2016-08-09 06:00

2016-08-09 06:00

Svårt stoppa buskörning

FILIPSTAD: Fartdebatten går vidare – polisen och kommunen ger svar om vad de gör

Den som kör för fort kan få böter – men också den som kör på ett störande sätt, exempelvis genom att sladda runt, gasa eller köra ”raggarsväng” varv på varv genom stan, riskerar böter.
Frågan är bara: hinner polisen med? Och vad kan kommunen göra?

Signaturen Börje skrev en insändare om fartsyndare i FT i förra veckan. Då blev det fart – på diskussionerna. I såväl FTs spalter som på Facebook kommenterades det flitigt. Men inlägget stoppade uppenbarligen inte upp farten på gatorna – under flera kvällar i veckan som följde har det surrat friskt på gator i och kring centrum.

Hur mycket påringningar får ni om fartproblemen?

– Det är lite från och till, men visst har vi haft ganska mycket klagomål om högljudda bilar, som gasar och kör så det skriker i däcken, och det kan vara både kvällar och nätter ibland, säger Lennart Andersson, utredare vid polisen i Filipstad.

Och vad gör poliserna i tjänst åt det?

– Det finns ju möjlighet att stävja det genom ordningsböter. Man kan bli bötfälld om man framkallar störande ljud genom att sladda omkring och man får faktiskt inte göra onödiga rundkörningar heller, upplyser han.

Måste prioritera

Han säger att det händer att patrullerna som jobbar kvällar och helger utfärdar sådana böter, men det löser inte hela problemet. Dels har poliserna många saker de ska titta på och har inte resurser att varje kväll och natt hålla koll just på det här störningsmomentet. Dels är det inte alltid den som bötfälls avstår från att senare köra störande igen. Dessutom kommer det nya ”förmågor”.

Ett krux för poliser och andra som vill få fast en störningskörare är därtill att det inte räcker att ta bilnummer på den bil man ser kör tokigt. Det gäller också att hinna uppfatta vem det är som kör.

Det är inte heller bara bilar som är problemet:

– Det förekommer en del som kör med oregistrerade crossmotorcyklar i stan, och det ser vi också allvarligt på, säger Lennart Andersson.

Att få bort busåkningen helt tror inte Lennart Andersson är möjligt. Lusten att köra på det sättet är helt enkelt för stor bland vissa.

Sedan är förstås frågan hur tyst det måste vara i en stad för att alla ska vara nöjda. ”Gnäll-Börje” fick insändarskribenten heta i ett debattinlägg på Facebook.

Kan inte vara tvärtyst

– Alla har ju varit ungdomar och ett visst mått får man tåla, men det får ju inte gå för långt heller. Man kan inte räkna med att det ska vara dödstyst om man bor i en stad, då får man bo någon annan stans, men det får ju inte bli störningar på tider när folk vill ha lugn och ro, säger Lennart Andersson.

Inte heller Inge Nilsson-Piehl, teknisk chef på kommunen, tycker att Filipstad har gnälligare invånare än andra städer – och för all del finns det också andra städer med liknande problematik.

Flera kör vårdslöst

Debatten kring insändaren har kretsat mycket kring att några tyckte att Börje pekade ut en viss förare som ansvarig för både sin egen och andras buskörning, men att det är flera som kör störande är uppenbart – om inte hörs det ju att det är flera fordon i gång samtidigt!

Den stora massan sköter sig dock och valde alla att följa de regler som fanns, vore det slut på diskussionen:

– Det är ett fåtal trafikanter som beter sig illa och störande, säger Inge Nilsson-Piehl.

Hög fart och buller

Han får titt som tätt klagomål av lite varierande art:

– Det handlar om fortkörning och buller och ungdomar och andra som tycker man kan åka omkring och väsnas, eller bilar som studsar i bastakt, säger han.

Kommunen har – efter ganska långa diskussioner – satt upp farthinder på Spångbergsvägen, efter flera uppmärksammade olyckor där bilar kört in i trädgårdar och till och med i ett hus. På andra gator finns mindre fartdämpare.

– Men det går inte att bygga bort alla problem, säger han och pratar om punktinsatser av det här slaget.

Väcker känslor

Att tonläget i debatten stundtals är rätt uppskruvat är inget som i sak förvånar Inge Nilsson Piehl.

– Jag har jobbat med trafik hela mitt liv, så jag vet att trafik väcker mycket känslor. Alla känner sig insatta och har en åsikt, säger han.

