2016-09-15 12:58

2016-09-15 12:58

Hotande miljonmiss stoppad

FILIPSTAD: Kommunen nära betala 1,9 miljoner till fel konto

Filipstads kommun var nära att betala ut 1,9 miljoner till helt fel mottagare.
Men missen upptäcktes – och utbetalningarna kunde stoppas.
– Jag fick hjärtklappning! säger Britt-Inger Gustafsson på kommunens ekonomiavdelning om känslan när varningssamtalet kom.

De 1,9 miljonerna fördelades på 300 fakturor till en IT-leverantör, som kommunen har avtal med. Men – och det är ett stort men – kontonumret som var angivet på fakturorna gick inte till företaget.

Detta upptäcktes via en säkerhetstjänst, som kommunen köper av företaget Inyett.

Granskar snabbt

– När vi skickar över filer för utbetalningar går samma filer till Inyett, som granskar dem efter flera kriterier, bland annat om det är högre belopp än vi brukar betala till en viss leverantör eller om det är en mottagare som saknar F-skattesedel. Främsta anledningen till att vi anlitar dem är att komma åt blufföretag, berättar Britt-Inger Gustafsson.

Om Inyett upptäcker något som får varningsklockorna att ringa, slår företaget larm och detta kommer fort. På så vis hinner kommunen stoppa den ifrågasatta betalningen och granska den.

Så var det i fallet med de 1,9 miljonerna också. Britt-Inger fick en påringning från Inyett, stoppade utbetalningarna och kunde utreda vad som hänt. Något blufförsök visade det sig inte vara:

– Det var ett felaktigt kontonummer.

Ren felskrivning

Numret hade kommit in i samband med att det aktuella företaget meddelade att de ville ha betalt via e-faktura i fortsättningen. Det var en ren felskrivning från företagets sida som höll på att bli ödesdiger.

– När vi hade rett ut det löste vi det på en timme eller två, säger Britt-Inger Gustafsson. Men jag tror att det fanns kommuner som hann betala ut fel.

Hur ofta utsätts ni för rena blufförsök?

– Sedan 2012, då vi började anlita Inyett, har vi haft 2-3 blufföretagsgrejer som upptäckts och som vi lyckats stoppa.

Hon tror också att blufförsöken blivit färre, mycket tack vare att många kommuner nu anlitar Inyett, som sållar ut fuskarna, som därmed fått det svårare att lura till sig pengar.

– Vi hade en del polisanmälningar för några år sedan, men numera hittar vi dem väldigt fort, säger hon.

Drygt 200 kommuner anlitar Inyett för att säkra sina betalningar.

De 1,9 miljonerna fördelades på 300 fakturor till en IT-leverantör, som kommunen har avtal med. Men – och det är ett stort men – kontonumret som var angivet på fakturorna gick inte till företaget.

Detta upptäcktes via en säkerhetstjänst, som kommunen köper av företaget Inyett.

Granskar snabbt

– När vi skickar över filer för utbetalningar går samma filer till Inyett, som granskar dem efter flera kriterier, bland annat om det är högre belopp än vi brukar betala till en viss leverantör eller om det är en mottagare som saknar F-skattesedel. Främsta anledningen till att vi anlitar dem är att komma åt blufföretag, berättar Britt-Inger Gustafsson.

Om Inyett upptäcker något som får varningsklockorna att ringa, slår företaget larm och detta kommer fort. På så vis hinner kommunen stoppa den ifrågasatta betalningen och granska den.

Så var det i fallet med de 1,9 miljonerna också. Britt-Inger fick en påringning från Inyett, stoppade utbetalningarna och kunde utreda vad som hänt. Något blufförsök visade det sig inte vara:

– Det var ett felaktigt kontonummer.

Ren felskrivning

Numret hade kommit in i samband med att det aktuella företaget meddelade att de ville ha betalt via e-faktura i fortsättningen. Det var en ren felskrivning från företagets sida som höll på att bli ödesdiger.

– När vi hade rett ut det löste vi det på en timme eller två, säger Britt-Inger Gustafsson. Men jag tror att det fanns kommuner som hann betala ut fel.

Hur ofta utsätts ni för rena blufförsök?

– Sedan 2012, då vi började anlita Inyett, har vi haft 2-3 blufföretagsgrejer som upptäckts och som vi lyckats stoppa.

Hon tror också att blufförsöken blivit färre, mycket tack vare att många kommuner nu anlitar Inyett, som sållar ut fuskarna, som därmed fått det svårare att lura till sig pengar.

– Vi hade en del polisanmälningar för några år sedan, men numera hittar vi dem väldigt fort, säger hon.

Drygt 200 kommuner anlitar Inyett för att säkra sina betalningar.