2016-10-14 06:00

2016-10-14 14:11

Kärleken till bilarna är drivkraften

VECKANS FÖRETAG: Filipstads bilvård har tvättat fordon sedan augusti

Jobbet är ett rent nöje. När Ahmad Hassan kom till Sverige med sin familj från Syrien hade han inte mer än kläderna han bar på kroppen.
Tidigt satte han målet att bygga upp ett nytt liv i sitt nya hemland. I sin strävan att uppnå det har han tagit sin kärlek till bilar till hjälp och startat Filipstads bilvård.

I ett garage av större modell i Filipstad driver Ahmad Hassan Filipstads bilvård tillsammans med Faiz Al Habol, Eyad Antabli och Obada Hassan.

Sedan augusti tvättar de bilar invändigt och utvändigt, liksom polerar och lackförseglar, bland annat.

– Vi startade redan i början på året med att leta efter en lokal. Och när vi hittade den här satte vi i gång i augusti, säger Ahmad Hassan.

Han upplever att företaget har ökat sin kundkrets successivt efter en något trög inledning.

– Vi började tidigt i augusti när många fortfarande hade semester, men efter det har det varit bättre, säger han.

För att kunna utvecklas och öka kundunderlaget finns bara ett recept att hålla sig till enligt Ahmad Hassan, det vill säga att sätta kunden i fokus – allt annat är sekundärt.

– Kunden måste bli nöjd och få en fil bil. Vi vill att våra kunder ska känna att de får tillbaka sina bilar i samma skick av oss som när de en gång köpte dem som nya, säger han.

Flydde inbördeskriget

I sitt tidigare hemland Syrien jobbade Ahmad Hassan med bilar. När inbördeskriget bröt ut såg han ingen annan utväg än att fly med sin familj till Sverige.

– Jag hade ett bekvämt liv i Syrien. Jag hade ett jobb, en lägenhet och en bil. Men vi blev tvungna att lämna Syrien, för man kunde aldrig veta när man skulle få bomber över sig, säger han.

Den första tiden i Sverige beskriver han som mycket svår.

– Ja, jag kom till Sverige den 26 december 2011 och allt jag hade var i stort sett en t-shirt. Jag tänkte att det skulle kunna vara bra väder här då och var beredd på att det skulle kunna vara lite kallt, men inte att det skulle vara så kallt. Jag blev sjuk i tio dagar, berättar han.

Men redan när han kom till Sverige och Filipstad var han inställd på att bygga upp ett nytt liv.

– Det första jag tänkte var att man måste lära sig språket, kulturen och hur det fungerar i samhället. För här är det en annan kultur, ett annat system, säger han.

Lättare att förstå bilar

Nästan fem år senare är han egenföretagare i Filipstad, samtidigt som han har ytterligare ett jobb. Tillsammans med sina vänner, som har bakgrunder som liknar hans egen, försöker han göra något bra av Filipstads bilvård.

Kärleken till bilar har alltid varit stark och att öppna en bilvårdsfirma låg därför nära tillhands.

– Jag jobbade med bilar i mitt hemland, både på en biltvätt och som mekaniker. På något sätt har jag alltid förstått bilar bättre än vad jag har kunnat förstå människor, säger han och ler.

Om Ahmad Hassan får som han vill kommer han kunna bygga upp en trygg tillvaro i Filipstad. Visst har han framtidsdrömmar och visioner för företaget, men han tänker ta allt i små steg.

– Jag gör inte det här för att bli rik, utan jag gör det här för att kunna ha ett normalt liv. Om vi kan gå plus minus noll, kanske till och med göra en liten vinst, får vi vara nöjda, säger han.

Med en förhoppning om att kunna utveckla Filipstads bilvård i lagom takt tror Ahmad Hassan på att fler kunder kommer vända sig till hans företag för att få sina bilar tvättade.

– Vi hoppas på att det kommer att gå bättre och bättre. Vi har ett bra team och det enda vi vill är att folk ska komma till oss och tvätta sina bilar och prata med oss, säger han.

I ett garage av större modell i Filipstad driver Ahmad Hassan Filipstads bilvård tillsammans med Faiz Al Habol, Eyad Antabli och Obada Hassan.

Sedan augusti tvättar de bilar invändigt och utvändigt, liksom polerar och lackförseglar, bland annat.

– Vi startade redan i början på året med att leta efter en lokal. Och när vi hittade den här satte vi i gång i augusti, säger Ahmad Hassan.

Han upplever att företaget har ökat sin kundkrets successivt efter en något trög inledning.

– Vi började tidigt i augusti när många fortfarande hade semester, men efter det har det varit bättre, säger han.

För att kunna utvecklas och öka kundunderlaget finns bara ett recept att hålla sig till enligt Ahmad Hassan, det vill säga att sätta kunden i fokus – allt annat är sekundärt.

– Kunden måste bli nöjd och få en fil bil. Vi vill att våra kunder ska känna att de får tillbaka sina bilar i samma skick av oss som när de en gång köpte dem som nya, säger han.

Flydde inbördeskriget

I sitt tidigare hemland Syrien jobbade Ahmad Hassan med bilar. När inbördeskriget bröt ut såg han ingen annan utväg än att fly med sin familj till Sverige.

– Jag hade ett bekvämt liv i Syrien. Jag hade ett jobb, en lägenhet och en bil. Men vi blev tvungna att lämna Syrien, för man kunde aldrig veta när man skulle få bomber över sig, säger han.

Den första tiden i Sverige beskriver han som mycket svår.

– Ja, jag kom till Sverige den 26 december 2011 och allt jag hade var i stort sett en t-shirt. Jag tänkte att det skulle kunna vara bra väder här då och var beredd på att det skulle kunna vara lite kallt, men inte att det skulle vara så kallt. Jag blev sjuk i tio dagar, berättar han.

Men redan när han kom till Sverige och Filipstad var han inställd på att bygga upp ett nytt liv.

– Det första jag tänkte var att man måste lära sig språket, kulturen och hur det fungerar i samhället. För här är det en annan kultur, ett annat system, säger han.

Lättare att förstå bilar

Nästan fem år senare är han egenföretagare i Filipstad, samtidigt som han har ytterligare ett jobb. Tillsammans med sina vänner, som har bakgrunder som liknar hans egen, försöker han göra något bra av Filipstads bilvård.

Kärleken till bilar har alltid varit stark och att öppna en bilvårdsfirma låg därför nära tillhands.

– Jag jobbade med bilar i mitt hemland, både på en biltvätt och som mekaniker. På något sätt har jag alltid förstått bilar bättre än vad jag har kunnat förstå människor, säger han och ler.

Om Ahmad Hassan får som han vill kommer han kunna bygga upp en trygg tillvaro i Filipstad. Visst har han framtidsdrömmar och visioner för företaget, men han tänker ta allt i små steg.

– Jag gör inte det här för att bli rik, utan jag gör det här för att kunna ha ett normalt liv. Om vi kan gå plus minus noll, kanske till och med göra en liten vinst, får vi vara nöjda, säger han.

Med en förhoppning om att kunna utveckla Filipstads bilvård i lagom takt tror Ahmad Hassan på att fler kunder kommer vända sig till hans företag för att få sina bilar tvättade.

– Vi hoppas på att det kommer att gå bättre och bättre. Vi har ett bra team och det enda vi vill är att folk ska komma till oss och tvätta sina bilar och prata med oss, säger han.