2016-09-16 06:00

2016-09-16 06:00

Gav god uppmärksamhet

LUNGSUND: Så gick det med Ernsthusen: Kvarned 2012

Stora delar av våren och sommaren 2012 tillbringade Ernst i Storfors kommun, närmare bestämt i Kvarned i Lungsundstraken.
Föremål för hans ömt skapande händer var då den gamla, robusta kraftstationen som än i dag fungerar som sommarhus.

Han har beskrivit det som kärlek – första gången Ernst Kirchsteiger lade ögonen på den tegelstensbeklädda byggnaden strömmade inspirationen till.

Det skulle dock visa sig att det var lättare sagt än gjort när det gällde att få tillstånd att trolla fram kraftstationens sanna potential. Länsstyrelsen satte sig på tvären och ärendet togs till mark- och miljödomstolen.

Fick vänta

Medan de juridiska kvarnarna malde fick Ernst tålmodigt tygla sina drömmar och visioner under ett helt år. Den sommaren blev det i stället Saxå som blev adressen för Sommar med Ernst. Slutligen kunde så hans planer förvandlas från idé till verklighet sommaren 2012.

Under den här tiden var Peter Doverholt utvecklingschef i Storfors kommun. Han berättar hur han minns sommaren för fyra år sedan.

– Vi tyckte det var jätteroligt att få sätta Storfors på kartan och vi gjorde vad vi kunde för att matcha upp och stötta det här projektet.

Det talas ofta om en Ernsteffekt, var detta något som Storfors fick känna av?

– Nej, det vet jag inte. Men det tror jag inte att vi hade förväntat oss. När man sätter en ort på kartan tar det ju flera, flera år. Det går ju inte se någon sådan effekt direkt. Kristinehamn kan nog säkert se det eftersom det blir lite öppet hus och så där, men många av de andra ställena, torp och sådant, det är ju privat egendom, de vill ju inte ha folk springandes där efteråt. Hällefors är ju också lite annorlunda, där ligger det ju i ett naturskyddsområde så det området har säkert fått mycket mer besökare, säger han.

Slantade upp

Kommunen betalde 20 000 kronor per program för Storfors skulle exponeras i tv-programmet. Och med sju sända avsnitt blev slutsumman 140 000 kronor.

– Att jobba med platsmarknadsföring när det gäller att lyfta fram en kommun, ort eller så, så finns det väldigt många medier och väldigt många olika sätt. Och just det här gav ju en jättestor publicitet kring Storfors och Bergslagskanalen, vi fick mycket positiv uppmärksamhet.

Fortfarande är det samma norska familj som äger kraftstationen och använder byggnaden som fritidshus.

Han har beskrivit det som kärlek – första gången Ernst Kirchsteiger lade ögonen på den tegelstensbeklädda byggnaden strömmade inspirationen till.

Det skulle dock visa sig att det var lättare sagt än gjort när det gällde att få tillstånd att trolla fram kraftstationens sanna potential. Länsstyrelsen satte sig på tvären och ärendet togs till mark- och miljödomstolen.

Fick vänta

Medan de juridiska kvarnarna malde fick Ernst tålmodigt tygla sina drömmar och visioner under ett helt år. Den sommaren blev det i stället Saxå som blev adressen för Sommar med Ernst. Slutligen kunde så hans planer förvandlas från idé till verklighet sommaren 2012.

Under den här tiden var Peter Doverholt utvecklingschef i Storfors kommun. Han berättar hur han minns sommaren för fyra år sedan.

– Vi tyckte det var jätteroligt att få sätta Storfors på kartan och vi gjorde vad vi kunde för att matcha upp och stötta det här projektet.

Det talas ofta om en Ernsteffekt, var detta något som Storfors fick känna av?

– Nej, det vet jag inte. Men det tror jag inte att vi hade förväntat oss. När man sätter en ort på kartan tar det ju flera, flera år. Det går ju inte se någon sådan effekt direkt. Kristinehamn kan nog säkert se det eftersom det blir lite öppet hus och så där, men många av de andra ställena, torp och sådant, det är ju privat egendom, de vill ju inte ha folk springandes där efteråt. Hällefors är ju också lite annorlunda, där ligger det ju i ett naturskyddsområde så det området har säkert fått mycket mer besökare, säger han.

Slantade upp

Kommunen betalde 20 000 kronor per program för Storfors skulle exponeras i tv-programmet. Och med sju sända avsnitt blev slutsumman 140 000 kronor.

– Att jobba med platsmarknadsföring när det gäller att lyfta fram en kommun, ort eller så, så finns det väldigt många medier och väldigt många olika sätt. Och just det här gav ju en jättestor publicitet kring Storfors och Bergslagskanalen, vi fick mycket positiv uppmärksamhet.

Fortfarande är det samma norska familj som äger kraftstationen och använder byggnaden som fritidshus.