2016-09-23 06:00

2016-09-23 08:26

Långt kvar till rakare väg

FILIPSTAD: Kurvrätning över Brattforsheden planeras till 2022

Riksväg 63 över Brattforsheden ska rustas – men många projekt ligger före i planeringen.
Det kom fram när Trafikverkets regiondirektör Håkan Wennerström gästade Filipstad i veckan.

På måndagskvällen gästade han Rotaryklubben och på tisdagen deltog han i en träff med representanter för de östvärmländska kommunerna. Gemensamt för båda var att det handlade om infrastruktur och vilka satsningar som står på önskelistan framöver.

Lång väntan

I FT-området är riksväg 63 ett återkommande ämne och på den punkten kommer en god och en dålig nyhet. Den goda först: Väg 63 över Brattforsheden finns med bland de investeringsåtgärder som Håkan Wennerström har på sin lista över vad som händer i östra Värmland. Kurvrätning är uppdraget.

Den dåliga nyheten är att det dröjer ett bra tag tills vägen mot Karlstad blir rakare: detta arbete är planerat till 2022.

Hälleforsson

Sex år kvar alltså – men ring inte Hälleforssonen Håkan Wennerström och skäll över att projektet ligger så långt ner på priolistan. Det är, påminner han, Region Värmland som gör priolistan över de åtgärder Trafikverket ska göra.

Projekt på såväl 61:an som 62:an och 63:an närmare Karlstad ligger före Brattforsheden på den listan.

Att så lång tid återstår gör också att det ännu inte finns några mer detaljerade planer på hur ombyggnaden över heden ska göras; eller exempelvis hur mycket tid en pendlare kan räkna med att spara när den är klar.

– När vi närmar oss ska vi detaljprojektera, säger Håkan Wennerström.

Han berättar också att prioriteringsplanerna görs för tolv år i taget. Den nu gällande löper från 2014 till 2025.

– Under 2017 och våren 2018 ska man prioritera igen och nästa plan gäller från 2018 till 2029.

Samtidigt ses planerna över vart fjärde år.

Men visst är det saker på gång inom FT-områdets infrastruktur även i närtid.

Bland satsningarna på vägar som sker under nästa år finns ny asfalt på 63:an vid Molkom, på länsväg 246 mellan Filipstad och Nordmark samt riksväg 26 mellan Hackatall och Långban.

På tågsidan handlar det bland annat om nya mötesspår på sträckan Kil-Ställdalen, bland annat vid Hällefors, Herrhult, Daglösen (redan gjort) och Geijersdal (2017).

Som regiondirektör med Värmland, Västra Götaland och Halland som sitt ansvarsområde har han många heta frågor på sitt bord. Några av dem är slussarna i Trollhättan, en ny lägre bro över älven i Göteborg och så förstås debatten om järnvägsnätets skick.

Pengarna räcker inte

– Förra året var det all time high på efterfrågan på persontrafik på järnväg – och det var rekord för elfte året i rad.

Samtidigt släpar underhållet efter och Håkan Wennerström konstaterar att mycket behöver göras.

– Statusen varierar väldigt mycket, säger han och ställer en retorisk fråga:

– Räcker pengarna? Nej, det gör de inte. VI behöver ännu mer pengar än vad vi sagt tidigare, säger han och spår att läget på järnvägssträckor utanför storstäderna och de mellanstora städerna kommer att bli sämre.

På måndagskvällen gästade han Rotaryklubben och på tisdagen deltog han i en träff med representanter för de östvärmländska kommunerna. Gemensamt för båda var att det handlade om infrastruktur och vilka satsningar som står på önskelistan framöver.

Lång väntan

I FT-området är riksväg 63 ett återkommande ämne och på den punkten kommer en god och en dålig nyhet. Den goda först: Väg 63 över Brattforsheden finns med bland de investeringsåtgärder som Håkan Wennerström har på sin lista över vad som händer i östra Värmland. Kurvrätning är uppdraget.

Den dåliga nyheten är att det dröjer ett bra tag tills vägen mot Karlstad blir rakare: detta arbete är planerat till 2022.

Hälleforsson

Sex år kvar alltså – men ring inte Hälleforssonen Håkan Wennerström och skäll över att projektet ligger så långt ner på priolistan. Det är, påminner han, Region Värmland som gör priolistan över de åtgärder Trafikverket ska göra.

Projekt på såväl 61:an som 62:an och 63:an närmare Karlstad ligger före Brattforsheden på den listan.

Att så lång tid återstår gör också att det ännu inte finns några mer detaljerade planer på hur ombyggnaden över heden ska göras; eller exempelvis hur mycket tid en pendlare kan räkna med att spara när den är klar.

– När vi närmar oss ska vi detaljprojektera, säger Håkan Wennerström.

Han berättar också att prioriteringsplanerna görs för tolv år i taget. Den nu gällande löper från 2014 till 2025.

– Under 2017 och våren 2018 ska man prioritera igen och nästa plan gäller från 2018 till 2029.

Samtidigt ses planerna över vart fjärde år.

Men visst är det saker på gång inom FT-områdets infrastruktur även i närtid.

Bland satsningarna på vägar som sker under nästa år finns ny asfalt på 63:an vid Molkom, på länsväg 246 mellan Filipstad och Nordmark samt riksväg 26 mellan Hackatall och Långban.

På tågsidan handlar det bland annat om nya mötesspår på sträckan Kil-Ställdalen, bland annat vid Hällefors, Herrhult, Daglösen (redan gjort) och Geijersdal (2017).

Som regiondirektör med Värmland, Västra Götaland och Halland som sitt ansvarsområde har han många heta frågor på sitt bord. Några av dem är slussarna i Trollhättan, en ny lägre bro över älven i Göteborg och så förstås debatten om järnvägsnätets skick.

Pengarna räcker inte

– Förra året var det all time high på efterfrågan på persontrafik på järnväg – och det var rekord för elfte året i rad.

Samtidigt släpar underhållet efter och Håkan Wennerström konstaterar att mycket behöver göras.

– Statusen varierar väldigt mycket, säger han och ställer en retorisk fråga:

– Räcker pengarna? Nej, det gör de inte. VI behöver ännu mer pengar än vad vi sagt tidigare, säger han och spår att läget på järnvägssträckor utanför storstäderna och de mellanstora städerna kommer att bli sämre.