ska ringa samtidigt, säger en annan.

Fast egentligen tycker de att man ska anmäla.

– Vi måste hjälpas åt för att det här ska stävjas. Och jag vet ju att även om det inte hjälper mig att anmäla för att utredningen ändå läggs ned, så kan det ju hjälpa något annan.

Stefan Frid tvekar inte en sekund när det kommer till frågan om anmälningarna.

– Vår uppmaning är att anmäla allt man ser och blir utsatt för.

Synliggör problemet

Att anmäla gör också problemet synligt, påminner han.

– Om man som handlare inte anmäler snatteriet, blir ju det som ett brott som inte har begåtts. Man bygger mycket av all verksamhet på statistik, och finns det då ingen statistik på de här brotten så blir de ju icke existerande.

Ringer man i en akut situation får man svar snabbare än förr tack vare polisens nya kontaktcenter och att det alltid tar tid innan polisen kommer är en myt. Ibland är de till och med redan på plats, för efter önskemål från både handlare och andra har polisen redan nu ökat på sin fotpatrullering.

– Det är en följd av den dialog vi har haft, berättar Stefan Frid. Vi försöker vara mer synliga och att vara på plats så mycket vi bara har möjlighet till utifrån de resurser vi har.

Stefan Frid jobbar som polis i yttre tjänst, med Filipstad som utgångsort. Han är alltså väl insatt i läget i centrum och möter många av företagarna i stan i sin vardag.

– Jag har förståelse för att man ibland upplever en otrygghet i centrum, det har jag absolut, säger han.

I början av veckan var han och en kollega med på ett möte på temat ”trygghet” och ”obehagliga möten i jobbet”. Där diskuterades situationen och han ser den frustration som många känner.

– Det har ju varit en del problematik under den sista perioden. De upplever frustration ibland och det måste vi naturligtvis ta på största allvar, säger han.

Och vad är det för problem man talar mest om nu?

– Det är snatterier som tar mycket tid och energi för handlarna.

Det händer också att företagarna måste konfronteras med påverkade personer. Några av dem som FT pratat med har antingen sett eller själva varit med om hotfulla situationer.

– Så ska det inte vara naturligtvis, det är inte ok och det tar vi också på största allvar, säger Stefan Frid.

Polisen har haft möten förut med lokala företag, bland annat ett som FT var med på i mars i år. Dialogen mellan företag och polis är viktig och ska fortsätta, framhåller Stefan Frid.

– Det här mötet var ytterligare ett steg i att fånga in vad handlarna upplever som problem och att ha en dialog med dem. Vi har sagt att vi ska följa upp det här under hösten också.

”Irriterande”

Några företagare FT pratar med säger att situationen blivit värre de senaste månaderna. Om de är otrygga eller inte varierar dock.

– Jag känner mig inte otrygg – jag är mer förbannad, säger en. Det är så irriterande att det ska få ske sånt här utan att polisen gör något.

Många arbetar ensamma eller har anställda som är ensamma i butiken och då är det inte så lätt, eller ens att rekommendera, att ingripa.

En butik FT är i kontakt med har fått låsa in varor av en speciell kategori, men har fortfarande problem med att det stjäls andra varor.

Vad tar dom då?

– Allt!

Inte alla brott och incidenter kommer dock till polisens kännedom. Allt polisanmäls inte.

– Det gör vi inte, för man känner att det är ingen idé, säger en luttrad butiksägare.

– Och det kan vara svårt också, när man är ensam i butiken och står där med en person framför sig och ska ringa samtidigt, säger en annan.

Fast egentligen tycker de att man ska anmäla.

– Vi måste hjälpas åt för att det här ska stävjas. Och jag vet ju att även om det inte hjälper mig att anmäla för att utredningen ändå läggs ned, så kan det ju hjälpa något annan.

Stefan Frid tvekar inte en sekund när det kommer till frågan om anmälningarna.

– Vår uppmaning är att anmäla allt man ser och blir utsatt för.

Synliggör problemet

Att anmäla gör också problemet synligt, påminner han.

– Om man som handlare inte anmäler snatteriet, blir ju det som ett brott som inte har begåtts. Man bygger mycket av all verksamhet på statistik, och finns det då ingen statistik på de här brotten så blir de ju icke existerande.

Ringer man i en akut situation får man svar snabbare än förr tack vare polisens nya kontaktcenter och att det alltid tar tid innan polisen kommer är en myt. Ibland är de till och med redan på plats, för efter önskemål från både handlare och andra har polisen redan nu ökat på sin fotpatrullering.

– Det är en följd av den dialog vi har haft, berättar Stefan Frid. Vi försöker vara mer synliga och att vara på plats så mycket vi bara har möjlighet till utifrån de resurser vi har.