Och att en del stör sig, kanske också gör busåkningen i sig ännu lite roligare?

– Det ligger också en revolt i det, påminner Inge Nilsson Piehl.

Signaturen Börje skrev en insändare om fartsyndare i FT i förra veckan. Då blev det fart – på diskussionerna. I såväl FTs spalter som på Facebook kommenterades det flitigt. Men inlägget stoppade uppenbarligen inte upp farten på gatorna – under flera kvällar i veckan som följde har det surrat friskt på gator i och kring centrum.

Hur mycket påringningar får ni om fartproblemen?

– Det är lite från och till, men visst har vi haft ganska mycket klagomål om högljudda bilar, som gasar och kör så det skriker i däcken, och det kan vara både kvällar och nätter ibland, säger Lennart Andersson, utredare vid polisen i Filipstad.

Och vad gör poliserna i tjänst åt det?

– Det finns ju möjlighet att stävja det genom ordningsböter. Man kan bli bötfälld om man framkallar störande ljud genom att sladda omkring och man får faktiskt inte göra onödiga rundkörningar heller, upplyser han.

Måste prioritera

Han säger att det händer att patrullerna som jobbar kvällar och helger utfärdar sådana böter, men det löser inte hela problemet. Dels har poliserna många saker de ska titta på och har inte resurser att varje kväll och natt hålla koll just på det här störningsmomentet. Dels är det inte alltid den som bötfälls avstår från att senare köra störande igen. Dessutom kommer det nya ”förmågor”.

Ett krux för poliser och andra som vill få fast en störningskörare är därtill att det inte räcker att ta bilnummer på den bil man ser kör tokigt. Det gäller också att hinna uppfatta vem det är som kör.

Det är inte heller bara bilar som är problemet:

– Det förekommer en del som kör med oregistrerade crossmotorcyklar i stan, och det ser vi också allvarligt på, säger Lennart Andersson.

Att få bort busåkningen helt tror inte Lennart Andersson är möjligt. Lusten att köra på det sättet är helt enkelt för stor bland vissa.

Sedan är förstås frågan hur tyst det måste vara i en stad för att alla ska vara nöjda. ”Gnäll-Börje” fick insändarskribenten heta i ett debattinlägg på Facebook.

Kan inte vara tvärtyst

– Alla har ju varit ungdomar och ett visst mått får man tåla, men det får ju inte gå för långt heller. Man kan inte räkna med att det ska vara dödstyst om man bor i en stad, då får man bo någon annan stans, men det får ju inte bli störningar på tider när folk vill ha lugn och ro, säger Lennart Andersson.

Inte heller Inge Nilsson-Piehl, teknisk chef på kommunen, tycker att Filipstad har gnälligare invånare än andra städer – och för all del finns det också andra städer med liknande problematik.

Flera kör vårdslöst

Debatten kring insändaren har kretsat mycket kring att några tyckte att Börje pekade ut en viss förare som ansvarig för både sin egen och andras buskörning, men att det är flera som kör störande är uppenbart – om inte hörs det ju att det är flera fordon i gång samtidigt!

Den stora massan sköter sig dock och valde alla att följa de regler som fanns, vore det slut på diskussionen:

– Det är ett fåtal trafikanter som beter sig illa och störande, säger Inge Nilsson-Piehl.

Hög fart och buller

Han får titt som tätt klagomål av lite varierande art:

– Det handlar om fortkörning och buller och ungdomar och andra som tycker man kan åka omkring och väsnas, eller bilar som studsar i bastakt, säger han.

Kommunen har – efter ganska långa diskussioner – satt upp farthinder på Spångbergsvägen, efter flera uppmärksammade olyckor där bilar kört in i trädgårdar och till och med i ett hus. På andra gator finns mindre fartdämpare.

– Men det går inte att bygga bort alla problem, säger han och pratar om punktinsatser av det här slaget.

Väcker känslor

Att tonläget i debatten stundtals är rätt uppskruvat är inget som i sak förvånar Inge Nilsson Piehl.

– Jag har jobbat med trafik hela mitt liv, så jag vet att trafik väcker mycket känslor. Alla känner sig insatta och har en åsikt, säger han.

Och att en del stör sig, kanske också gör busåkningen i sig ännu lite roligare?

– Det ligger också en revolt i det, påminner Inge Nilsson Piehl.