2017-03-17 06:00

2017-03-17 06:00

Ett mångsidigt familjeföretag i Lesjöfors

VECKANS FÖRETAG: Det rullar på hos Inges Åkeri AB

Att arbeta som lastbilschaufför i ett familjeföretag är inget vanligt 9 till 5-jobb. Det handlar snarare om en livsstil som förenar arbete och hobby.
Häng med FT på ett besök hos Inges Åkeri AB i Lesjöfors.

Utomhus ligger Jan Persson under en av lastbilarna och svetsar - det är lågsäsong och nu står underhåll av maskinparken i fokus. Lastbilens röda lack glänser i solskenet och det märks att det är vår i luften. Simon Persson hjälper också till med underhållsåtgärderna. Efter en stund kommer Gunilla Persson, som även hon arbetar i familjeföretaget.

– VI har ett par stycken personer till som hjälper till vid högkonjunktur, berättar Jan Persson och förklarar att dessa då är timanställda.

Anläggningsföretaget har tre stycken lastbilar, en grävmaskin, två lastmaskiner och en grävlastare. Företaget köpte de nuvarande lokalerna 1999.

– Vi arbetar bland annat med att transportera grus, sand, fjädrar och pellets. Dessutom arbetar vi med plogning och vägunderhåll, berättar Jan Persson.

Ett familjeföretag

Företaget grundades i början på 70-talet. I dag ligger omsättningen på cirka sex miljoner kronor per år. På en vägg hänger ett diplom som visar att företaget har högsta kreditvärdighet sedan 25 år tillbaka.

– Det var pappa Inge Persson som startade företaget 1972 och 1977 ombildades företaget till ett aktiebolag. Pappa körde själv till han var 76 år gammal, berättar Jan som arbetat i företaget sedan han gick ut gymnasiet.

– Jag har kört lastbil i 30 år, jag började med att ploga snö när jag var 16 år gammal.

Gunilla har arbetat i företaget sedan år 2000 och trivs bra med jobbet. Hon kör ofta på olika platser i Mellansverige och ligger då ute under veckorna.

Främst arbetar hon med att lägga ut de gruskanter som finns längs efter vägkanterna, det innebär att hon följer det arbetslag som lägger ut själva asfalten. Dessutom deltar hon i kontorsarbetet hemma tillsammans med Maj-Britt Persson

Även Jan och Simon arbetar ofta på andra platser i landet, eftersom arbeten på hemmaplan är begränsade.

Simon började med att köra snö när han var 15 år gammal, nu kör han främst grävmaskinerna.

– Jag har gått en maskinutbildning till grävmaskinist i Säffle, berättar Simon som trivs med variationen i arbetet.

Tuffa miljökrav

Miljökraven som exempelvis Trafikverket ställer på de entreprenörer de anlitar är höga. Detta innebär att ett fordon som är mer än tio år gammalt ofta inte uppfyller de stränga miljökraven.

– En ny lastbil kostar cirka två miljoner kronor att köpa in, totalt med släp handlar det om cirka tre miljoner kronor, berättar Simon.

Konkurrensen från utländska lastbilar märks indirekt även i anläggningsbranschen, detta beror på att allt fler åkare väljer att kliva in i denna bransch då den anses lönsammare.

Planerna på att införa en vägslitageavgift, ofta kallad kilometerskatt, är inte populärt.

– Kilometerskatten är ett slag mot landsbygden, kostnaden blir det slutkunden som får betala. Här finns inget alternativ i form av järnväg eller sjötransporter, säger Jan som menar att åkarna faktiskt redan betalar en kilometerskatt.

Han förklarar att det fanns en kilometerskatt för cirka 25 år sedan som togs bort och då i stället lades som höjd skatt på diesel.

Utomhus ligger Jan Persson under en av lastbilarna och svetsar - det är lågsäsong och nu står underhåll av maskinparken i fokus. Lastbilens röda lack glänser i solskenet och det märks att det är vår i luften. Simon Persson hjälper också till med underhållsåtgärderna. Efter en stund kommer Gunilla Persson, som även hon arbetar i familjeföretaget.

– VI har ett par stycken personer till som hjälper till vid högkonjunktur, berättar Jan Persson och förklarar att dessa då är timanställda.

Anläggningsföretaget har tre stycken lastbilar, en grävmaskin, två lastmaskiner och en grävlastare. Företaget köpte de nuvarande lokalerna 1999.

– Vi arbetar bland annat med att transportera grus, sand, fjädrar och pellets. Dessutom arbetar vi med plogning och vägunderhåll, berättar Jan Persson.

Ett familjeföretag

Företaget grundades i början på 70-talet. I dag ligger omsättningen på cirka sex miljoner kronor per år. På en vägg hänger ett diplom som visar att företaget har högsta kreditvärdighet sedan 25 år tillbaka.

– Det var pappa Inge Persson som startade företaget 1972 och 1977 ombildades företaget till ett aktiebolag. Pappa körde själv till han var 76 år gammal, berättar Jan som arbetat i företaget sedan han gick ut gymnasiet.

– Jag har kört lastbil i 30 år, jag började med att ploga snö när jag var 16 år gammal.

Gunilla har arbetat i företaget sedan år 2000 och trivs bra med jobbet. Hon kör ofta på olika platser i Mellansverige och ligger då ute under veckorna.

Främst arbetar hon med att lägga ut de gruskanter som finns längs efter vägkanterna, det innebär att hon följer det arbetslag som lägger ut själva asfalten. Dessutom deltar hon i kontorsarbetet hemma tillsammans med Maj-Britt Persson

Även Jan och Simon arbetar ofta på andra platser i landet, eftersom arbeten på hemmaplan är begränsade.

Simon började med att köra snö när han var 15 år gammal, nu kör han främst grävmaskinerna.

– Jag har gått en maskinutbildning till grävmaskinist i Säffle, berättar Simon som trivs med variationen i arbetet.

Tuffa miljökrav

Miljökraven som exempelvis Trafikverket ställer på de entreprenörer de anlitar är höga. Detta innebär att ett fordon som är mer än tio år gammalt ofta inte uppfyller de stränga miljökraven.

– En ny lastbil kostar cirka två miljoner kronor att köpa in, totalt med släp handlar det om cirka tre miljoner kronor, berättar Simon.

Konkurrensen från utländska lastbilar märks indirekt även i anläggningsbranschen, detta beror på att allt fler åkare väljer att kliva in i denna bransch då den anses lönsammare.

Planerna på att införa en vägslitageavgift, ofta kallad kilometerskatt, är inte populärt.

– Kilometerskatten är ett slag mot landsbygden, kostnaden blir det slutkunden som får betala. Här finns inget alternativ i form av järnväg eller sjötransporter, säger Jan som menar att åkarna faktiskt redan betalar en kilometerskatt.

Han förklarar att det fanns en kilometerskatt för cirka 25 år sedan som togs bort och då i stället lades som höjd skatt på diesel.