2016-08-12 06:00

2016-08-12 06:00

Bara en åkte dit på 3,5 år

FILIPSTAD: Sjöfylleri – ett brott som sällan uppdagas

Sedan år 2013 har en enda person fällts för sjöfylleri i Filipstads kommun – det visar statistik som nyhetsbyrån Sirén tagit fram. Totalt i Värmland är det bara två personer som fällts för sjöfylleri under samma period.

Nyhetsbyrån Sirén har kartlagt hur många personer som fällts för sjöfylleri i alla län i landet. Sedan år 2013 och fram till juni i år är det totalt 150 fällande domar runt om i hela landet.

När det gäller sjöfylleri av normalgraden så hanteras detta oftast via så kallade strafförelägganden. Under samma period handlar det om totalt 217 strafförelägganden runt om i landet.

Vittnena avgjorde

Den person som dömdes för grovt sjöfylleri i Filipstads kommun är inte hemmahörande i kommunen. Mannen dömdes i slutet av 2014 till en månads fängelse för att ha kört en vattenskoter med cirka 1,91 promille alkohol i blodet. Brottet begicks i Östersjön i Nykroppa.

Brottet bedömdes som grovt på grund av den höga alkoholkoncentrationen och därför att hans framförande av vattenskotern inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss.

– Den gången var det folk som fanns i närheten som såg att han betedde sig märkligt. När polisen kom hade han tagit sig upp på land, men poliserna tog vittnesuppgifter och det fanns personer som vittnade i domstolen, berättar Lennart Andersson, utredare vid Filipstadspolisen.

Några regelbundna nykterhetskontroller, liknande dem som görs på vägarna, har polisen inte i sjöarna i Filipstads kommun.

– Nej, det är inte fritt fram. Man kan absolut åka dit, men det är klart att det finns ett stort mörkertal, säger Lennart Andersson.

För att en sjöfyllerist ska åka fast krävs i princip att det sker någon form av incident och att nykterheten testas i samband med det, eller – som i fallet i Nykroppa – att det finns vittnen.

Men största risken med att köra full på sjön är inte att få böter. Lennart Andersson påminner om varför lagen om sjöfylleri kommit till:

– Man vet att i en stor procent av de drunkningsolyckor som sker är det folk som har alkohol i kroppen som omkommer.

Kolliderade

Den andra personen som fällts för grovt sjöfylleri i Värmland under perioden dömdes till villkorlig dom med 50 timmars samhällstjänst. Den mannen är hemmahörande i Karlstads kommun. Det var under sommaren år 2014 som han körde en båt, trots att han hade en promillehalt på cirka 1,4 i blodet. Brottet bedömdes som grovt på grund av den höga alkoholkoncentrationen och därför att framförandet av båten inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss. Mannen kolliderade också med en annan båt.

Nyhetsbyrån Sirén har kartlagt hur många personer som fällts för sjöfylleri i alla län i landet. Sedan år 2013 och fram till juni i år är det totalt 150 fällande domar runt om i hela landet.

När det gäller sjöfylleri av normalgraden så hanteras detta oftast via så kallade strafförelägganden. Under samma period handlar det om totalt 217 strafförelägganden runt om i landet.

Vittnena avgjorde

Den person som dömdes för grovt sjöfylleri i Filipstads kommun är inte hemmahörande i kommunen. Mannen dömdes i slutet av 2014 till en månads fängelse för att ha kört en vattenskoter med cirka 1,91 promille alkohol i blodet. Brottet begicks i Östersjön i Nykroppa.

Brottet bedömdes som grovt på grund av den höga alkoholkoncentrationen och därför att hans framförande av vattenskotern inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss.

– Den gången var det folk som fanns i närheten som såg att han betedde sig märkligt. När polisen kom hade han tagit sig upp på land, men poliserna tog vittnesuppgifter och det fanns personer som vittnade i domstolen, berättar Lennart Andersson, utredare vid Filipstadspolisen.

Några regelbundna nykterhetskontroller, liknande dem som görs på vägarna, har polisen inte i sjöarna i Filipstads kommun.

– Nej, det är inte fritt fram. Man kan absolut åka dit, men det är klart att det finns ett stort mörkertal, säger Lennart Andersson.

För att en sjöfyllerist ska åka fast krävs i princip att det sker någon form av incident och att nykterheten testas i samband med det, eller – som i fallet i Nykroppa – att det finns vittnen.

Men största risken med att köra full på sjön är inte att få böter. Lennart Andersson påminner om varför lagen om sjöfylleri kommit till:

– Man vet att i en stor procent av de drunkningsolyckor som sker är det folk som har alkohol i kroppen som omkommer.

Kolliderade

Den andra personen som fällts för grovt sjöfylleri i Värmland under perioden dömdes till villkorlig dom med 50 timmars samhällstjänst. Den mannen är hemmahörande i Karlstads kommun. Det var under sommaren år 2014 som han körde en båt, trots att han hade en promillehalt på cirka 1,4 i blodet. Brottet bedömdes som grovt på grund av den höga alkoholkoncentrationen och därför att framförandet av båten inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss. Mannen kolliderade också med en annan båt.

Sjöfylleri

Gränsen för sjöfylleri är 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, det motsvarar cirka 0,2 promille i blodet. Sjöfylleri ger böter eller fängelse i högst sex månader. Gränsen för grovt sjöfylleri är 0,50 milligram alkohol per liter utandningsluft, det motsvarar cirka 1,0 promille i blodet. Grovt sjöfylleri ger fängelse i högst två år.

Sjöfylleri kan även påverka körkortsinnehavet för fordon, men det görs en bedömning i varje enskilt fall.

Källa: www.polisen.se