2016-08-26 06:00

2016-08-26 06:00

En unik industrihistoria

FILIPSTAD: Ny skylt visar vägen till det "lutande planet"

Om man åker efter Kärleksvägen mot Abborrtjärnen så ser man en nyligen uppsatt skylt som visar vägen till ”lutande planet”. Det handlar dock inte om någon lutande planet utan om en unik och ganska okänd industrihistoria.

Vid det lutande planet kan man se den gamla banvallen som hörde till den sju kilometer långa Yngs-Daglöse järnväg mellan Vinternäset i Persberg och Filipstad. Järnvägen byggdes för att frakta malm från Persbergs gruvor. Från Vinternäset drogs malmen på räls med hästar.

Ett problem längs järnvägens sträckning var dock det branta Aborrberget. Det skulle bli för dyrt att förlänga järnvägen för att gå runt berget. Därför valdes en väldigt ovanlig lösning.

Genom en genialisk konstruktion släpptes de tunga vagnarna med malm nedför berget, samtidigt drogs de tomma vagnarna uppför berget. Det fanns en broms för att reglera farten på vagnarna som rullade ner.

Den här typen av banor hade redan byggts i Amerika. Konstruktionen fungerade utmärkt. Under de 20 år som banan var i drift så var det Magnus Lindqvist som skötte transporten vid det sluttande planet.

– En lastad vagn gick ner och då drog den upp den tomma vagnen, det som var så speciellt var att det var trespårigt överst och nederst, medan det i mitten var fyra räler där vagnarna möttes. Det gick inte åt någon energi till detta, berättar Bengt Olof Lööf, som är engagerad i Filipstads Bergslags hembygdsförening, och fortsätter:

– Det här är den enda typen av denna konstruktion som finns i Sverige och det mest speciella industriminne vi har i Filipstad.

De skyltar som satts upp för att berätta om denna intressanta järnvägshistoria är en del av projektet ”Järnets väg”, som är en sammanslutning mellan flera olika föreningar i östra delen av Värmland. Syftet är att ge information om järnets väg från gruvorna till färdiga produkt.

Vid det lutande planet kan man se den gamla banvallen som hörde till den sju kilometer långa Yngs-Daglöse järnväg mellan Vinternäset i Persberg och Filipstad. Järnvägen byggdes för att frakta malm från Persbergs gruvor. Från Vinternäset drogs malmen på räls med hästar.

Ett problem längs järnvägens sträckning var dock det branta Aborrberget. Det skulle bli för dyrt att förlänga järnvägen för att gå runt berget. Därför valdes en väldigt ovanlig lösning.

Genom en genialisk konstruktion släpptes de tunga vagnarna med malm nedför berget, samtidigt drogs de tomma vagnarna uppför berget. Det fanns en broms för att reglera farten på vagnarna som rullade ner.

Den här typen av banor hade redan byggts i Amerika. Konstruktionen fungerade utmärkt. Under de 20 år som banan var i drift så var det Magnus Lindqvist som skötte transporten vid det sluttande planet.

– En lastad vagn gick ner och då drog den upp den tomma vagnen, det som var så speciellt var att det var trespårigt överst och nederst, medan det i mitten var fyra räler där vagnarna möttes. Det gick inte åt någon energi till detta, berättar Bengt Olof Lööf, som är engagerad i Filipstads Bergslags hembygdsförening, och fortsätter:

– Det här är den enda typen av denna konstruktion som finns i Sverige och det mest speciella industriminne vi har i Filipstad.

De skyltar som satts upp för att berätta om denna intressanta järnvägshistoria är en del av projektet ”Järnets väg”, som är en sammanslutning mellan flera olika föreningar i östra delen av Värmland. Syftet är att ge information om järnets väg från gruvorna till färdiga produkt.