2016-09-11 18:29

2016-09-11 18:29

En viktig industriepok

NORDMARK: Här hålls gruvhistorien levande

Nordmarks hembygdsförening uppmärksammade Kulturarvsdagen med att bjuda in till öppet hus och guidning av såväl gruvmuseet som gruvområdet vid Nordmarksberg.

Kulturarvsdagen firas runt om i Europa den andra söndagen i september. Då bjuder lokala arrangörer in allmänheten att delta i aktiviteter och visningar av kulturmiljöer, kulturlandskap och kulturhistoriskt intressanta platser och byggnader.

Årets tema var Tidens rörelser där man speglar det som drivit på och format samhällets utveckling. Gruvnäringen har haft en central roll när det gäller utvecklingen i Bergslagen och Nordmark bjuder på en heltäckande lektion i gruvhanteringens historia.

En lång historia

Exakt när brytningen vid Nordmarksberg började är okänt. Ett privilegiebrev daterat 1413 är ett bevis på att det bröts malm här men förmodligen hade gruvdriften varit i gång långt innan dess. Enligt gamla sägner var det en bock som innan digerdöden lyfte fram det malmrika berget i dagen efter att ha sparkat mossan av marken, något som satte fart på brytningen.

Djupa schakt

I området finns många dramatiska gruvöppningar som vittnar om en omfattande brytning under århundraden.

– Det var många bergsmän som höll på samtidigt tills Uddeholmsbolaget tog över 1919, berättade Ove Persson som även bjöd på en rad anekdoter från tiden då han själv jobbade i gruvorna, från 1955 till 1973 då UHB la ner sin verksamhet här.

Monumentalt

Många byggnader är bevarade från gruvepoken. Mest iögonfallande är de två höga rödmålade byggnaderna över dels det 360 meter djupa Gubbortsschaktet och dels den relativt nybyggda Nygruvelaven som uppfördes i mitten av 1900-talet.

Olika transportsystem

Malmbrytningen var ett led i järnhanteringen som gjort många Bergslagsorter kända runt om i världen. För att transportera malmen till hyttor och stålverk har olika vägar använts över tiden; från landsväg och vattenvägar till järnväg. Hur transporterna från Nordmarksberget och närliggande Taberg utvecklats och använts kunde Gunnar Johansson berätta under sin guidning i gruvmuseet där det byggts upp en illustrativ modell över transportsystemen.

Kulturarvsdagen firas runt om i Europa den andra söndagen i september. Då bjuder lokala arrangörer in allmänheten att delta i aktiviteter och visningar av kulturmiljöer, kulturlandskap och kulturhistoriskt intressanta platser och byggnader.

Årets tema var Tidens rörelser där man speglar det som drivit på och format samhällets utveckling. Gruvnäringen har haft en central roll när det gäller utvecklingen i Bergslagen och Nordmark bjuder på en heltäckande lektion i gruvhanteringens historia.

En lång historia

Exakt när brytningen vid Nordmarksberg började är okänt. Ett privilegiebrev daterat 1413 är ett bevis på att det bröts malm här men förmodligen hade gruvdriften varit i gång långt innan dess. Enligt gamla sägner var det en bock som innan digerdöden lyfte fram det malmrika berget i dagen efter att ha sparkat mossan av marken, något som satte fart på brytningen.

Djupa schakt

I området finns många dramatiska gruvöppningar som vittnar om en omfattande brytning under århundraden.

– Det var många bergsmän som höll på samtidigt tills Uddeholmsbolaget tog över 1919, berättade Ove Persson som även bjöd på en rad anekdoter från tiden då han själv jobbade i gruvorna, från 1955 till 1973 då UHB la ner sin verksamhet här.

Monumentalt

Många byggnader är bevarade från gruvepoken. Mest iögonfallande är de två höga rödmålade byggnaderna över dels det 360 meter djupa Gubbortsschaktet och dels den relativt nybyggda Nygruvelaven som uppfördes i mitten av 1900-talet.

Olika transportsystem

Malmbrytningen var ett led i järnhanteringen som gjort många Bergslagsorter kända runt om i världen. För att transportera malmen till hyttor och stålverk har olika vägar använts över tiden; från landsväg och vattenvägar till järnväg. Hur transporterna från Nordmarksberget och närliggande Taberg utvecklats och använts kunde Gunnar Johansson berätta under sin guidning i gruvmuseet där det byggts upp en illustrativ modell över transportsystemen.